Konco-konco ku

Thursday, June 11, 2020

πŠπ‡πˆπ€ππ€π“! : 𝐓𝐒 π€ππ€ππƒπˆ π€π‹πˆ 𝐃𝐄𝐃𝐀𝐇 ππ€π†π€πˆπŒπ€ππ€ 𝐓𝐔𝐍 πŒπ„ππ†π†π”ππ€πŠπ€π π†πŽππ€π‹ π’π‘πˆ π‘π€πŒ π”ππ“π”πŠ πŒπ„πŒπ”π‰π”πŠ π“π€ππ†πŠπ€π 𝐃𝐒𝐍


Mukadimah satu babak di dalam memori saya. 

Pada suatu pagi di bulan Januari 2018, Dato Sri Gopal Sri Ram telah datang ke rumah saya selepas membuat beberapa panggilan meminta untuk berjumpa dan bercakap dengan saya secara sulit dan peribadi. 

Memandangkan beliau adalah merupakan rakan hakim lama saya, saya menurut. 

Beliau telah memberi indikasi bahawa beliau mahu memujuk saya untuk menyahbekukan satu akaun firma guaman kerana peguam yang telah melantik Gopal perlu dibayar dan akaun yang dibekukan itulah sumber wang pembiayaan mereka. 

Gopal telah sebelumnya menghantar representasi ke Pejabat Peguam Negara di mana sayalah Peguam Negara pada waktu itu. Namun setelah berbincang dengan pegawai-pegawai di divisyen jenayah, saya telah menulis kepada Gopal dengan response yang negatif. 

Gopal tiba di rumah saya dengan ditemani oleh seorang peguam muda berbangsa Cina dan setelah duduk, Gopal terus melancarkan hujahnya tentang mengapa saya tidak sepatutnya memberi response negatif kepada representasinya. Namun saya telah menjawab hujah Gopal dan saya terangkan bahawa kesemua yang telah saya tulis di dalam surat telah difikirkan dengan teliti dan telah dibincangkan oleh kami di pejabat Peguam Negara. 

Selepas itu, tiba-tiba  Gopal kata bahawa soal akaun firma guaman itu sebenarnya hanya merupakan alasan untuk bertemu saya. Gopal kata dia ada agenda yang lebih besar untuk bertemu saya. 

“Tun M hantar saya untuk bertemu kamu.” 

“Tun M mahu kamu menangkao Najib di pejabat Perdana Menteri, kamu pergi esok jam 2 petang, kami sudah uruskan pihak Polis Putrajaya untuk lakukan apa yang perlu mengikut arahan kamu. Kami juga telah uruskan seorang majistret untuk mengeluarkan perintah reman ke atas Najib apabila dia dibawa ke hadapan Majistret itu nanti.” 

“Bro, kamu akan jadi hero di mata rakyat dan akan mencatat sejarah sebagai Peguam Negara pertama untuk menangkap seorang Perdana Menteri yang masih berkuasa.”

“Jangan risau, kami dah letakkan pelan-pelan asas, apa yang aku perlu sekarang adalah untuk engkau setuju.” 

Saya pun bertanya Gopal, “Atas asas apa saya perlu menangkap PM?”

Gopal berkata: “Bro, ramai di luar sana yang sangat frust dan tak happy dengan Najib. Bila engkau tangkap Najib saja, atas apa sebab saja pun, akan menyebabkan orang ramai gembira.” 

Gopal Sri Ram memujuk bersungguh-sungguh dan beritahu saya yang dia perlukan jawapan segera dari saya. 
Saya beritahu biar saya fikirkannya semalaman. 

Gopal kemudian telah pulang bersama peguam muda berbangsa Cina yang dibawanya bersama. 

Pada ketika itu, saya dan keluarga saya teruk diserang di media sosial oleh pihak pembangkang dan juga cybertrooper pihak kerajaan. 

Tidak ada sebab untuk saya menyelamatkan sesiapa memandangkan saya pada ketika itu adalah “musuh semua pihak.” 

Gopal Sri Ram boleh cuba menafikan ini tetapi saya beri peringatan kepada beliau bahawa pada masa material peristiwa itu, saya adalah Peguam Negara dan rumah saya dilengkapi dengan CCTV, (ada satu kamera spesifik di ruang tamu utama). Juga para bodyguards saya dan pegawai-pegawai polis di pondok keselamatan rumah saya juga ada. 
CCTV tidak akan berbohong dan saya juga ada barisan saksi saya.

1 comment:

  1. atok 95 lagi....diujung usia nya,satu persatu kejahatan&penganiaan yg dilakukan terbongkar...

    ReplyDelete

comment please.....