Konco-konco ku

Sunday, April 15, 2018

TOHMAHAN MAHATHIR TERHADAP ECRL TIADA ASAS!

Sebelum ini, pembangkang memang menentang projek kerajaan seperti Lebuhraya Utara Selatan, Jambatan Pulau Pinang dan Kuala Lumpur City Centre yang dulu diterajui oleh Tun Mahathir. Kini Tun M sebagai pembangkang juga menentang projek kerajaan seperti ECRL. 

Tohmahan-tohmahan Tun M yang tiada asas ini macam pelik. 

1. ECRL 14 JAM??? - Perjalananan dari Kota Bharu, Kelantan ke Gombak, Selangor hanya dibawah 4 jam, manakala perjalanan dari Pengkalan Kubor, Kelantan ke Pelabuhan Kelang, Selangor akan kurang daripada 6 jam. Mana Tun M dapat 14 jam??? Agaknya zaman Tun M bina keretapi slow, itu yang lupa Malaysia ini zaman Najib dah jauh membangun.

2. Pantai Timur tidak perlu ECRL - Pihak kerajaan telah lama mengenalpasti keperluan projek ini melalui Japan International Corporation Agency (JICA) seawal tahun 1981, masa Tun M, Perdana Menteri Malaysia dulu. Tahun 1999 pun idea itu dibangkitkan kembali. Tun M tentu lupa, walaupun sedar pengangkutan keretapi perlu untuk naikkan taraf hidup penduduk Pantai Timur, idea itu Tun M tolak. 

3. Pembangunan Pantai Timur – Apa sumbangan Tun M di Pantai Timur? Wilayah Ekonomi Pantai Timur (ECER) adalah idea Tun Abdullah Badawi. Lebuhraya Pantai Timur pun Tun Abdullah Badawi juga. Dan kini ECRL dilaksanakan zaman Najib, tiba-tiba Tun M melatah, nak batalkan bila Pakatan Harapan menang kononnya. Salah apa penduduk Pantai Timur dengan Tun M ni? 

4. ECRL mahal? – Proton pada tahun 1983 diasaskan oleh Tun M dan hinggalah diswastakan pada tahun 2012, Proton pernah untung ke? Proton dah diswastakan pun masih dapat subsidi kerajaan. Salah siapa tu? Hinggalah tak nak lagi bebankan rakyat, Najib berjaya dapatkan pelabur untuk mengambil alih Proton oleh Geely pada tahun 2017. 

5. Mahal lagi? – Tun M cuba tanya kawan baru DAP. Penang Pan-Island Link Highway (PIL) yang hanya 19.5 km kosnya RM7.5 bilion. Kiranya RM385 juta setiap km. Bina jalan sahaja. Kawan baru Tun M kata okay. Nak bagi manfaat 700,000 penduduk di Penang katanya. Sedangkan ECRL, pembinaan rel keretapi elektrik kos RM79 juta setiap km dan untuk lebih 4 juta penduduk Pantai Timur, itu belum lagi masuk penduduk Selangor. 

6. Look East – Tun M lupa polisi Look East beliau. Tun M lupa kini Jepun bukan lagi kuasa ekonomi dunia. Zaman Tun M memanglah Jepun tu pelabur penting, tapi kini negara yang pegang kuasa ekonomi dunia adalah China. Tun M masih ingat China tu negara miskin ker? Komunis? Tun M lupa dulu bukan nenek moyang kita kena bunuh Tentera Jepun

7. Jambatan Pulau Pinang Ke-2 – Tun M lupa ke kawan pinjam duit masa nak bina Jambatan Pulau Pinang ke-2 dulu? Bukan dari China ke yang bagi pinjaman. Kepakaran pun dari China. Apabila Najib dapat pinjaman yang lebih menguntungkan, marah pulak. 

8. Ingat China tak tahu – Hubungan ekonomi Malaysia – China bukan baru. Tun M tak nak China melabur lagi ke di Malaysia. Terus dakwa yang BN songlap duit dari projek ECRL. Kalau dakwa BN, maknanya Tun M juga tuduh China songlap duit. Sedangkan negara China amat tegas dalam isu rasuah. 

9. Peluang atau Ancaman? - Inisiatif ‘Belt & Road’ China bakal perancangan menghubungkan negara China dengan Eropah, Afrika dan Asia. Peluang untuk Malaysia dihubungkan dengan 80 buah negara dan 4.4 bilion penduduk. Takkan kita nak diam sahaja. Thailand pun telah setuju buat rel, Malaysia pula nak batalkan. 

10. Manifesto Pakatan Harapan – Okay tak nak cancel tol, PTPTN kena juga bayar, apa Pakatan nak buat di Pantai Timur. ECRL suruh batal. Sebenarnya Pakatan ni ingat rakyat Malaysia tinggal di Pantai Barat sahaja. Pantai Timur pun bayar cukai. Royalti minyak Terengganu pun bangunkan Pantai Barat. Sabah Sarawak pun zaman Tun M tak buat apa. Zaman Najib nak buat ECRL, Pan Borneo marah. Tun M tak marah pulak buat ETS ke Johor dan MyHSR. 

11. Pantai Timur Anak Tiri Tun M – Tun M memang tak habis-habis dengki dengan Pantai Timur. Tun M biasa naik jet, mana Tun M tahu masa musim Raya, memandu dari KL ke Kelantan boleh sampai 12-14 jam. Sebab biasa naik jet, Tun M manalah tahu harga tiket kapal terbang mahal. Kalau satu keluarga, sudah berapa. Airport ada di Kota Bahru, Kuala Terengganu dan Kuantan sahaja. Tun M ingat semua penduduk Pantai Timur tinggal di bandar itu sahaja. ECRL ada 28 stesen penumpang dan kargo nak dibandingkan 3 airport. 

22 comments:

  1. Mungkin akan muncul alasan bongok mengatakan bahawa ECRL tidak berguna sebagai sistem pengangkutan untuk rakyat pantai timur.... alasan kononnya rakyat pantai timur lebih suka memandu sensiri untuk melawat saudara mara.... lebih2lagi si musim perayaan.... halooooo..... kerefali sekarang oleh di pelbagailah kegunaannya... tak salah pun kelak kalau ada gerabak khas yang boleh menjadi "feri" kenderaan sebagaimana yang beroperasi di Chanel Tunnel antara UK dan France.... mu gkin akan menjadi sedikit mahal... tetapi dimana ada kemahuan di aitu ada jalan.... kalau ada keperluan... penduduk atau perantau pantai Timur tidak kisah membayarnya.... penulis rasa mereka akan gembira dengan kelainan ini.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Sesilap Tun pun pasti mencuba juga try naik bila nak berkempen di PRU mendatang demi nak cuba juga kasi peluang pembangkang menang pilihanraya (tupun kalau ada umur... inshaAllah)

      Delete

comment please.....