Konco-konco ku

Friday, July 19, 2013

PEMBELAJARAN BAHASA MALAYSIA DIPERTIKAI LAGI OLEH GURU CINABENG DI SRJKC!!!

SEKALI lagi puak Cinabeng ini mempertikaikan dasar kerajaan yang telah digubal oleh Kementerian Pendidikan untuk meningkatkan waktu pembelajaran Bahasa Malaysia dan Bahasa Inggeris berbanding Bahasa Mandarin yang dikekalkan masanya seperti sedia kala.

Umpamanya kumpulan guru Cinabeng ini sudah tidak mahu lagi mendengar kata pentadbir utama Malaysia. Umpamanya kumpulan guru ini sudah punyai satu kuasa besar yang bakal menjadi talian hayat Sekolah Jenis Kebangsaan Cina di Malaysia walaupun tiada peruntukan yang bakal diberikan oleh kerajaan Malaysia.

Sebelum ini kumpulan guru Cinabeng ini mempertikaikan pembelajaran subjek Pengajian Islam / Pendidikan Moral di sekolah Cina mereka. Kali ini sekali lagi dengan agak biadap mereka mempersoalkan pula masa pembelajaran Bahasa Malaysia yang wajib lulus bagi semua pelajar tidak kira dari bangsa mana pun.

Perkara yang membabitkan Bahasa Melayu, agama Islam, serta apa-apa sejarah berkenaan Tanah Melayu habis dibangkang. Habis apa lagi identiti Malaysia yang ada dalam diri orang Cina di Malaysia? Ini bermakna Cina Malaysia dan Cina Tanah Besar China dan Cina Singapore tak ada beza la.. Semua sama je.. Semua jadi RASIS!!!!

KUALA LUMPUR - Kumpulan pendidik Cina mahu Kementerian Pendidikan mengkaji semula peraturan baru mengenai waktu pengajaran dan pembelajaran Bahasa Malaysia (BM) dan Bahasa Inggeris (BI) di Sekolah Jenis Kebangsaan Cina (SJKC), yang akan bermula tahun depan.
   
Timbalan Setiausaha Agung Persekutuan Persatuan Cina Datuk Chin Yew Sin berkata peraturan baharu yang melibatkan pelajar Tahun Empat, Lima dan Enam itu tidak sesuai untuk dilaksanakan di sekolah-sekolah rendah Cina.
   
Di bawah peraturan baharu ini, waktu pembelajaran BM akan meningkat daripada 180 minit seminggu kepada 270 minit seminggu, manakala bagi BI dari 120 minit kepada 150 minit dan Bahasa Mandarin dikekalkan pada 300 minit, katanya pada sidang akhbar yang dianjurkan Persatuan Gabungan Guru Sekolah Cina Malaysia (Jiao Dong) di sini, hari ini.
   
"Kami berharap kementerian akan meneliti dan mengkaji perkara ini. Kami merasakan adalah mencukupi bahawa pengajaran dan pembelajaran BM ditetapkan pada 210 minit dan bagi subjek BI ditingkatkan ke 210 minit," katanya.
   
Beliau berkata sentimen sama turut disokong Persekutuan Persatuan-persatuan Lembaga Pengurus Sekolah Cina Malaysia (Dong Zong) dan Persatuan Guru Besar Sekolah Cina.
Chin berkata kumpulan itu berpendapat bahawa waktu pembelajaran BI ditambah memandangkan subjek berkenaan diajar selama 300 minit di sekolah rendah kebangsaan.
   
"Ini selaras dengan dasar kerajaan untuk memartabatkan Bahasa Melayu dan Memperkukuhkan Bahasa Inggeris (MBMMBI)," katanya.
   
Beliau juga menggesa Kementerian Pendidikan menetapkan tarikh mesyuarat baru dengan persatuan itu secepat mungkin bagi menyelesaikan perkara berkenaan setelah mesyuarat yang dijadual pada Isnin, dibatalkan.  - Bernama

BOIKOT BARANG CINA-BUY CHINESE LAST-ASAL BUKAN CINABENG 

4 comments:

  1. Baru-baru ini saya menalipon polis di Kuala Lumpur - yang jawab talipon dan pegawai; keduanya TAK FASIH bahasa Kebangsaan/Bahasa Melayu; rasa macam kat Singapura! Lansung saya terus hubungi KDN!

    Sepatutnya setiap pekerja JPA, apalagi polis, mesti FASIH Bahasa Kebangsaan/Bahasa Melayu! Temuduga juga mesti di pastikan dalam Bahasa Kebangsaan/Melayu, dan dalam Perlembagaan Malaysia, mereka perlu ambil peperiksaan bertulis dan lisan dalam Bahasa Melayu! Ini juga cara nak pastikan yang pekerja awam, terutamanya SETIA pada perlembagaan Malaysia, serta hormat Islam, Raja-raja Melayu, Bahasa Kebangsaan/Melayu dan warisan serta hak BUMIPUTERA MELAYU dan BUMIPUTERA lain sebagai ORANG ASAL bumi tercinta kita ini, warisan dan korban berzaman (dari sebelum dijajah British lagi) nenek moyang BUMIPUTERA Melayu/Islam dan BUMIPUTERA lain, terutamanya yang Islam (Bumiputera juga bermakna Pribumi/Native/Indigenous/Tribal/Orang Asal/Aboriginal – yang haknya juga diktiraf dalam undang-undang antarabangsa dan di Barat sekalipun).

    Lihatlah bila Melayu/Bumiputera makin tunduk kepada bangsa PENDATANG macam hamba abdi zaman British durjana dulu - pekerja-pekerja MELAYU majlis Perbandaran Kajang kena belajar bahasa MANDARIN sebab ada CINA tak tahu bahasa kebangsaan/Melayu! Dan polis Ampang pula dipaksa belajar bahasa Korea sebab sampai 5000 orang Korea Selatan kat sana. Sudahlah itu, kebanyakan orang Korea ini yang kuat agama Kristian Zionis, sekutu kuat penjajah Barat-Zionis, begitu ramai di Ampang, apa hal ni?

    Dan jikalau di Barat dan Korea pun, kena belajar bahasa KEBANGSAAN/Bumiputera dia, contohnya bahasa Peranchis, Jerman atau Korea, dan bahasa Inggeris jadi bahasa kedua di negara-negara ini sebab ia sudah menjadi bahasa antarabangsa Tetapi kat M'sia ni, kita kena tunduk pada bahasa PENDATANG CINABIAWAK DAP dan rakyat asing punya bahasa yang bukan bahasa antarabangsa macam bahasa Korea itu!

    Sila lihat di http://thestar.com.my/metro/story.asp?file=/2013/6/11/central/13203642&sec=central, MPKj officers attend Mandarin classes to communicate better, By OH ING YEEN and VINCENT TAN,Tuesday June 11, 2013:

    ....Council president Datuk Hasan Nawawi Abd Rahman first mooted the idea in 2009 and this was the second batch of students.

    He would practise what he preached and occasionally added a few Chinese words during council meetings, such as Wo bu zhi dao (I don’t know) and Yi, er, san (One, two, three).

    “In Kajang, we have many Chinese ratepayers...They have to deal with the public daily, some of whom can only speak Mandarin....

    Meanwhile, police officers in Ampang have been learning Korean... There are about 5,000 South Koreans living and working in Ampang......

    MAKCIK Tempurung – Pertahan Islam dan umatnya, UMNO/PM/Raja-Raja Melayu/Bahasa MelayuK‘jaan BN, hak BUMIPUTERA Melayu dan BUMIPUTERA lain; dan hak orang miskin dari semua bangsa yang hormat Islam, dan bangsa dan hak Bumiputera.

    (PERHATIAN TERBARU: ada PENYAMUN penakut disyaki dari PENGGANAS/SAMSENG DAP/PKR/Red beans militia durjana yang sekarang meniru gelaran saya sebagai “Pakcik/MAKCIK Tempurung/Temporung” untuk mengelirukan pembaca – mereka juga telah menyamar dengan identiti dan tulisan saya kononnya saya benci dan nak menggulingkan PM kita, dan juga saya seolah bersikap lucah, dan saya telah repot terus ke KDN dan Wanita UMNO!)

    ReplyDelete
  2. Kumpulan DONG2 nie dah jadi serupa kumpulan donkey!!!! Bunyi/suara buruk keldai ada tersebut di dalam hadith Rasullah SAW. Kerajaan janga kasi muka lagi kepada kaum cinabeng nie. Mereka telah membuktikan mereka adalah kaum tikam belakang dan membenci melayu/UMNO. Rata2 mereka telah menolak kerajaan melayu UMNO di dalam PRU 13 baru2 ini. Amat lah bangang sekiranya kerajaan - PM dan Menteri Pelajaran - melayan tuntutan si DONG2key nie. Biar jer. Sebaik-baiknya, hapus jer SKJ untuk membentuk kehormanian kaum di Negara ini. Cukup2 lah. Seperti yang PM pernah sebut - APA LAGI YANG CINA MAU???? Jawapan orang melayu....UDAH-UDAH LAH, CUKUP LAH!!!

    ReplyDelete
  3. Kalau dah dibagi muka, dilayan begitu-begini, semua kehendak diikutkan, maka kaduk pun naiklah junjung. Sedar tak sedar api memakan sekam. Ini pengajaran tapi kalau mata rabun masih tak nampak, telinga pun tuli masih tak dengar jugak, eloklah berenti jadi orang.

    ReplyDelete
  4. Peringatan untuk BARAUA TOTOK MORON Dapig HamPas.

    ReplyDelete

comment please.....