Monday, July 30, 2018

ORANG MELAYU PENDATANG: MENTERI SUMBER MANUSIA MOHON MAAF

Menteri Sumber Manusia merangkap Naib Pengerusi DAP M Kula Segaran akhirnya memohon maaf susulan kontroversi dakwaan beliau menyifatkan orang Melayu sebagai pendatang, lapor Malaysiakini.

Permohonan maaf itu dibuat setelah beliau mendapat kecaman teruk oleh netizen di media sosial dan setelah transkrip terjemahan ucapan beliau menjadi tular.

Walau bagaimanapun, beliau tetap mempertahankan kenyataannya malah  mengatakan ia telah disalah tafsir.

“Saya sepenuhnya mohon maaf terhadap pihak yang terluka dan menarik ucapan ofensif dalam ucapan spontan itu. Apa yang saya jelaskan dalam majlis itu adalah orang India berada di Tanah Melayu sejak 2,500 tahun lalu. Agama Hindu dibawa oleh Orang India…(Ia) agama awal yang dianuti penduduk tempatan (ketika itu). Hasil penemuan arkeologi di kawasan Lembah Bujang, terutamanya penemuan Sungai Batu di Kedah telah membuktikan hal ini. Jadi tidak adil jika kaum India digelar pendatang, berdasarkan faktor sejarah ini,” – M Kula Segaran

Dalam kenyataan hari ini, Kulasegaran juga berkata kononnya beliau tidak pernah menjadi sosok kontrroversi dalam isu kaum dan agama dan berikrar mempertahankan perlembagaan.

Kulasegaran juga menjelaskan beliau meminta maaf bagi mengelakkan kontroversi sekitar dirinya itu makin parah.


Tambah beliau lagi,  perkataan boleh berubah-ubah maksud jika diterjemah ke bahasa lain kerana beliau bercakap dalam bahasa Tamil dalam ucapan kontroversinya di Nilai minggu lalu.

Walau bagaimanapun, tiada transkrip terjemahan disediakan oleh M. Kula Segaran.

1 comment:

  1. nak test market ke?
    kau ingat orang melayu ni bodoh ke? kalau org melayu ph tu memang bodoh...

    mudah sangat lepas hina melayu lepas tu minta maaf...
    hei! kula awak pariah bangsat.!!!

    ReplyDelete

comment please.....