Konco-konco ku

Thursday, July 31, 2014

ZUHDI MARZUKI JADI KAMBING HITAM PAS

PERGOLAKAN politik Selangor nampaknya semakin meruncing dengan pelbagai dalil sudah meresapi setiap kepimpinan PR di Selangor. Dan yang lebih teruk apabila polemik politik Selangor turut dicampuri oleh orang luar yang dirasakan tidak punyai kepentingan untuk menentukan siapa Menteri Besar Selangor.

Pendapat peribadi aku tidak menyokong mana-mana pihak sama ada kem Khalid-PAS Selangor atau Azizah-Anwar. Aku lebih suka menjadi pemerhati daripada turut masuk campur dalam kemelut dalam mereka.

Rumahtangga orang jangan masuk campur. Biarkan.

Kat sini aku juga menyeru kepada semua ahli dan penyokong BN khususnya di Selangor agar menjauhkan diri dari fitnah PR ni. Kita tidak tahu apa permainan mereka dan yang pasti Zuhdi Marzuki hanyalah kambing hitam kepada PAS agar rakyat tidak lupa tentang kewujudan mereka.

Ye lah.... kat kawasan tak pernah nampak. 

Bergaduh konon buat kerja sampai nak berebut kerusi MB.

Masalah tak selesai jugak. Isu rakyat tak pernah nak ambil tahu langsung.

Yang PR tahu, bergaduh berdemo jelah kat jalan.

Jadi, saranan aku biarkan rumahtangga mereka. Nak kata BN boleh ambil balik Selangor dengan 12 kerusi dun je memang tak laaaa... So, kita hanya jadi pemerhati sajalah sekarang...

Thursday, July 24, 2014

ASTRO & ISRAEL: TEMAN TAPI MESRA

GEMPAR betul sejak dua tiga minggu ni. Habis semua company yang ada kaitan dengan Israel semua kena boikot. McD sampai merayu masuk paper siap buat offer siapa beli burger McD, RM1 akan didermakan kepada rumah kebajikan. Tapi kenapa tak derma kat tabung Gaza? jeng...jeng...jeng...

Kali ni Ustaz Dr. Asyraf Wajdi pula mempersoalkan kaitan Astro dan negara Israel.

Serius sebenarnya aku bukanlah pelanggan Astro, so aku pun tak tau apa yang Ustaz ni cakapkan.

Bukan nak kata aku boikot Astro dari mula. Sebab aku memang tak minat....bazir duit.. 

Jadi, ada siapa-siapa boleh terangkan apa yang Ustaz ni katakan pasal Amdocs? 

Astro haruslah bagi penerangan.. Buat pencerahan...

Wednesday, July 23, 2014

PAS SELANGOR TAK SETUJU KAK JIJAH JADI MENTERI BESAR!!

SIANG tadi, tiga pemimpin utama pembangkang yang dihadiri oleh Guan Eng (DAP), Anwar (PKR) dan Mat Sabu (PAS) sebulat suara menyokong Jijah Kipas sebagai MB Selangor yang baru bagi menggantikan Khalid Gagap yang dirasakan PKR sudah tidak mendatangkan untung kepada parti.

Namun tidak bagi PAS Selangor. Timbalan Pesuruhjaya PAS II Selangor, Sallehen, berkata tidak bersetuju dengan keputusan yang dibuat oleh pimpinan pusat kerana mereka tidak tahu apa yang terjadi di Selangor.

Sallehen juga menegaskan supaya pemimpin PR yang lain tidak masuk campur dalam urusan pentadbiran Selangor kerana sekarang ini terlalu banyak suara yang mempertikaikan Khalid sehingga tidak mendapat nasihat daripada pimpinan PAS Selangor sendiri.

Apa nak dikata. Sallehen hanyalah orang kuat di Selangor bukan di pusat. Segala keputusan diputuskan oleh Majlis Permuafakatan PR Pusat yang dipengerusikan Anwar. Suara PAS adalah suara Anwar.

Mat Sabu tak akan membantah sebab Anwar bakal bapak mertua, al-maklum... tengah nak masuk jarum dengan Izzah.

Jadi sampai sekarang ni aku masih menunggu apa keputusan PAS Selangor yang menang 15 kerusi lebih 1 kerusi daripada PKR Selangor.

Adakah suara PAS tak dihiraukan? Atau adakah mereka setuju?

Tuesday, July 22, 2014

APA?? KAK JIJAH 'KIPAS' BAKAL MB SELANGOR???

BERITA yang agak kurang mengejut kan pagi ini apabila Anwar mengumumkan isterinya sebagai calon terbaik untuk MB Selangor.

Perkara ini dibuat kerana Khalid dilihat sudah tidak relevan dalam mentadbir Selangor. Mileage politik PKR juga tidak berkembang di Selangor.

Yang lebih pelik. Boleh pulak Anwar suka-suka umum pengganti MB sedangkan Khalid tak letak jawatan pun lagi. Malah Sultan pun tak tau lagi ni.... 

Apa cerita??

Anwar Ibrahim dalam sidang media tergempar yang diadakan di Ibupejabat PKR jam 12.45 pagi tadi mengumumkan isterinya yang juga Presiden PKR, Datuk Seri Dr. Wan Azizah Wan Ismail sebagai pengganti Tan Sri Khalid Ibrahim bagi jawatan Menteri Besar Selangor.

Sidang media yang turut dihadiri oleh orang kanan PKR turut....baca lagi di www.selangorpress.com

Monday, July 21, 2014

SAH!! PAS AMBIL ALIH TUGAS JABATAN AGAMA ISLAM NEGERI!!

JIKA dalam artikel sebelum ini ada mendedahkan tentang satu resit zakat fitrah yang dikeluarkan oleh PAS. Namun ada penyokong PAS yang menafikan penglibatan PAS dalam kutipan zakat fitrah. Sehingga ada yang mengatakan kita ni suka suki edit picture untuk memfitnah parti kesayangan mereka.

Tak ada masa nak reka cerita, nak reka edit resit yang sah-sah PAS yang keluarkan sendiri.

Kali ini, aku dapat pulak sijil watikah perlantikan ahli PAS untuk mengutip zakat fitrah yang ditandatangai sendiri oleh Pesuruhjaya PAS Pahang, Tuan Ibrahim Tuan Man.

Apa macai PAS nak kata lagi?

Nak kata edit lagi? Fitnah lagi?

Nampaknya benarlah orang kata Jabatan Agama Islam negeri sudah tidak efisen sehingga membiarkan parti pula yang mengutip zakat fitrah.

Agak-agak kalau Jabatan Agama Islam dah malas nak kutip, baik buat watikah perlantikan kepada PAS supaya uruskan semua urusan berkenaan kutipan zakat. Senang cerita.

PARASIT DI JABATAN PERDANA MENTERI SEMAKIN BERANI

BERIKUTAN gambar ini telah tersebar secara meluas di seantero alam maya, aku cuma nak bertanya kepada pembesar kerajaan Malaysia khususnya yang bermastautin di dalam Jabatan Perdana Menteri iaitu jabatan utama negara, apakah tindakan kepada pemilik kenderaan ini?

Kalau ikut firasat pembangkang memang tak salah. Yela, katanya ulamaklah, katanya ilmuan agamalah, katanya hanya pengagong Nik Aziz lah, katanya bukan politiklah.

Tapi sedar ke tak korang ni yang Nik Aziz memang berasal dari parti politik. Agak-agak kalau di tak jadi MB Kelantan ada tak orang kenal? Ada tak orang yang nak pergi sekolah pondok dia belajar? Ada tak yang jadi pengikut dia kalau di bukan Mursyidul HAMPAS.

Bila ada ramai yang 'backup' baik punya kepada staff JPM ini aku pun mula la teringat cerita kat tempat aku sendiri. 

Di Majlis Daerah Sabak Bernam (MDSB), adalah dulu beberapa orang kuat UMNO dalam tu bekerja seperti biasa. Tiada berpolitik pun di tempat kerja. Takde sticker UMNO atau Najib Razak pun kat kereta. Malah tak ramai juga yang tahu mereka ini adalah Ketua UMNO Cawangan.

Tahun 2008, PR memerintah Selangor. Semua kakitangan kerajaan negeri dibuat pemutihan. Mereka diberikan kata dua, sama ada nak terus bekerja dan STOP POLITIK UMNO atau HANTAR SURAT LETAK JAWATAN.

Jadi, ramailah yang letak jawatan sama ada sebagai Ketua UMNO Cawangan, AJK UMNO Bahagian dan lebih tragik masuk parti dalam PR.

Sedangkan semasa PR belum menang di Selangor, bersepah juga kakitangan MDSB yang berpolitik di dalam pejabat. Ramainya dari PAS sebab PKR tak pernah hidup kat sana. Penyokong PAS dalam pejabat kerajaan ni kalau ada isu sikit mulalah nak salahkan UMNO, itu tak betul, ini tak betul al-maklumlah ahli majlis orang BN, kena pulak ikut arahan sebab kuli je.

Selepas PR menang, yang kuli ni pulak berlagak macam bos. Itu tak betul, ini tak betul terus mengadu kat ahli majlis. Sampai bekas-bekas orang UMNO ni tak senang duduk. Kejap kena tukar jabatan, kejap kena tambah tugasan. 

Jadi, tak salah kiranya kalau kerajaan BN sekarang ini yang berkuasa dalam pemerintahan kerajaan bertindak serupa demikian. Ini juga untuk menjaga kerahsiaan yang kerap berlaku kebocoran.

Pembangkang ni mana reti simpan rahsia, agak-agak yang boleh menguntungkan mereka, mereka akan dedahkan habis walau dah tandatangan surat sumpah simpan rahsia. Yela, katanya bukan Najib yang bagi rezeki. Kalau tumbang kerajaan Najib sekarang pun, mereka masih lagi kerja malah dengan lebih selesa sebab geng mereka yang perintah.

Agak-agak BN ni dah bosan jadi kerajaan kot.

Sunday, July 20, 2014

YANG RASIS ITU MELAYU-ISLAM, YANG HAK ITU BANGSA ASING

SEPERTI biasa hampir setiap kali datang bulan Ramadan pasti ada bangsa lain, agama lain yang cuba memporak perandakan bulan mulia ini dengan insiden-insiden yang 'tak dirancang'.

Jika bulan puasa tahun lepas kita dikecohkan dengan insiden buka puasa dengan daging babi yang dipopularkan oleh pasangan sex Alvin-Vivian. Tahun ini kita dikecohkan dengan pakaian yang mempunyai ayat al-Quran di badan seorang pelancong dari Korea.

Malaysia diuji berkali-kali.

Ekoran daripada penyebaran gambar seorang wanita memakai pakaian bertulis ayat Al-Quran dipercayai di Ampang, Ketua Polis Negara, Tan Sri Khalid Abu Bakar dalam twitternya malam tadi pihak PDRM akan menyiasat secara terperinci berkenaan perkara ini.

Mengikut maklumat awal PDRM, wanita tersebut adalah pelancong dari Korea dan baju yang dipakainya dibeli dari India.

Sejak petang semalam gambar seorang wanita telah menjadi tumpuan umum pengguna media sosial di Malaysia yang jelas tidak sensitif kerana baju yang dipakai memaparkan salah satu daripada ayat suci al-Quran yang dipercayai surah al-Fatihah. - SelangorPress.com

Wednesday, July 16, 2014

PAS KUTIP ZAKAT FITRAH

PAS dah berjaya ambil alih peranan jabatan agama Islam.

Kutipan zakat fitrah pun nak dibuat orang PAS ni. Tak cukup agaknya dengan kutip derma tin milo setiap kali ceramah.

HEBAT!! 

@KHALIDSAMAD ANGGAP DIRI SEBAGAI NABI!! #S14

SELEPAS titah Sultan Selangor yang murka dengan Khalid Samad semalam di Sepang, tengah malam tadi Khalid menerusi twitter nya menaikkan tweet yang berbunyi "Asalkan Kamu tak murka terhadap ku, maka aku tak kisah".

Yang sekali gus menyamakan dirinya sekarang ini yang dimurka oleh Sultan sebagai Nabi.

Sudah semakin teruk pemikiran puak PAS ni.

Ramai lagi MP dan adun pembangkang yg bukan ic 10 makin biadap dengan kuasa sultan.

Lagi sekor suhaimi shafie,adun sri muda.

Namun jujurlah aku cakap,kena taruk macamana pun moderate baruas ni dll gang nya akan kekal macamtu.

Pasal apa ?

Pasal politik malaysia ni hatred melebihi rasional. Peminat politik di malaysia gagal mentelaah erti rasional.

Korang boleh lah kalau nak fikir sendiri.

Tuesday, July 15, 2014

PANAS!! SULTAN SELANGOR MURKA DENGAN AHLI PARLIMEN PAS!!

SEPERTI tidak percaya apa yang dititahkan oleh DYMM Sultan Selangor semasa majlis berbuka puasa tadi di Sepang, Selangor. Dalam titahnya ada menyebut kecewa dan murka dengan Ahli Parlimen PAS Shah Alam, Khalid Samad yang mempertikaikan peranaan MAIS dalam menjalankan tugas menegakkan syiar Islam di bumi Selangor.

Titah ucapan Sultan Selangor boleh di dapati di SINI.

Setelah begitu lama berdiam diri akhirnya Sultan bertitah juga sambil mengatakan kenyataan Khalid Samad tidak bertanggungjawab sekaligus menolak kuasa Sultan sebagai Ketua Agama Islam di Selangor.

Benarlah apa yang dititahkan oleh Tuanku Sultan. Sudahlah bukan dari anak jati Selangor, at least baca dulu undang-undang tubuh kerajaan negeri Selangor.

Memang biadap orang ini. Akhirnya Sultan murka.

Ada apa-apa komen wahai pengagung PAS???

Saturday, July 12, 2014

ORANG LAIN MAKAN BABI, ORANG LAIN DAPAT SAKIT!!

KES penularan wabak JE semakin merisaukan penduduk Pulau Pinang apabila satu kes sudah dikesan terjadi kepada seorang murid sekolah 12 tahun yang disahkan menghidap jangkitan wabak JE.

Jarak yang dekat antara sekolah dan kandang babi hanya 1 kilometer jadi memang tak mustahil la budak sekolah tu kena jangkitan yang dibawa oleh babi-babi.

Yang pelik dan hairan nya macam mana lah kerajaan negeri Pulau Pinang boleh meluluskan 4 buah kandang babi di Kampung Selamat dengan hanya jarak 1 km dari sekolah tersebut?

Malah yang lebih dahsyat, hanya beberapa ratus meter sahaja daripada kawasan perumahan yang majoritinya adalah orang Melayu yang tak makan babi.

Atau mungkin Guan Eng ada perancangan lain agar ternakan babi di Kg. Selamat tersebut adalah supaya babi dan Melayu tak dapat dipisahkan. 

Haahahahahaha....

Sokongan orang Melayu Pulau Pinang sendiri yang sanggup bertuankan kepala babi.

Di Penang ada kandang babi.
Di Selangor pun ada kandang babi.

Tapi kenapa Singapura tak ada kandang babi?

Babi untuk makanan Cina Singapura diimport dari Malaysia.

Dan sahlah yang Malaysia ini adalah penternak babi terbesar di Asia!!!!

Friday, July 11, 2014

ADIK 'PEREMPUAN' AZMIN MOHON RAKYAT SELANGOR PILIH DENGAN BIJAK!!

TIKA angin pengguguran Khalid daripada kerusi Menteri Besar Selangor, adik 'perempuan' kepada Azmin Ali, yang juga merupakan selebriti terkenal minta rakyat Selangor bersetuju untuk Azmin menjadi Menteri Besar kerana beliau adalah orang yang dirasakan benar-benar layak mentadbir negeri Selangor.

Tapi itu cerita lama......

Cerita baru yang betul-betul panas dari oven yang ini pulak. Gambar mampu menceritakan pelbagai cerita yang orang tak perlu nak ceritakan. So, tengok jela gambar ni.

Kehadiran Khalid Ibrahim dalam program berbuka puasa bersama Perdana Menteri di Bukit Jelutong, Shah Alam semalam merungkai pelbagai cerita dan persepsi. 

Aku biarkan orang bermain persepsi sehingga ada yang berkata Khalid nak join UMNO kembali.

Yang pasti semuanya MUNGKIN. Dalam politik Malaysia, semuanya MUNGKIN.

Wednesday, July 9, 2014

WARTAWAN WANITA CINA BERPAKAIAN SEKSI MASUK MASJID KAJANG!!!

SEJARAH titik hitam bermula kembali di Selangor. Semasa Majlis Tazkirah Ramadan yang disampaikan oleh Ketua Pembangkang Negara di Surau Saujana Impian Kajang, seorang jurufoto wanita berbangsa Cina telah diizinkan masuk ke dalam surau untuk membuat liputan.

Kemana hilang adab dan tatacara untuk masuk ke rumah Allah ini? Adakah lebai-lebai PAS hanya membiarkan sahaja?

Dengan berpakaian t-shirt biasa hingga menampakkan lurah, selamba jurufoto entah dari akhbar mana mengambil gambar dengan tertunduk-tunduk menampakkan suku anggota nafsunya.

Yang lebih hairan, boleh pulak beliau merewang ke hulu hilir dengan membawa kamera hingga ke hadapan iaitu tempat imam.

Isteri Barrack Obama sekalipun tahu mengenakan tudung dan menutup aurat untuk masuk ke dalam tempat ibadat umat Islam, adakah wartawan Cina ini dikecualikan?

Nampaknya, lebai-lebai PAS ini bukannya khusyuk dengan tazkirah yang disampaikan oleh peliwat negara namun khusyuk melihat telatah jurufoto wanita Cina ini yang mundar mandir untuk mendapatkan angel terbaik gambar Anwar Juburi.

Sudah hilangkah adab untuk masuk ke dalam rumah Allah ini?

Sudah hilangkah pedoman dan akidah umat Islam khususnya di Kajang ini?

Hairan.... Inikah yang hendak diberi gelaran negeri serambi Madinah?

Fikirkan. Nilaikan.

Tuesday, July 8, 2014

KHALID IBRAHIM LETAK JAWATAN MB SEPTEMBER INI

Menteri Besar Selangor, Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim dikatakan tetap akan melepaskan jawatannya selepas Hari Raya Aidilfitri ini atau selewat-lewatnya September depan.

Menurut sumber, tempoh itu dikatakan selepas mengambil kira program-program sepanjang Ramadan dan Hari Raya Aidilfitri yang sudah dirancang lebih awal.

"Kita mahu proses jawatan ini berjalan dengan lancar dan tiada sebarang kecelaruan pada beberapa program terdekat yang sudah dirancang," katanya.

Dalam pada itu sumber itu menambah, pada masa kini, dua nama daripada PKR bakal menjadi calon Menteri Besar yang baru.

Ketika ditanya apakah timbul isu susulan daripada DAP dan PAS kerana pengganti Abdul Khalid tetap merupakan calon daripada PKR, ini katanya;

"DAP secara dasarnya bersetuju namun sedikit masalah timbul dari PAS negeri. Bagaimanapun PAS Pusat sudah memberikan lampu hijau."

Pada Isnin, Abdul Khalid Ibrahim menafikan akan meletakkan jawatan dan telah menyerahkan surat peletakan jawatan seperti yang disebarkan dalam mesej aplikasi WhatsApp sejak malam Ahad.

Abdul Khalid turut meminta mana-mana pihak yang menyebarkan khabar angin tentang perletakan jawatannya supaya segera menghentikannya.

Menteri Besar ke-14 Selangor itu dikatakan bakal melepaskan jawatannya dalam satu perbincangan di antara kepimpinan tertinggi PKR, DAP dan PAS negeri.

Sebelum ini, Timbalan Presiden PKR Azmin Ali dan Pengarah Pilihan Raya PKR Selangor Shuhaimi Shafie mengakui bahawa 'Langkah kajang' merupakan usaha menggulingkan Khalid daripada takhta Menteri Besar Selangor.

Bagaimanapun strategi 'langkah Kajang' itu dilihat gagal menjatuhkan Abdul Khalid.

Terkini, Abdul Khalid gagal mempertahankan kerusi Ketua Cabang PKR Kuala Selangor dalam pemilihan parti baru-baru ini.- awani

#TUKARMB : KHALID IBRAHIM TUTUP BANTUAN HARI RAYA!!

SEMAKIN panas pulak isu tukar MB Selangor ni. Rentetan beberapa rakan dalam parti yang dikatakan mahu Khalid turun dari duduk kerusi MB Selangor, rupanya Khalid yang juga Ahli Parlimen Bandar Tun Razak sudah tidak menyalurkan bantuan hari raya kepada penduduk Bandar Tun Razak. Seperti yang diberikan oleh sahabat aku Harapan Esok, dikatakan Khalid sudah bankrap.

Tapi benarkah Khalid dah bankrap?

Adakah Khalid mahu simpan harta untuk persediaan bersara dari MB Selangor?

Adakah Khalid sudah tawar hati mahu menjadi wakil rakyat di Parlimen Bandar Tun Razak?

Mungkin jawapan itu semua salah......

Khalid sebenarnya sedang berjimat-cermat dalam perbelanjaan supaya Sambutan Hari Raya Aidilfitri bagi Negeri Selangor akan dapat diadakan dengan gilang-gemilang.

Kad jemputan pun telah diedarkan kepada orang-orang kenamaan. Sambutan Hari Raya diadakan pada raya pertama lagi. Mesti perlukan kos yang besar. Maklumlah sambutan terakhir sebagai MB Selangor.

Terpaksa dibuat dengan meriah. Lepas ni tak rasa lagi besar-besaran.

Apa-apa pun yang pasti. Khalid Ibrahim tidak akan letak jawatan sebagai MB Selangor sehingga Hari Raya pertama. 

Monday, July 7, 2014

13 MAY: SIAPA YANG MAHU MULAKAN DAHULU?

Memang cilaka ini paria DAP. Diungkit, diulang 13 Mei semata-mata mahu mencabar orang Melayu. Sejak dulu lagi memang inilah kerja DAP tiap masa nak melaga-lagakan rakyat Malaysia.

Nak sangat tengok 13 Mei lagi sekali gamaknya.

Kali ini, Timbalan Ketua Menteri Penang mula mencabar Timbalan Perdana Menteri, Muhyiddin Yassin tentang 13 Mei.

Katanya DAP tak takut dengan 13 Mei. Yang pengecut adalah MIC, MCA, dan Gerakan yang bersekongkol dengan UMNO.

Melayu dikatakan hanya pandai bercakap walhal penakut untuk betul-betul angkat parang. Cakap je lebat katanya tapi habuk tak dak!

Difikir balik, ade betul apa yang diperkatakan. Mana Pekida? Perkasa? Pertiga? Dan lain-lain pertubuhan NGO Melayu yang kononnya menjaga Melayu dan kedaulatan agama Islam?

Krik... krik... krikkk....

Senyap sunyi tanpa ada sebarang tindakan.

Fikirkanlah.


Posted via Blogaway

IKAN PATIN BERPERISA BABI KELUARAN KOLAM CINA!!

SEBELUM ini kena kerap dengar pasal kolam ikan air tawar yang diberi makan usus babi oleh penternaknya yang rata-rata daripada mereka adalah berketurunan Cina yang tidak faham halal haram dalam Islam.

Satu penemuan baru oleh umat Islam di Batu Gajah, Perak apabila mendapat tahu salah satu kolam ternakan ikan patin di sana menghidangkan ternakan ikan patin mereka dengan juadah bangkai babi dan usus babi sebagai santapan setiap hari.

Gambar oleh: Khirul Adnan Hamid
Perkara ini berlaku apabila air kolam ternakan mengering akibat cuaca panas, maka nampaklah tulang babi dan kepada babi di dasar kolam yang kering tersebut. 

Mualnya tidak dapat dibayangkan lagi apabila mendapat tahu hakikat ini.

Ya! Memang betul umat Islam tak makan BABI. Tapi kalau ikan patin diberi makan BABI serupalah macam makan ini BABI!!

Kita bukan macam Mat Sabu yang lebih rela makan BABI dengan Guan Eng daripada makan ayam dengan Najib Razak. Sebab tu perangai Mat Sabu teruk macam BABI. Makan ikan patin banyak sangat.

So, lepas ni kalau agak-agak nak makan ikan air tawar...berhati-hatilah ye. Bukan semua ikan patin makan babi tapi hanya berwaspada. 

Kalau pergi pasar basah tu, tengok-tengok siapa yang menjual. 

Peniaga Cina tak kan beli ikan patin dari Melayu. Fahamkan?

PIHAK DALAM PKR SENDIRI SEBAR BERITA MB LETAK JAWATAN!!

PANAS! Apabila sejak malam tadi satu pengumuman ringkas tentang perletakan jawatan Menteri Besar Selangor tersebar meluas di dalam aplikasi Whatsapp. Sehingga ke pagi ini barulah Khalid Ibrahim menafikan tentang khabar angin ini.

Sebenarnya aku tak berapa nak hairan apabila ada perkara ini berlaku. Bukannya baru sekali ini berlaku penyebaran berita tentang perletakkan jawatan Khalid sebagai MB Selangor, malah beberapa bulan lalu juga turut berlaku benda yang sama.

Dalang penyebaran mesej ringkas ini sudah tentulah datangnya dari sahabat dalam parti sendiri yang dimaklumkan sudah tidak sabar untuk mengambilalih kerusi panas tersebut daripada Khalid memandangkan mendapat sokongan padu daripada Sam Ketot, Rafizi Ramli dan yang penting Anwar Ibrahim.

Desas-desus MB Selangor akan bertukar memang dah lama kedengaran. Semenjak dari Langkah Kajang yang gagal tu lagi. Dulu katanya jika Wan Azizah menang di Kajang, MB Selangor yang baru akan dilantik kerana dikatakan Khalid gagal mengurus negeri.

Mastermindnya siapa lagi kalau bukan Azmin yang sejak dari azali lagi menjadi seteru politik Khalid. Khalid buatlah apa sekalipun waima beri bonus 10bulan gaji kepada kakitangan kerajaan negeri pun, Azmin dan geng-gengnya pasti akan meranapkan cita-cita Khalid untuk terus kekal sebagai Menteri Besar.

Dan aku juga percaya yang segala penyebaran tidak kira menggunakan Whatsapp, Facebook mahupun Twitter yang dilihat dilakukan oleh pihak Barisan Nasional semuanya adalah lakonan Azmin and the gang yang betul-betul mahukan Khalid berundur secara keji!


Friday, July 4, 2014

MASEU CUKUP-CUKUPLAH PENTINGKAN DIRI SENDIRI

PERGOLAKAN dalaman antara pihak pengurusan MAS dengan Kesatuan Sekerja Kakitangan MAS (MASEU) semakin lama semakin kritikal.

Lebih pelik lagi apabila kesatuan pekerja ini dok berpiket, berhimpun supaya Najib Razak campur tangan dalam pengurusan MAS untuk memecat CEO MAS, Ahmad Jauhari Yahya berserta Pengarah Kejuruteraan MAS dan Pengarah Bahagian Sumber Manusia MAS.

Apa sebenarnya yang berlaku? Adakah benar kerana kerugian MAS yang menyebabkan MASEU ini mengamuk tak tentu pasal hingga suruh CEO MAS letak jawatan? Adakah sebab adanya Ahmad Jauhari di MAS, syarikat penerbangan terkemuka ini punyai masalah kerugian besar saban tahun?

MASEU mengatakan tindakan Ahmad Jauhari membuatkan MAS rugi setiap tahun. Tahun lepas pendapatan MAS naik kepada RM15 billion daripada RM14 billion. Satu kejayaan tu tapi disebabkan kos operasi yang tinggi maka MAS berdepan kerugian.

Cuba bawa berbincang dengan pihak pengurusan… kos yang mana boleh dikurangkan? Kalau ade pelan pemulihan yang boleh untungkan MAS, kenapa tak nak bincang?

MASEU juga marah-marah kononnya MAS belanja RM4 juta untuk daily operation mereka sedangkan MASEU sendiri tak sedar yang kos RM4 juta itu termasuklah sekali dengan gaji pekerja-pekerja MAS yang 'berdedikasi' tapi harga tenaga buruh tinggi.


Dapur yang tak berasap nak makan ape? Macam MAS lah.. kalau tak belanja RM4 juta tu, ape nak suruh tutup operasi MAS… senanglah korang datang kerje goyang kaki… Tapi sebab dah ade perjanjian union, MAS terpaksalah bayar gajikan!!

Duduk berbincanglah dengan pihak pengurusan, jangan ingat sebab MAS ni syarikat penerbangan negara, kerajaan mesti tolong. Ingat dah RM5 billion dah duit pembayar cukai hangus tapi hasilnya haprak. Cuba ahli MASEU bakar duit sendiri RM10 pun mesti sakit hatikan! Jangan sampai rakyat menyampah dengan ‘lalak-melalak’ MASEU ni…

Rase-rasenyer kakitangan MAS masih katak bawah tempurung… Aku yang dulu masih lagi aku yang dulu kah?… dulu tak ramai player… sekarang ni tengok berapa banyak yang ade… Emirates, Etihad, … tak payahlah disebut yang lain-lain rasenyer sendiri tahulah…

Bukan MAS saja yang berdepan dengan kos yang makin meningkat, SIA, Garuda, Air Asia, Malindo semua terpaksa mengadap kos yang tinggi juga. Tengok Garuda, dulu orang tak pandang, tak nak naik pun, takut sebab tak selamat..

Sekarang tengok kat mana Garuda and tengok kat mana MAS… Cuba MASEU pergi tengok lapuran produktiviti industry penerbangan, mesti adakan.. kalau tak camner nak bargain-bargain union agreement.

Produktiviti kakitangan Garuda berkali ganda lebih bagus dari kakitangan MAS, malu lah… Bukan jer Garuda tapi syarikat penerbangan yang dulunya seangkatan ngan MAS dah jauh ke depan dari segi produktiviti kakitangannya…

MASEU mengamuk kononnya Ahmad Jauhari tak pandai urus syarikat dan tak layak jadi CEO MAS.

Siap cakap mendakwa pengurusan MAS banyak langgar peraturan syarikat terutama yang melibatkan pekerja di semua peringkat!!

Hellooo faham ke tidak? MAS tu tengah nazak… kalau syarikat lain yang berada dalam situasi MAS sekarang, dah mula mencantas pekerjanya… ni MAS baru nak ‘ubah suai’ atau kurangkan benefits dah melalak… MASEU ni lupe kalau MAS tu takde mereka pun takkan wujud la!

Cubalah ikut langkah kakitangan SIA… rase-rasenyer tahukan apa yang diaorang berkorban..

Ataupun MASEU mendesak 3 kakitangan atasan untuk belah sebab dia orang berani buat tindakan yang radikal dan drastik!!!

Jadi kepada MASEU cukup-cukuplah pentingkan diri sendiri.

Tuesday, July 1, 2014

PUSAT LUMBA KUDA TERBESAR DI ASIA BAKAL DIBINA DI HULU SELANGOR!!

TAHNIAH kepada kerajaan negeri Selangor yang bermurah hati meluluskan tapak projek pembinaan pusat perjudian lumba kuda terbesar di Asia. Kalau kira ukuran mahu lebih kurang Casino terbesar di Las Vegas.

Hebat betul lah negeri Selangor. Kata Khalid Ibrahim nak menaikkan ekonomi negeri dengan menjadikan Hulu Selangor sebagai satu hub pelancongan berasaskan perjudian seperti di Genting Highlands, Pahang.

Khalid Ibrahim telah meluluskan pembinaan di hub perjudian ini dan tiada apa-apa yang dapat dibuat oleh rakyat Hulu Selangor.

PAS kata membangun bersama Islam.

Tapi PAS Hulu Selangor turut membantah pembinaan pusat judi ini. Lihat SINI.

Sudahlah pembinaan Universiti Teknologi Mara (UiTM) di Serendah ditolak mentah-mentah.

Bangunan Yayasan Basmi Kemiskinan (YBK) dirobohkan di Hulu Selangor.

Sekarang, Hub Perjudian Lumba Kuda pula DILULUSKAN oleh kerajaan negeri.

Hancur Selangor kalau PKR terus dibiarkan memerintah.

AWAS!! VIRUS JAPANESE ENCEPHALITIS (JE) MEREBAK DI PULAU PINANG!!

BEBERAPA hari lepas dikhabarkan bahawa seorang pelajar berusia 12 tahun koma kerana dikatakan terkena virus bahaya iaitu Japanese Encephalitis (JE) yang pernah menggemparkan dunia beberapa tahun sebelum ini yang masih tiada lagi ubatnya untuk pemulihan.

Remaja yang berasal daripada Tasek Gelugor, Pulau Pinang ini dikatakan mengalami demam panas yang berlarutan sehinggalah koma tak sedarkan diri.

Rupanya jarak antara kawasan perumahan keluarga kanak-kanak malang ini dengan ladang ternakan babi terbesar di Pulau Pinang hanyalah sekitar 2 kilometer sahaja.

Dikatakan ramai juga penduduk yang mengadu kepada Majlis Perbandaran Seberang Prai (MPSP) tentang bau busuk yang dihidu oleh mereka hampir setiap malam. Namun tiada tindakan yang dibuat memandangkan kuasa pembuat keputusan terletak dalam tangan Ketua Menteri Pulau Pinang, Guan Eng.

Pelik apabila kawasan Melayu di Seberang Prai diluluskan lesen ternakan babi secara besar-besaran namun di kawasan pulau tidak dibenarkan kerana mengganggu kemajuan pulau. 

Sudahlah Melayu dihalau dari pulau, kini berdepan pula masalah hidu bau busuk babi.

Yang makan babi CINA. Yang kena penyakit MELAYU.


Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...