Konco-konco ku

Thursday, October 31, 2013

GEMPAR!! KADAR TOL DALAM KAWASAN SHAH ALAM BAKAL NAIK!!!

SHAH ALAM: Majlis Bandaraya Shah Alam (MBSA) akan menguatkuasakan syarat baru bagi pemegang konsesi lebuh raya supaya membayar lesen perniagaan bagi pondok tol di bawah seliaan kawasan perbandaran tersebut bermula 1 Januari depan.

Laporan Sinar Harian yang memetik kenyataan Datuk Bandar MBSA Datuk Mohd Jaafar Mohd Atan, ia akan membolehkan MBSA mengutip sekurang-kurangnya RM218,000 setahun dalam bentuk kutipan bayaran bagi lesen pondok tol.

Beliau juga menyebut, langkah itu melibatkan sepuluh plaza tol dan 218 pondok kutipan bayaran tol.

“Sepuluh lokasi plaza tol berkenaan ialah konsesi Lebuhraya Kemuning-Shah Alam (LKSA), Lebuhraya Shah Alam (Kesas), Lebuhraya Utara Selatan (Plus) dan Lebuhraya Koridor Guthrie (Guthrie),” katanya seperti dipetik dalam laporan itu.

Beliau menjelaskan, kadar itu meliputi bayaran lesen RM1,000 untuk setiap pondok bagi tempoh setahun, RM150 untuk iklan bercahaya tidak melebihi 8 meter persegi dan RM15 untuk setiap meter persegi tambahan.

Tambahnya, kadar lesen untuk iklan tidak bercahaya dengan keluasan tidak melebihi 8 meter persegi ialah RM200 dan RM20 untuk setiap tambahan meter persegi.

Beliau dilaporkan berkata demikian dalam mesyuarat bulanan MBSA kali kesepuluh tahun ini.

P/S: Kerajaan negeri Selangor di bawah DAP dah habis duit bawak pergi PRK Sungai Limau ke?? Tak kisah la kalau naik pun.. Rakyat Selangor sendiri yang pilih...

PARTI AKAL SEMPIT!! PAS KALAU TAK MENIPU BUKAN NAMANYA PAS!! #BERANIHIJRAH

GELAK! GELAK! GELAK! KASI GELAK SATU KALI!!!!

Aku pun asal dari kampung yang ada sawah jugak. Tanjong Karang, Sekinchan, Sungai Besar pun ada sawah jugak. Ada jugak lah pengalaman tabur benih padi kat sawah bendang. Ada jugak lah memori buang air, buang padi angin/burung, tangkap ikan haruan, mancing belut. Tapi tak pernah pulak terfikir nak buat kerja bodoh macam PAS buat kat Sungai Limau ni.

Memang amat memalukan lah bagi orang PAS. Bagaikan orang kampung penyokong PAS ni bangang tak pernah turun bendang tabur padi. Mana ada petani tabur benih padi masa air penuh. Ish.. Ish.. Ish..

Ni kira aku boleh umpamakan "PAS bagai menabur janji di lautan dalam, janji tenggelam, hasil langsung tarak". hahahahaha

Tapi tak tahulah orang Sungai Limau boleh terima ke tak tindakan pemimpin PAS yang vangang ni. Dia pun tak pernah turun bendang kot.... Semata-mata publisiti dengan puluhan kamera dihadapan mereka. Semuanya retorik!!!

Aptb!!!

"TUKAR MINYAK HITAM BUKAN RASUAH, TETAPI SEDEKAH KAH KAH KAH!!" - HADI BAWANG

DALAM PRK Kuala Besut yang lalu kita menyaksikan barisan pejuang PAS yang konon menegakkan Islam memberi rasuah minyak motor percuma kepada penduduk di sana. Maka berpusu-pusulah penduduk Kuala Besut mendapatkan bekalan minyak petrol secara percuma hasil sedekah IKHLAS PAS di sana. Yang penting bukan rasuah!

Agak kelakar apabila kali ini di PRK Sungai Limau PAS sekali lagi bermain wayang dengan memberi minyak hitam percuma kepada penduduk Sungai Limau. Dan yang penting ini juga bukan satu rasuah untuk para penduduk Sungai Limau mengundi PAS. BETUL!! Ini bukan RASUAH!!

Siap banner terpampang besar disegenap ruang memberitahu ada program ganti minyak hitam khususnya kepada anak muda Sungai Limau. INI BUKAN RASUAH!!

Konon tidak mahu terikut dengan rentak BN yang memberi RASUAH besar atas penurapan jalan Sungai Limau, pemberian beras dan susu tin. PAS punya identiti sendiri dengan menggunakan hasil dari kutipan derma para penyokongnya untuk membuat AMAL bukan RASUAH dengan menggantikan minyak hitam motor setiap penduduk Sungai Limau.

Dan yang lebih penting ini bukanlah RASUAH PAS!! Ini adalah SEDEKAH KAH KAH KAH!!!

Wednesday, October 30, 2013

"SAYA TAK ADA KOMEN PASAL GERAI KENA ROBOH OLEH MPSJ" - KHALED GAGAP

KOMEN? Errmmm... Nak komen apa ek pasal gerai kena roboh kat Serdang Perdana ni ek? Entahlah tak tahu nak komen macam mana sebab satu persatu gerai Melayu dirobohkan oleh PBT kat Selangor ni atas ARAHAN dari tuan DAP yang menguasai Menteri Besar Melayu.

Takziah jela kot aku boleh ucapkan....

Sedang banyak gerai-gerai Cina yang tidak mengikut arahan PBT. Berniaga hingga ke kaki lima jalan. Buka meja hingga ke parking lot. Takde masalah la pulak.... Bila Cina yang berniaga, walaupun tanah tersebut adalah tanah rizab kerajaan negeri namun sebab bangsanya CINA diluluskan oleh PBT kerana mengikut ARAHAN boss Cinanya.

Apa nak hairan. Itulah yang terjadi kepada nasib Melayu yang mencari rezeki demi sesuap nasi. Nak apa lagi? Nak apa lagi? Sendiri yang pilih... Terimalah akibatnya...

Aku percaya, lepas ni mesti akan ada lagi gerai atau rumah yang bakal dirobohkan oleh PBT di Selangor. Apa nak hairan ye dak... Kuasa bukan lagi pada Menteri Besar. Kuasa kat Selangor ni letaknya dalam tangan Cina DAP sebab Melayu PKR dan PAS dah banyak terhutang budi dengan DAP.

Termenunglah......

RILEX BRADER, BRADER RILEX!! USTAZ KAZIM DIUGUT DENGAN TELUR!!

SUNGAI LIMAU - Apa sudah jadi dan dimanakah nilai kemanusiaan hingga sanggup mengugut dan membunuh kerana politik.

Ustaz Kazim Elias telah diugut ketika hendak memberi ceramah dalam program Malam Kesenian Islam yang berlangsung di RTC Sungai Limau Luar malam tadi.

Kerana terdesak mahu memenangkan parti mereka sanggup melakukan apa sahaja asalkan niat mereka tercapai.

Dimanakah kesilapan Ustaz Kazim yang mahu memberikan ilmu agama kepada pengunjung hingga beliau diugut sebegitu rupa.

Perkara ini bukan baru, Ustaz Kazim juga pernah diugut bunuh dan ini membuktikan bahawa mereka takut dengan apa yang disampaikan oleh Ustaz Kazim dan mahu beliau berhenti dari berceramah. Baca lagi di SINI.

SADIS!! PELAJAR TINGKATAN TIGA LEMAS DI TANJONG KARANG!!

Tanjung Karang, 30/10/2013 – Seorang murid tingkatan 3 mati lemas ketika mandi di Sungai Ban Canal Sri Gambut, berhampiran dengan Homestay Sungai Sireh petang semalam.

Mangsa yang juga pelajar Sekolah Menengah Kebangsaan Dato’ Harun, Tanjung Karang difahamkan bersama dengan 4 orang lagi rakan telah mandi di sungai tersebut. Mangsa dipercayai lemas dan gagal diselamatkan oleh rakan-rakan lain.

Operasi mencari mangsa telah dilakukan oleh pihak Bomba sejak petang semalam sehingga lewat malam tadi namun masih lagi gagal untuk menemui mangsa.

MejaBulat.Com difahamkan, 2 orang penyelam dari balai Shah Alam telah dipanggil untuk menyertai operasi mencari ini.

Operasi telah ditamatkan pada jam 11 malam tadi, dan akan disambung pagi ini. -MejaBulat.Com

Monday, October 28, 2013

PAS RAJA PENIPU!! SINAR HARIAN DEDAH PENIPUAN GAMBAR PAS!! #BERANIHIJRAH

CONFIRM!! Sudah pasti malu besar calon PAS Sungai Limau yang tak habis-habis menipu dalam pilihanraya. Lepas katanya saudara arwah Ustaz Azizan, lepas katanya ayah DS Jamil Khir mendoakan dia menang, kali ini akhbar yang condong kepada pembangkang Sinar Harian pula dedahkan yang gambar calon PAS itu adalah edit photoshope dan dusta semata-mata.

Gambar yang disiarkan oleh Sinar hari ini telah membuka pekung penipuan PAS selama ini yang kerap menipu bagi meraih undi. Benarlah kata orang, PAS dan TIPU tak dapat dipisahkan.

Dalam masa yang sama, ahli PAS seumur hidup yang hanya mahu dikenali dengan nama Pak Teh juga telah muak dengan PAS sekarang. Jauh beza antara PAS dahulu dengan sekarang. Jom kita layan kata-kata #BeraniHijrah dari Pak Teh.



PBT HANCUR!! MESYUARAT MAJLIS DAERAH SABAK BERNAM HINGGA KE KOTA KINABALU!! #BERANIHIJRAH

TAK tau lagi nak cakap macam mana pasal PBT kat negeri Selangor ni sejak ditadbir oleh pakatan haram jadah. Duit banyak tapi longkang tersumbat, rumput panjang, cukai semakin lama semakin naik dan macam-macam lagi yang menghimpit rakyat terutama terhadap penduduk luar bandar seperti Sabak Bernam.

Minta buat longkang, minta potong rumput, minta kurangkan sewa premis kata pihak MDSB duit tak ada. Tapi...... Apabila sampai bab Mesyuarat Ahli Majlis pun hingga ke Sabah, ada pulak duitnya... Pelik!!

Menghabiskan duit rakyat. Cukai pintu kutip, cukai premis kutip... Tapi kalau lalu jalan dari Sekinchan hingga ke jambatan Sungai Bernam macam tak ada orang yang nak uruskan. Masing-masing sibuk cari harta memerah keringat orang kampung je...

Kalau dulu nak buat makan-makan kat MDSB bukan main susah katanya membazir wang rakyat. Tapi tengoklah sekarang, setakat mesyuarat je sampai pergi ke Kota Kinabalu. Nak cari ilham menipu duit orang kampung lagi ke? Ke nak naikkan lagi cukai pintu lagi?

Sunday, October 27, 2013

SELAMA LIMA TAHUN KERAJAAN PAS PERINTAH SUNGAI LIMAU, APA YANG NENEK NI DAPAT??

MUNGKIN ramai yang cakap, time kempen macam ni je lah pemimpin Barisan Nasional turun padang bantu rakyat yang hidup susah. Time kempen PRK sebegini sahajalah barisan pemimpin mereka mendengar dan memberi peruntukan buat baikpulih rakyat yang dalam keadaan susah.

Apa pun persepsi dan cakap-cakap orang ramai, biarkan. Cuma nak bertanya kepada kerajaan PAS negeri Kedah yang terdahulu. Selama 5 tahun perintah Kedah apa yang mereka berikan kepada rakyat Kedah yang hidup susah? Adalah lebih baik membantu walau hanya berkampung seminggu dari berkampung 5 tahun tapi habuk tak ada bantuan diberi kepada golongan susah......

Sungai Lintang - Fatimah Awang, seorang ibu tua tinggal di dalam rumah usang  ini dalam keadaan uzur tanpa pembelaan.

Kerajaan PAS pernah berjanji untuk memberikan mereka sebuah rumah tetapi hingga kini selepas 5 tahun janji hanya tinggal janji.

Ibu tua yang uzur melahirkan rasa kekecewaannya terhadap kerajaan PAS yang hanya tahu berjanji tetapi tidak pernah menunaikannya.

Beliau juga mengadu yang selama ini kerajaan PAS jarang turun untuk menjenguk orang kampung sekaligus mengabaikan tanggungjawab mereka sebagai pemimpin  yang dilantik oleh masyarakat setempat.

Beliau terpaksa tinggal dirumah uzur itu kerana tidak berkemampuan untuk membina rumah baru, pendapatan mereka yang tidak seberapa ibarat "kais pagi makan pagi, kais petang makan petang" membataskan mereka untuk hidup selesa.

Buat bendang cari makan, kerana susah terpaksa juga tidur di rumah itu walaupun takut rumah itu runtuh bila-bila masa antara ayat yang terkeluar dari mulutnya, dengan jelas kekecewaan terlihat dari memek mukanya.

Team Nadi Rakyat tertanya-tanya, takanlah...baca lagi di SINI.

HEBOH DISEBARKAN RUMAH ANAK YATIM TIDAK CUKUP BERAS!! KETUA PEMUDA SELAYANG TURUN PADANG!!

SEJAK dari semalam lagi heboh di media sosial malah melalui saluran whatsapp dan sebagainya tentang sebuah pusat jagaan anak-anak yatim yang sudah kehabisan beras dan makanan sejak dua hari yang lepas. 

Petang tadi, Ketua Pemuda UMNO Bahagian Selayang, Saudara Mohd Nazri Mohd Amin meluangkan masa berkunjung ke Pusat Jagaan Budi Bistari di Kampung Sungai Serai, Kuang.

Menurut pengurus pusat jagaan tersebut, khabar angin tersebut hanyalah satu khabar angin yang disebarkan oleh pihak yang tidak bertanggungjawab. Rumah jagaan tersebut masih belum lagi terputus bekalan makanan seperti yang diwar-warkan.

Rombongan Ketua Pemuda Selayang itu turut membawa bekalan beras dan keperluan makanan lain untuk disumbangkan kepada badan jagaan asnaf dan anak yatim tersebut yang berada dalam Parlimen Selayang.

Syabas dan tahniah kepada Pergerakan Pemuda UMNO Bahagian Selayang.



FITNAH TERDESAK PAS DUN SUNGAI LIMAU!! AYAH KHIR BAHAROM TERKILAN SIKAP CALON PAS!!

PAS dan fitnah memang tidak dapat dipisahkan lagi. Selepas menipu mengatakan calon PAS DUN Sungai Limau punyai pertalian darah dengan arwah Ustaz Azizan, kali ini nampaknya lebih dahsyat lagi apabila terpaksa menggunakan helah dengan menjadi bapa kepada Menteri di JPM, DS Jamil Khir Baharom sebagai mangsa terbaru bagi meraih sokongan.

Selak punya selak setiap blog dan catatan rakan-rakan blogger di Sungai Limau, maka terjumpalah laporan penuh tentang penipuan yang dicanang oleh Harakah. Portal Terengganu Today telah pun menemui Baharom Ramli, 77 sendiri di kediamannya di Kampung Sedaka dan telah mewawancara sendiri apa sebenarnya yang terjadi.

Yang pasti, bapa kepada DS Jamil Khir Baharom TIDAK PERNAH mendoakan supaya calon PAS itu menang.

YAN 26 Oktober 2013 – Baharom Ramli, ayah kepada Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Dato’ Seri  Jamil Khir kesal  dan kecewa dengan tindakan Pesuruhjaya PAS Kedah, Mahfuz Omar dan Calon PAS, Azam Samad ke rumahnya kelmarin telah dijadikan ‘bahan kempen’ untuk Pilihan Raya Kecil DUN Sungai Limau.

Baharom atau lebih dikenali sebagai Pak Ngah yang ditemui Terengganu Today dirumahnya di Ulu Sedaka hari ini, melahirkan rasa terkilan dengan tindakan pemimpin PAS yang menjadikan kunjungan itu sebagai modal politik yang boleh menimbulkan persepsi buruk dan fitnah terhadap anaknya.

Walaupun Pak Ngah masih lagi ahli PAS, soal fahaman dan pendirian politik tidak semestinya diseret bersama dalam hal ehwal keluarga.

Sambil menyifatkan anaknya, Jamil Khir sebagai seorang yang baik dan bertanggungjawab terhadap keluarga dan masyarakat, Pak Ngah dengan tegas berkata, tidak ada pergeseran berlaku antara mereka biarpun berbeza fahaman politik.

“Jamil sendiri tak penah sembang pasal politik dengan Pak Ngah, Jamil baik dan bertanggungjawab, orang dia memang bagus,” ujarnya yang mengidap penyakit strok sejak tiga tahun lalu.

Sementara itu, Baharom yang berusia 77 tahun memberitahu, calon BN, Dr. Ahmad Sohaimi Lazim juga turut melawat beliau pada hari yang sama, tetapi tidaklah pula dihebahkan di mana-mana.

Berkait soal itu, MB Kedah, Dato’ Paduka Mukhriz Mahathir sebelum itu turut membidas serta mempersoalkan keikhlasan Mahfuz dan Azam yang mengunjungi Baharom.

Lidah rasmi PAS, Harakah melaporkan, Mahfuz memberitahu, Baharom telah mendoakan agar PAS terus menang di DUN Sungai Limau.

Kejujuran PAS dalam perkara ini terus dipertikaikan, apatah lagi adat menziarahi orang sakit di mana doa yang sepatutnya dibacakan adalah demi kesihatan dan kesejahteraan pesakit.

Pak Ngah apabila ditanya mengenai calon PAS memberitahu, calon yang diletakkan masih muda dan masih banyak yang perlu dipelajari.  Katanya lagi, calon berkenaan adalah pilihan ‘orang atasan’ dan bukan pilihan masyarakat setempat.

Apabila ditanya adakah kemenangan bakal berpihak kepada PAS, beliau sekadar menjawab bahawa beliau kurang yakin dan sebenarnya tidak ambil kisah.

Ini kerana bagi Pak Ngah, mana-mana pemimpin baik dari PAS atau BN di daerah berkenaan telah menjalankan tanggungjawab dan amanah yang diberikan kepada mereka dengan baik tanpa mengambil kira fahaman politik yang berbeza.

“Pak Ngah memang orang PAS… Tapi undi kita tu rahsia, Pak Ngah jadi orang PAS pun bukan makna Pak Ngah tak boleh nak undi BN”, ujarnya berseloroh kepada Terengganu Today.

Adat melawat orang sakit, penulis, jurukamera serta dua rakan wartawan sempat mendoakan bersama-sama untuk kesihatan dan kesejahteraan Pak Ngah semoga beliau pulih dari penyakit angin ahmar yang dihidapinya. - Terengganu Today -

KERAJAAN SELANGOR BERI KUPON SHOPPING RM100 MASA DEEPAVALI!! RAYA PUASA, RAYA HAJI HILANG!!

INILAH yang aku katakan double standard. Mentang-mentang orang Melayu di Selangor ramai yang tidak menyokong dan mengundi pakatan haram, maka kebajikan orang Melayu sendiri diabaikan oleh kerajaan negeri Selangor yang bertuankan DAP.

Apa lagi yang boleh diharapkan jika keadaan ini berterusan sehingga sekarang. Apa lagi yang boleh orang Melayu di Selangor tuntut sebagai hak rakyat Selangor. 

Tanah di Selangor bukan lagi milik hak orang Melayu. Inikan pula kupon jom shopping yang diberikan kepada bangsa asing. Kerajaan negeri Selangor nampaknya lebih mengutamakan kaum lain lebih dari kaum pribumi sendiri iaitu Melayu.

Time masyarakat India beragama Hindu menyambut perayaan Deepavali, bersepahlah kupon dengan nilai RM100 ini diberikan kepada mereka. Tetapi apabila perayaan menyambut Hari Raya Aidilfitri dan juga Hari Raya AidilAdha dimanakah sumbangan kupon seperti ini??

Adakah orang Melayu di Selangor ini hanyalah sebagai penumpang? Adakah martabat orang Melayu dan Islam di Selangor ini lebih rendah dan hina dari kaum dan agama lain?

Saturday, October 26, 2013

LIVE PRK DUN SUNGAI LIMAU: ELIZABETH WONG MENAKUTKAN ORANG PAS!! #BERANIHIJRAH

MALAM semalam, Elizabeth Wong Exco Kerajaan Negeri Selangor telah hadir di DUN Sungai Limau untuk bersama-sama dengan calon PAS berkempen. Namun kehadiran amat mengecewakan mungkin kerana majoriti di sana orang Melayu jadi mereka sudah tidak percaya lagi dengan orang Cina lebih-lebih lagi pemimpin dari pakatan haram.

Semasa mengajak para penyokong PAS yang tidak sampai 20 orang melaungkan REFORMASI, bukan sahaja suara para penyokong yang duduk bertenggek jauh dari pentas ceramah tidak kedengaran malah sumber JawaBernam di sana mengatakan, penyokong PAS sendiri ada yang beseloroh "kami bukan mahu transformasi reformasi, kami mahu tahu apa yang hang boleh bagi."

Barangkali sudah muak dengan laungan transformasi reformasi yang sudah basi. Orang Melayu Dun Sungai Limau sudah semakin bijak. Kalau setiap hari reformasi namun habuk satu apa pun tak dapat nak bagi pun susah jugak. Dulu dah bagi peluang, tapi banyak sangat orang jahat nak jatuhkan arwah Ustaz Azizan. Inikalilah?? PAS boleh blah!!!


GEMPAR!! ISTERI ARWAH USTAZ AZIZAN SOKONG DR. SOHAIMI, CALON BN!! #BeraniHijrah

Bila Pas sibuk heboh dengan video kononnya Ayahanda pada Dato Jamil Khir merestui calon Pas. Mereka tak tahu bahawa calon BN yang dibawa oleh Dato Mukhriz telah mendapat restu daripada Isteri Allahyarham Ustaz Azizan pada malam pengumuman calon.

Pendekatan yang dibawa oleh BN ketika membuat kunjungan hormat ke rumah balu bekas menteri besar, Toh Puan Faekah Sheikh Hamzah di Alor Setar pada malam selepas pengumuman calon BN untuk PRK Dun Sungai Limau amat berbeza dengan Pas..

YAB Menteri Besar dan calon BN PRK Sg Limau, Ahmad Sohaimi serta beberapa orang lain pergi ke rumah Allahyarham Tan Sri Azizan Abdul Razak untuk memperkenalkan calon kita kepada isterinya.

BN lakukan ini sebagai menghormati Allahyarham dan kawasan Sungai Limau yang diwakilinya selama lima penggal. YAB MB, calon dan beberapa orang lain berbual hampir dua jam di rumah Toh Puan Faekah, namun tiada siapa pun yang tahu," katanya.

BN merahsiakan perkara itu kerana ianya adalah urusan peribadi BN dan tidak mahu ada pihak yang cuba menangguk di air keruh.Tiada siapa pun yang tahu. Hari ini baru...baca lagi di SINI.

Friday, October 25, 2013

MUSUH USTAZ AZIZAN MENGAKU SAUDARA JADI CALON PAS DUN SUNGAI LIMAU!!

CALON PAS PRK DUN Sungai Limau, Mohd Azam Abdul Samat didakwa tidak mempunyai pertalian kekeluargaan dengan Allahyarham Tan Sri Azizan Abdul Razak sebaliknya beliau mempunyai hubungan kekeluargaan dengan Dato' Phahrolrazi Mohd Zawawi bekas Timbalan Pesuruhjaya Pas Kedah.

Azam dikatakan anak sepupu kepada Phahrolrazi, iaitu tokoh yang menjadi musuh politik Allahyarham semasa menjadi Menteri Besar Kedah.

Semalam dah mula kecoh apabila ada adik beradik arwah Azizan mempertikaikan tindakkan calon PAS tergamak berbohong kepada wartawan Sinar Harian kononnya beliau ada pertalian saudara dengan keluarga arwah, walhal beliau tidak langsung mempunyai sebarang pertalian keluarga dengan arwah. 

Keluarga arwah juga kesal kerana calon PAS mengaku yang beliau merupakan anak didik arwah, padahal semasa arwah hidup, calon PAS ini merupakan salah seorang yang menentang arwah dan sanggup bersekongkol dengan musuh arwah secara diam-diam. 

PAS nampaknya sudah terdesak untuk meraih undi dengan menggunakan gambar arwah Azizan untuk undi simpati. 

Gambar calon PAS dengan arwah Azizan terpaksa Photoshop semata mata untuk meraih sokongan. 

Hakikatnya Calon PAS PRK Sungai Limau adalah anak sepupu kepada Phahrolrazi.

Wednesday, October 23, 2013

GEMPAR!! SEKOLAH JENIS KEBANGSAAN NAK TUKAR LAGU SEKOLAH KEPADA BAHASA CINA!!!

JIBAUK mana yang boleh terfikir nak tukar lagu sekolah yang sebelum ini dinyanyikan dalam bahasa Malaysia kepada bahasa Cina aku pun tak tau. Tapi mengikut dari sumber yang aku dapat dan sumber itu memang benar-benar sahih lagi benar mengatakan Pengetua Sekolah Menengah Jenis Kebangsaan Yoke Kuan di Sekinchan, Selangor telah bercadang untuk menukar lagu sekolah ini kepada bahasa Cina.

Lagu berbahasa Cina sudah pun siap dan bakal dilancarkan penghujung bulan ini. Surat kepada Kementerian Pendidikan melalui Pejabat Pendidikan Daerah Sabak Bernam juga telah siap hanya tinggal menunggu untuk diserahkan sahaja.

Namun Pengetua sekolah Cina ini tidak mahu menghebohkan terlebih dahulu. Nasib baik ada seorang staff sekolah tersebut yang prihatin dengan agenda pengetua yang berfahaman komunis mula mewarwarkan dalam laman sosial facebook beberapa hari yang lalu.

Antara status yang sempat diprintscreen. Kita tak tahu undang-undang atau perlembagaan mana yang membolehkan lagu rasmi sekolah yang juga sekolah bantuan penuh kerajaan membenarkan lagu sekolah dinyanyikan dalam bahasa Cina.

Walaupun jumlah pelajar Cina disekolah tersebut 80%, namun jangan pula nafikan hak 20% lagi pelajar Melayu dan India yang tidak diajar bahasa Cina. Adakah pengetua bangsat ini mahu menCinakan semua pelajarnya sehingga lupa dengan bahasa kebangsaan?

Siapa yang rasis tahap gila babi sekarang ni? 

Tuesday, October 22, 2013

ISU IBADAH QURBAN AIDILADHA!! APABILA PENGANUT HINDU PERTIKAIKAN IBADAH ORANG ISLAM!!

MAKIN hari makin meluap pulak darah aku tiap kali bukak internet dan membaca segala macam berita yang hari ini semakin tidak masuk akal. Jika sebelum ini gereja kristian mahu menggunakan nama Allah dan mempertikaikan kalimah Allah bukanlah hak eksklusif untuk agama Islam. Kali ini, seorang penganut hindu pula sudah berani mempertikaikan ibadah qurban umat Islam semasa menyambut Aidiladha.

Pada hari raya Aidiladha yang lalu seorang individu penganut hindu mempertikaikan ibadah qurban di Sekolah Kebangsaan Puchong Jaya. Teruk sangat dah mentaliti kaum lain terhadap Melayu dan Islam. Penyebaran persepsi buruk terhadap orang Islam semakin menjadi-jadi saban hari dan waktu.

Saravanan kenapa perlu pertikaikan ibadah umat Islam? Kenapa hendak menyamakan antara penyembelihan lembu dan babi? Apa motif kau? Orang Melayu jela yang nak jaga sensitiviti kaum dan agama lain, tapi ada kaum lain ambil pusing tentang sensitiviti orang Melayu dan agama Islam?

Kami umat Islam tak pernah marah jika jalan sesak akibat Hari Wesak. Kami tak pernah mengeluh apabila sangkut dalam kesesakan lalulintas di Batu Caves semasa sambutan Deepavali dan Thaipusam. Kami tak pernah mengeluh apabila orang Cina mati dibawa keliling pekan dengan segala macam bunyi yang membingitkan. Kami tak pernah nak tegur atau complain macam-macam sebab kami tahu makna toleransi agama.

Kebebasan agama dalam Malaysia. Walaupun agama rasmi Malaysia adalah agama Islam namun kami tak pernah nak menghalang agama lain melakukan upacara keagamaan masing-masing. 

Walau kalian yang terdiri dari pendatang Cina dan India, kami masih lagi boleh hormat kerana kalian juga masyarakat Malaysia. Kami tak pernah mengamuk apabila jalan kotor dengan kelapa yang dipecahkan. Sebab kami faham makna keharmonian negara yang berbilang bangsa dan agama.

Tak perlu rasanya nak pertikaikan ibadat agama Islam. Agak-agak kalau tak suka duduk dan mahu sensitiviti kalian tidak terusik keluarlah dari Malaysia. Balik ke negara masing-masing. 

Ini negara Malaysia. Ini tanah air orang Melayu. Kenapa baru sekarang hendak pertikaikan?

Nenek moyang kami dahulu telah teramat bermurah hati memberi jaminan dan menerima kalian dari negara China dan India untuk turut serta dalam komuniti sebagai rakyat Persekutuan Tanah Melayu. Apa lagi yang tak puas hati?

Fikir dan baca kembali sejarah siapa kalian sejak dari dahulu lagi. Kalian hanyalah kuli di lombong dan estate milik British. Kami Melayu adalah tuan tanah kepada Persekutuan Tanah Melayu.

KEMPEN BOIKOT BARANG CINA: CINA MALAYSIA YANG RASIS!! RAKYAT TANAH BESAR CHINA PUN MELUAT!!!

CINA RASIS! CINA RASIS! CINA RASIS! CINA RASIS! CINA RASIS!

Ya! Itulah yang aku nak maklumkan pada petang ini. Sememangnya Cina di Malaysia ini tersangatlah rasis terhadap bangsa Melayu. Hasad dengki, iri hati Cina di negara ini lebih teruk dari Melayu sebenarnya. Mereka mungkin tak sedar yang mereka hanya menjadi penumpang di Malaysia ini. Mungkin juga mereka lupa tentang sikap baik hati nenek moyang orang Melayu dahulu yang sanggup memberi perlindungan dan memaafkan mereka walau merekalah bangsa yang telah membunuh ribuan orang Melayu semasa zaman komunis.

Jika dahulu kita senang nak bunuh Cina bangsat ini di dalam hutan. Namun kini mereka yang bodoh dan mengaku lebih pandai tinggal di bandar-bandar besar bagi menampakkan diri mereka sebagai 1st class citizen di Malaysia.

Pengalaman bercampur dengan Cina di Malaysia membuatkan aku serik untuk terus bergaul dengan bangsa ini. Jika dahulu aku masih boleh hormat dan senyum apabila berjumpa dengan mereka, namun sekarang asal nampak muka Cina pasti meluap-luap darah aku macam nak pancung semua yang ada.

Mungkin sebab itu jugaklah aku tak boleh nak pergi selalu ke Kuala Lumpur kerana takut tersepak, tertumbuk bangsa Cina rasis ini yang bersepah macam ulat sampah di Kuala Lumpur. Betapa anti nya dengan bangsa yang tak pernah mengenang budi dan semakin lama semakin sombong ini.

Tak mustahil jugaklah ada usahawan dari Tanah Besar China yang tidak berkenan dengan Cina di Malaysia ini. Jenis yang tak reti bersyukur. Jenis yang mahu rampas dan jajah Tanah Melayu ini dari orang Melayu. Tapi berapa ramai orang Melayu yang sedar???

Mereka masih lagi baik dengan bangsa Cina rasis ini. Mereka masih lagi jalin hubungan dagang yang memiskinkan orang Melayu sendiri. Tahukah kalian yang sebenarnya kita semua telah ditipu oleh bangsa Cina bangsat ini?? 

Ekonomi memang ternyata mereka telah pegang. Tapi sedar tak kalian tentang kenaikan harga barang keperluan adalah berpunca dari permainan bangsa Cina bangsat ini?? Berapa ramai usahawan Melayu yang memegang pecahan ekonomi di Malaysia? Berapa ramai pula pecahan usahawan bangsa biadap Cina ini di Malaysia?? Tak faham.... Belajar kek ekonomi... 

Tak perlu nak salahkan kerajaan yang sedia ada. Aku tau, kerajaan sekarang pun bukan yang terbaik namun sekurang-kurangnya mereka masih lagi menjaga hak dan keistimewaan orang Melayu dan Bumiputera. At least ada juga yang berani bersuara apabila Cina biadap menuntuk hak kesamarataan.

Sampai bilakah kita harus bersabar? Sampai bilakah kita hanya menerima sahaja perbuatan biadap Cina kurang ajar ini???

Cina rasis biadap di Malaysia adalah bangsa paling teruk melebihi Yahudi di Israel!!!!

SALAHKAH AHLI PERNIAGAAN MEMEGANG JAWATAN KETUA BAHAGIAN??

PELIK dengan perangai sesetengah manusia ini yang boleh diumpamakan 'rumah sudah siap, bunyi pahat masih kedengaran'. Akibat jenis yang tidak dapat menerima takdir yang telah ditentukan ada sahaja mulut-mulut bising umpama langau masih juga berbunyi walau telah 3 hari pertandingan berlaku.

Tahniah aku ucapkan kepada Dato' Jamal bin Md Yunos kerana walau pertama kali bertanding beliau terus diberikan kepercayaan kepada perwakilan UMNO Sungai Besar untuk menerajui UMNO bahagian ke arah mentransformasikan UMNO itu sendiri. Tidak lupa juga tahniah diucapkan kepada Datuk Ramli bin Norani yang telah berjaya mengekalkan jawatannya sebelum ini Timbalan Ketua UMNO Bahagian Sungai Besar serta Naib Ketua UMNO yang baru, YB Budiman bin Mohd Zohdi yang menang tanpa bertanding.

Sedikit terkilan apabila selepas kemenangan Dato' Jamal sebagai Ketua Bahagian ada juga yang mempertikaikan kemampuan beliau bagi menerajui kepimpinan bahagian. Serangan yang diterima dari luar dan dalam begitu hebat hinggakan aib orang turut didedahkan. Apa nak jadi ni?? Sepatutnya selepas pemilihan kita semua bersatu tetapi lihatlah apa yang berlaku??

Soalan aku ringkas, "Salahkah ahli perniagaan menjadi Ketua Bahagian?". 

Ambil contoh, Menteri Besar Negeri Sembilan adalah ahli perniagaan berjaya sebelum menjadi ahli politik. Malah aku percaya ramai juga pemimpin politik kita yang bermula dari seorang ahli perniagaan sebelum menceburkan diri dalam bidang politik. Apa dosa seorang ahli perniagaan malah anak tempatan untuk memegang jawatan Ketua Bahagian? Kalau sudah begitu kehendak perwakilan yang mahukan perubahan apa salahnya diberi peluang kepada ahli perniagaan yang mahu menabur jasa dan bakti kepada parti setelah lama dibantu oleh kerajaan BN selama ini.

Apa salahnya seorang usahawan berjaya membalas budi dengan menawarkan diri? Ingatlah, UMNO ini bukan parti individu. Setiap ahli punyai hak untuk memilih siapa yang layak dipilih.

Harap terimalah kenyataan dengan hati yang terbuka.

BEKAS PENSYARAH KANAN UPSI CALON BN DUN SUNGAI LIMAU!!!

YAN 21 Okt - Bekas Pensyarah Kanan Jabatan Kemasyarakatan, Universiti Pendidikan Sultan Idris (UPSI), Dr. Ahmad Sohaimi Lazim diumumkan sebagai calon Barisan Nasional (BN) bagi Pilihan Raya Kecil (PRK) DUN Sg. Limau.

Nama Dr. Sohaimi, 52, diumumkan oleh Timbalan Pengerusi BN, Tan Sri Muhyiddin Yassin dalam Majlis Pengumuman Calon BN yang diadakan di Bilik Gerakan BN PRK Sg. Limau di sini hari ini.

Selain bekas pensyarah, Dr. Sohaimi juga merupakan bekas guru sekolah agama rakyat, Pondok Pak Ya yang terletak di dalam DUN Sg. Limau ini.

Beliau kini Ahli Jawatankuasa UMNO Bahagian Jerai.

Turut hadir pada majlis itu Menteri Besar Kedah, Datuk Mukhriz Tun Mahathir dan kepimpinan BN yang lain. - NadiRakyat.net

Jom kita lihat latarbelakang Dr. Ahmad Sohaimi Lazim:

Nama: Dr. Ahmad Sohaimi bin Lazim

Kerjaya: Pensyarah Kanan Fakulti Sains Kemanusiaan, Jabatan Pengajian Kemasyarakatan dan Kewarganegaraan, Universiti Perguruan Sultan Idris, Tanjong Malim.

Kelulusan: 
Ijazah Doktor Falsafah - Pengajian Malaysia (Tamadun Asia [Jepun]) Universiti Sains Malaysia (2008)
Sarjana Sastera (Pengajian Peradaban) - Pengajian Peradaban (Tamadun Islam dan Asia Timur) UM (2000)
Sarjana Muda Sains Kemasyarakatan dengan Kepujian - Sains Politik, UM (1998)

Bidang: TITAS (Tamadun Islam dan Asia Timur)
Skop Kajian: 
1. Hubungan Malaysia-Jepun pasca merdeka.
2. Politik Malaysia kontemporari.

Ahli Jawatankuasa Perancangan Akademik Fakulti UPSI (2010-2012)
Ahli Jawatankuasa Pengajian Siswazah Fakulti UPSI (2010-2012)
Ahli Jawatankuasa Pembangunan Fakulti Sains Kemasyarakatan UPSI (2010-2011)
Ahli Jawatankuasa Penyelidikan dan Penerbitan Fakulti Sains Kemasyarakatan UPSI (2010-2011)
Ahli Jawatankuasa Teknikal (Kewangan) Fakulti Sains Kemasyarakatan UPSI (2010-2011)
Ahli Jawatankuasa Semakan Kurikulum Pengajian MARA (2011)
Ahli Persatuan Sains Sosial (2011-2012)
Pengerusi Penilai Manuskrip Dewan Bahasa dan Pustaka (2012)
Ahli Jawatankuasa Seminar Kebangsaan Perpaduan Nasional, Majlis Profesor Negara (2011-2012)


Wednesday, October 16, 2013

PAS TAK CUKUP TARBIAH CHUA JUI MENG KE??

HAIRAN apabila ada yang tidak betul pasal orang Melayu terus puak pakatan menuding jari ke arah UMNO. Konon PAS bukanlah sebuah parti Melayu dan Islam. Apabila ada yang menimbulkan kekhilafan dikalangan parti komponen dalam BN terus juga tuding jari kepada UMNO.

Tetapi jika ada dalam kalangan pemimpin dalam pakatan haram masih nak salahkan UMNO? Nak cakap Jui Meng ni dulu pernah 'bertahaluf siyasi' dengan UMNO maka didikan agama tidak diberikan kepada Cina kiasu ini?

Apa yang PAS buat selama 10tahun ini? Tak cukup pendedahan agamakah yang PAS lakukan terhadap Cina-cina dalam PKR dan DAP sehingga mereka berani mempertikaikan surah-surah dan menggunakan kalimah Allah demi kepentingan politik mereka?

Apa kata pemimpin PAS yang kononnya berjuang untuk Islam tetapi sanggup membisu apabila rakan pakatan mereka mempermainkan agama Islam????

Monday, October 14, 2013

ANWAR TERKILAN!! UMNO GUNA KAEDAH POPULAR VOTE DALAM PEMILIHAN KALI INI!!

ANWAR Ibrahim yang dalam PRU13 yang lepas kerap kali menyebut perkataan undi popular yang sepatutnya memihak kepada beliau namun akhirnya Barisan Nasional masih mengekalkan kuasa dengan kemenangan undi 133 daripada 222 kerusi parlimen.

Dalam pemilihan UMNO kali ini, setelah menggunakan sistem yang baru akhirnya UMNO terpaksa menggunakan undi popular bagi menentukan siapa yang benar-benar layak menduduki kerusi Naib Ketua Pemuda Malaysia apabila dua orang calon iaitu Jamawi Jaafar dan Khairul Azwan Harun masing-masing mendapat jumlah undi yang sama iaitu 73.

Apakah keputusannya?? Kita sembelih lembu dulu......

KUALA LUMPUR 14 Okt - Keputusan jawatan Naib Ketua Pemuda Umno akan diketahui selepas Aidiladha berikutan dua calon mendapat keputusan seri. 
Pengerusi Jawatankuasa Pemilihan Umno 2013, Tan Sri Tajol Rosli Ghazali berkata, pihaknya akan membuat kiraan dengan menggunakan kaedah undi popular untuk tentukan kedudukan dua calon tersebut. 
"Bagi jawatan Naib Ketua Pemuda, calonnya Jamawi Jaafar dan Khairul Azwan Harun masing-masing mendapat 73 undi. 
"Jadi kaedah untuk tentukan kedudukan jawatan itu akan ditentukan dengan pengiraan semula jumlah undi berdasarlan undi popular yang diterima mereka," katanya ketika sidang media di Bangunan Umno di sini.

Wednesday, October 9, 2013

KERANA PUJI KETUA MENTERI MELAKA, KETUA PEMBANGKANG LETAK JAWATAN!!

AKIBAT dari pujian yang diberikan kepada Ketua Menteri Melaka, Datuk Seri Idris Haron baru-baru ini, Ketua Pembangkang DUN Melaka dari DAP terpaksa meletakkan jawatannya selepas kata-kata pujian itu tidak disenangi oleh wakil rakyat DAP yang lain.

Goh Leong San, ADUN Duyong sejak dari tahun 1995 mendapat tentangan yang hebat dari 2 orang wakil rakyat DAP yang tidak selesa apabila Ketua Pembangkang mereka memberikan pujian melambung dengan mengatakan Ketua Menteri Melaka sebagai seorang yang berpengetahuan luas, banyak membaca dan bersistematik.

Kecewa dan atas desakan serta asakan yang diterima daripada barisan pembangkang yang dipimpinnya, Goh akhirnya terpaksa meletakkan jawatan serta-merta. 

Ternyata sikap chauvanis DAP memang semakin menebal dalam diri pemimpin Cina DAP ini. Sehinggakan pujian yang memang sepatutnya diterima oleh Datuk Seri Idris Haron pun dipertikaikan. 

Jadi, bukti apa lagi yang kita boleh sangkal bahawa pemimpin dalam DAP ini tidak RASIS dan CHAUVANIST???

Tuesday, October 8, 2013

KOLAM KUMBAHAN JADI TEMPAT PEMBIAKAN SPESIS BIAWAK - YB BUDIMAN ZOHDI

DALAM era mencapai globalisasi dan menuju negara maju 2020, rakyat Malaysia masih lagi berada dalam tahap yang boleh dikira tidak terurus. Kolam kumbahan yang sepatutnya diuruskan oleh Indah Water Konsortium kini sudah menjadi kolam dipenuhi lalang dan tambah memeranjatkan menjadi habitat kekal biawak serta binatang berbisa lain jika tidak diuruskan dengan segera.

Kolam kumbahan di Taman Perdana Sungai Besar dikatakan telah bertahun dibiarkan begitu sahaja sehinggakan lalang dan segala rumput rampai memenuhi segenap ruang kolam takungan tersebut. Jika dahulu kawasan ini boleh dijadikan kawasan riadah dengan pelbagai aktiviti boleh dilakukan namun semua itu hanya tinggal dalam lipatan sejarah.

YB Budiman Zohdi, ADUN Sungai Panjang sempat melawat kawasan terbabit selepas mendapat aduan dari wakil penduduk Taman Perdana, Wak Jamali. Aduan juga dikatakan telah dibuat sejak beberapa tahun lepas sama ada kepada Majlis Daerah Sabak Bernam mahupun Pengurusan IWK namun sehingga kini tiada tindakan lanjut.

YB Budiman yang juga Ketua Pemuda UMNO Bahagian Sungai Besar ini akan berjumpa dengan pihak pengurusan IWK bagi menyelesaikan masalah ini supaya tiada insiden yang tidak diingini berlaku. Majlis Daerah Sabak Bernam juga telah dimaklumkan tentang perkara ini.

KERAJAAN NEGERI SELANGOR AKAN TAMBAH LESEN JUDI DAN ARAK - KHALID GAGAP

KERATAN akhbar ini jelas menunjukkan yang kerajaan kebajingan pakatan haram Selangor menghalalkan industri judi dan arak berleluasa di Selangor. Itu adalah realiti bukan lagi fantasi yang selama ini kita takutkan. Dalam artikel tersebut juga menyatakan yang Menteri Besar Selangor, Khalid Gagap tiada hasrat untuk sekat aktiviti itu.

Mana suara PAS yang dikatakan mengikut ajaran Islam yang sebenar? Di mana suara Rani Pendek yang berceramah berdegar-degar untuk membangun bersama Islam dan menegakkan undang-undang Islam sebenar di negeri jajahan mereka sendiri?

Jika dahulu semasa pemerintahan kerajaan BN di Selangor mereka mengutuk mengatakan BN dan UMNO tidak menegakkan pemerintahan Islam dengan meluluskan premis arak dan judi. Namun hari ini kita melihat sendiri bagaimana cara penegakan Islam yang disaran oleh PAS terhadap negeri Selangor.

Malah hari ini kerajaan negeri bukan sahaja terus memberi lesen bagi premis judi dan arak malah lebih malang memberi pula lesen sah kepada premis rumah urut yang tumbuh melata bagai cendawan.

Yang lebih menghairankan, lesen-lesen judi terutamanya turut dibenarkan kepada Cinabeng untuk membuka premis di kawasan Selangor Utara yang lebih 60% adalah orang Melayu yang tinggal di kawasan kampung tradisi seperti di daerah Kuala Selangor, Sabak Bernam serta Hulu Selangor.

Apa kata pemimpin PAS negeri yang bagaikan melaungkan slogan membangun bersama Islam hanya pada musim-musim pilihanraya sahaja.

LAGI PENIAGA MELAYU DI HALAU DI TANAH JAJAHAN KERAJAAN PAKATAN SELANGOR!!!

Setelah Hot Nite Bazaar Klang Sentral ditutup, bagai sudah jatuh ditimpa tangga, peniaga Melayu terus "dihambat" oleh kerajaan negeri apabila beberapa gerai yg telah beroperasi kira-kira 30 tahun bakal dirobohkan. 

Notis 14 hari utk mengosongkan premis terbabit telah dihantar secara mengejut tanpa sebarang perbincangan awal mengakibatkan peniaga-peniaga tersebut runsing, apatah lagi memikirkan punca pencarian rezeki mereka bakal hilang. Bagaimanakah untuk menanggung keluarga yg sekian lama bergantung harap atas hasil pendapatan dgn berniaga secara kecilan ini? Baca lagi di SINI.

Monday, October 7, 2013

SELEPAS KENA SOUND, ARTIKEL MALAYSIAKINI TENTANG ZAHID HAMIDI LEBIH BANYAK..

SEJAK wartawan Cina Malaysiakin ditegur keras oleh Menteri Dalam Negeri, Zahid Hamidi tempohari, aku tengok semakin banyak pulak cerita pasal Zahid Hamidi bertebaran di dalam portal pembangkang itu. Pelbagai cerita, pelbagai spin yang dibuat oleh para wartawan dan editor Malaysiakini yang dilihat semacam tidak berpuashati dengan tindakan Zahid Hamidi yang menegur dan menempelak salah seorang wartawan mereka kerana portal itu kerapkali 'spin' kenyataan pemimpin dari BN.

Antara 12 artikel yang terpampang di dada portal Malaysikini, 4 daripadanya adalah cerita berkenaan dengan Menteri Dalam Negeri itu. Dan sudah pasti 4 cerita itu adalah 'spin' portal pembangkang terhadap segala kenyataan yang diucapkan oleh Zahid Hamidi.

Pelik apabila sebuah portal media tidak boleh ditegur oleh seseorang mengenai cara penulisan bagaikan raja di Malaysia. Jangan kerana mereka satu-satunya portal pembangkang yang agak ternama sudah tinggi diri dan tidak dapat menerima teguran dari seseorang.

Yang pasti, Malaysiakini memang sebuah portal 'spin'....


Friday, October 4, 2013

NGA KOR MING PERTIKAI NAJIB NAIK PRIVATE JET!! ANWAR NAIK JET NI APA CERITA??


KECOH lah Nga Kor Ming, Ahli Parlimen DAP Taiping dok mengata Najib sepatutnya menggunakan penerbangan MAS kelas pertama daripada menggunakan jet peribadi yang menelan belanja billion ringgit dan dikatakan membazir wang rakyat.

Pasal namanya Perdana Menteri, terus dikatakan yang Najib menggunakan wang rakyat untuk kepentingan sendiri. Tapi dia lupa yang Najib adalah PM Malaysia yang sah. Bukan macam Anwar Ibrahim yang walaupun hanya sebagai ketua pembangang...eh! ketua pembangkang boleh pulak naik private jet keluar negara.

Agak-agak mana Anwar dapat wang yang sebegitu banyak pulak untuk dia dan gengnya menyewa jet yang dinaiki??

UJIAN GETIR BUAT CALON NAIB PRESIDEN, HISHAMUDDIN TUN HUSSEIN!! #TESTEDTEAM4UMNO

Keserasian tiga naib presiden Umno telah terbukti dalam memastikan Umno dapat kekal bergerak dalam satu entiti yang kukuh, kata Naib Presiden Umno, Datuk Seri Hishammuddin Tun Hussein. 

Kalau ada tuduhan mengatakan wujud pakatan antara beliau dan dua lagi naib presiden iaitu Menteri Dalam Negeri Datuk Seri Dr Ahmad Zahid Hamidi dan Menteri Kemajuan Luar Bandar dan Wilayah Datuk Seri Mohd Shafie Apdal untuk mengekalkan jawatan itu, ia perlu dilihat dari segi keserasian.

"Kita bergerak dalam satu entiti yang kukuh, kalau itu dikatakan pakatan ia tidak dapat dinafikan kerana kita mempunyai keserasian dalam menempuh pelbagai cabaran," katanya.

Hishammuddin yang juga Menteri Pertahanan dan pemangku Menteri Pengangkutan berkata, pengalamannya bersama-sama dua naib presiden sedia ada cukup banyak dan mereka sentiasa bekerjasama. 

Ahmad Zahid juga menafikan dakwaan wujud desakan terhadap perwakilan untuk mengekalkan tiga naib presiden sedia ada, pada pemilihan parti 19 Oktober ini. 

Ahmad Zahid, Hishammuddin dan Shafie dicabar tiga individu iaitu Menteri Besar Kedah Datuk Mukhriz Tun Dr Mahathir, bekas Ketua Menteri Melaka Datuk Seri Mohd Ali Rustam dan Pengerusi Felda Tan Sri Mohd Isa Samad. 

Hishammuddin berkata pindaan perlembagaan parti pada 2009 berpaksikan prinsip demokrasi dan transformasi parti sekali gus memastikan kepimpinan parti ditentukan 146,500 perwakilan pada pemilihan kali ini. - Nadi Rakyat

NG SUEE LIM 'MABUK-MABUK' HINGGA LUPA PENDERITAAN RAKYAT SEKITARNYA!!!


KETIKA orang kampung yang juga rakyat sekitar kawasan Sekinchan mengalami musibah dahsyat hingga merosakkan rumah kediaman, ketika wakil rakyat dari BN menziarahi dan membari bantuan segera kepada rakyat, ADUN Sekinchan, Ng Suee Lim pula asyik leka dengan aktiviti beliau, berseronok dan mabuk-mabuk.

Itulah sikap sebenar wakil rakyat pakatan yang sudah lupa tanggungjawab setelah mendapat mandat dari rakyat. Selain berdemo, hanya aktiviti inilah yang ada masa untuk wakil rakyat dari pakatan.

Ingat lagi semasa insiden Celeng Sekinchan ini melanggar seorang pelajar UiTM di Shah Alam pada lewat malam kerana mabuk. Dia menegaskan yang dia tidak mabuk semasa kemalangan itu berlaku. Maka dipetiknya nama Dr. Khir Toyo sebagai kawan baik ketika itu Selangor masih lagi dibawah BN bagi melepaskan diri dari ditahan polis.

Malang bagi rakyat kawasan Sekinchan yang punyai wakil rakyat dari DAP yang lupa diri dan lupa tanggungjawab selepas menang besar dengan sokongan Cina lahanat. 

Atau boleh kita ambil kesimpulan bahawa kesusahan orang Melayu langsung tidak dihiraukan kerana sibuk menjaga kepentingan Cinabeng. Adakah begitu???

LAPORAN AUDIT NEGARA: KENAPA HANYA MENTERI YANG JAWAB? MANA SUARA KSU DAN TKSU KEMENTERIAN??

Ramai yg bertanyakan apa pendapat saya berkenaan Audit Negara. Yg lebih sinis bertanya "kenapa senyap"?

Ini Pandangan Saya.

1) Laporan Ketua Audit MESTI diperhalusi dengan terperinci. KERAJAAN (MENTERI TERMASUK KSU, TKSU, SUB DAN LAIN JAWATAN TINGGI) perlu bersama2 memikul tanggungjawab jawab menjawab segala sesuatu yg diperkatakan. PERLU DI INGAT KEMENTERIAN BUKAN HANYA MENTERI SAHAJA YG BERTANGGUNGJAWAB, pada hemat saya orang yg lebih hampir adalah Org Kuat Kementerian (KSU, TKSU, SUB dll).

Menteri memang bertanggungjawab tetapi saya merasakan Tanggungjawab KSU, TKSU, SUB sebagai pegawai kerajaan yg paling tinggi dan paling hampir dengan pengurusan perlu lebih berani menggalas beban ini. Sebagai contoh, printer berharga RM14000, hilang gari, kasut, kenderaan adalah TIDAK LOGIK Menteri yg dipertanggungjawabkan SECARA KHUSUS.

Pada hemat saya tugas Menteri lebih kepada perlaksaanan Dasar Dasar. Rata2 saya melihat ketirisan laporan audit lebih kepada kepincangan pengurusan.

2) Laporan Audit juga sebenarnya memberi petunjuk 'Health Check' atau Tahap Pengurusan sesuatu KEMENTERIAN. KEMENTERIAN DI SINI BUKAN HANYA PAK MENTERI ATAU TIMBALAN, tapi keseluruhan KEMENTERIAN. 

Apa yg selalu berlaku selepas laporan Audit, akan ada suara sinis membalun Menteri2 yg secara tak langsung MEMBALUN UMNO kerana tujuan tertentu, sedang rata2 isu yg diketengahkan adalah isu PENGURUSAN KEMENTERIAN. 

LAPORAN AUDIT SEBENARNYA PERLU DILIHAT LEBIH DARI SEGI POSITIF. MEMPERBAIKI APA YG TIDAK ATAU KURANG BAIK DAN BUKAN MENCARI SALAH (LEBIH2 LAGI ISU POLITIK). As a person who comes from corporate world I have always welcome good audit. Its a tool to improve never to blame.

3) Laporan Audit juga perlu 'adil, telus dan tidak meragukan'. Sesuatu fakta yg hendak diletakkan didalam laporan akhir mesti mempunyai matlamat menepati roh atau tujuan sesebuah audit. 

Sudah menjadi sesuatu yg normal, sebelum sesuatu fakta dimasukkan ke dalam laporan akhir, keterangan dari pihak yg diaudit sebagai 'keterangan balasan' perlu diteliti sebaik mungkin. 

Ini untuk memasti audit itu lebih bersifat objektif dan bukan bersifat 'menghukum'. Nak kritik memang senang.

4) Sebaik sahaja laporan di keluarkan terdapat banyak laporan balas dari Kementerian yg berkenaan, menyatakan keterangan balasan dan ini secara tidak langsung menunjukkan tanda tidak setuju dengan laporan audit. Atau ada alasan munasabah diutarakan dari yg di audit meragui fakta2 dlm audit. Ini sebenarnya perlu berlaku sebelum laporan dikeluarkan.

Keterangan balasan perlu diperhalusi kerana jelas secara tidak langsung menunjukkan laporan Audit sudah mula dipersoalkan. 

HARAPAN SAYA ADALAH KITA LEBIH BERSIKAP PROFESSIONAL DAN POSITIF TERHADAP LAPORAN AUDIT NEGARA. DAN KETUA AUDIT NEGARA PERLU LEBIH BERHATI HATI UNTUK MENJAGA KEDAULATAN LAPORAN AUDIT NEGARA.

RENUNG2KAN. .. SELAMAT BERAMAL.

Saiful Zaini bin Mohd Bokhari
Former Accountant at Shell Malaysia
Master Degree in Accountancy & Finance
Lancaster University

AGAK-AGAK KALAU MELAYU TAK BERKUALITI, CINABENG KAT MALAYSIA NI HIDUP LAGI TAK??!

Sebelum kita berhujah lebih jauh lagi tentang syarikat swasta dan orang Melayu, penulis ingin mengingatkan bahawa apa yang dicanangkan oleh pihak pembangkang tentang kononya syarikat swasta yang dimiliki oleh kaum Cina adalah lebih adil kerana mengamalkan meritrokasi, merupakan pembohongan terbesar yang dilakukan oleh pihak pembangkang Malaysia.

Ini kerana mengikut pengalaman penulis sendiri, tidak ada satu pun syarikat swasta Cina yang benar-benar adil dalam melaksanakan tugas dan tanggungjawab mereka terhadap pekerja bukan Cina.

Penulis juga pernah berhadapan dengan diskriminasi kaum Cina terhadap bangsa bukan Cina. Bayangkan, sekiranya seorang pekerja bukan Cina memohon jawatan dan mempunyai ijazah dari universiti tempatan atau antarabangsa, mereka tetap akan dibayar kurang daripada apa yang dibayar kepada seorang pekerja berbangsa Cina yang mempunyai diploma atau hanya SPM sahaja. Walhal kedua-dua pekerja ini setaraf dan tidak mempunyai apa-apa pengalaman langsung. Perkara ini terjadi di seluruh Malaysia, dan mereka yang bekerja di dalam syarikat Cina tahu akan perkara ini.

Natijahnya, apa yang dilolongkan oleh pihak pembangkang tentang kehebatan orang Cina dalam berlaku adil terhadap bangsa lain adalah satu omongan kosong sahaja. Apakah golongan Melayu yang berada di dalam Pakatan Rakyat, tidak sedar akan keadaan ini? Apakah mereka fikir bahawa bangsa mereka terlalu lemah sehingga dikutuk begini pun mereka masih lagi mahu membela rakan-rakan chauvinist Cina mereka atas dasar politik kepartian?

Baru-baru ini seorang ahli akademik yang berbangsa Cina Malaysia bernama Dr Michael Lim Mah Hui telah mengeluarkan kenyataan yang teramat rasis kononya orang Melayu tiada kualiti. Dr Michael Lim juga telah membandingkan pekerja swasta dan pekerja kerajaan dimana katanya pekerja swasta (katanya kebanyakkan orang Cina) lebih cekap dan produktif berbanding orang Melayu.

Kata-kata seperti ini disambut baik oleh pelbagai pihak dari Pakatan Rakyat terutamanya DAP kerana ini memberikan kekuatan kepada mereka untuk berkempen agar orang Cina pula dapat memegang tampuk pemerintahan di Malaysia kerana mengikut......baca lagi di SINI.

Thursday, October 3, 2013

ANAK SYARIKAT KERAJAAN PAS KELANTAN BERI BONUS 11.5 BULAN GAJI WALAUPUN RUGI!! #AUDITNEGARA

Kerajaan negeri bersedia membuat siasatan berhubung pendedahan laporan audit mengenai pembayaran bonus hingga 11.5 bulan gaji anak syarikat Perbadanan Kemajuan Iktisad Negeri Kelantan (PKINK), Ladang Tapis Sdn Bhd (LTSB).

Menteri Besar Datuk Ahmad Yakob berkata, pihaknya perlu berbincang dengan PKINK terlebih dulu sebelum membuat sebarang ulasan berhubung perkara itu.

“Oleh kerana ia dilaporkan audit, kami kena bincang dengan PKNIK laporan itu bagaimana. Kami buat siasatan,” katanya ketika ditemui selepas mempengerusikan Mesyuarat Exco, di sini, semalam.

Jabatan Audit Negara menegur LTSB kerana membayar bonus hingga 11.5 bulan gaji pada 2011 walaupun mencatatkan kerugian.

Audit antara Julai hingga September 2012, mendapati pengurusan syarikat perladangan itu berada dalam keadaan kurang memuaskan.

Syarikat itu mengalami kerugian terkumpul RM5.21 juta pada 2011, peningkatan RM930,00 juta berbanding 2010 serta tidak pernah membayar dividen kepada kerajaan negeri, selaku pemegang saham sejak 2009 berikutan kerugian.

Namun, audit mendapati LTSB mengeluarkan bonus pada 2009 4.5 hingga lima bulan gaji. Pada 2010, ia membayar bonus tujuh hingga lapan bulan gaji, manakala pada 2011, bonus lapan hingga 11.5 bulan gaji.

Dalam perkembangan lain, Ahmad berkata, kerajaan bersetuju mewartakan tanah kerajaan di dua kawasan sebagai tapak perkampungan Orang Asli.

Katanya, ia membabitkan tanah seluas 592.81 hektar di Jeli dan 233.61 hektar di Gua Musang untuk dibangunkan oleh Jabatan Kemajuan Orang Asli (JAKOA).

“Keputusan kerajaan ini sekali gus menolak tuduhan tertentu mengatakan kita tidak mengambil berat terhadap Orang Asli.

“Kami mewartakan dua lagi tempat perkampungan Orang Asli,” katanya.

SHABERY CHEEK BIDAS LAPORAN KETUA AUDIT NEGARA KERANA TIDAK MENYELURUH!! #SC4MT

Datuk Seri Ahmad Shabery Cheek hari ini membidas Laporan Ketua Audit Negara yang didakwanya sebagai culas.

Bekas Menteri Belia dan Sukan Datuk Seri Ahmad Shabery Cheek berkata, Laporan Ketua Audit Negara gagal menjelaskan perkara sebenar di mana wang sumbangan disalurkan ke akaun Majlis Sukan Negara (MSN).

"Wang tajaan dimasukkan ke dalam akaun MSN bagi melancarkan pengurusan Hari Belia Negara. Dakwaan pihak AG Audit yang menyatakan KBS membayar K-Pop pada Hari Belia Negara dengan jumlah RM1.6 juta adalah benar kerana ianya adalah dari wang tajaan.

"Pihak AG Audit culas dalam menjelaskan pekara sebenar kerana Wang Sumbangan yang dimasukkan ke dalam Akaun Majlis Sukan Negara tidak dinyatakan oleh pihak Audit Negara sebaliknya hanya mengambil kira wang yang keluar dari akaun KBS," katanya yang dipetik dalam laman akaun Facebooknya.

Laporan itu menyatakan, jumlah berkenaan adalah sebahagian daripada perbelanjaan RM2.94 juta untuk menjayakan program tersebut.

Kementerian Belia dan Sukan (KBS) turut ditegur oleh Ketua Audit Negara kerana berbelanja terlalu tinggi dan tidak menepati perbelanjaan berhemat yang sepatutnya diamalkan kerajaan.

Dalam pada itu, Menteri Komunikasi dan Multimedia ini berkata, wang tajaan sebanyak RM20 juta untuk menjayakan Hari Belia Negara turut disalurkan ke akaun MSN bagi melancarkan pengurusan program tersebut.

Tambahnya, oleh yang demikian KBS tidak melakukan sebarang pembaziran terhadap wang rakyat seperti yang didakwa pembangkang.

"Moga rakyat celik mata dengan pekara ini, kita juga tidak mahu pembaziran seperti mana Laporan Audit Negara tentang pembelian mesin scanner beharga RM14,000 seunit.

Ahmad Shabery menegaskan yang isu KBS tidak membazirkan wang rakyat malah ia adalah wang tajaan dari syarikat korporat dalam dan luar negara yang mengambil bahagian pada Hari Belia Negara. - RakyatNews

p/s: Something fishy inside there. Are they also among the pakatan members to destroy and punish the government? Is it any pakatan's proxy work as government servent inside the department?? Who knowsssss.....

NEGARA CHINA KELUARKAN BUKU GARIS PANDUAN PELANCONG CHINA AKIBAT SIKAP TAK SENONOH!!

BARU-baru ini kerajaan Tanah Besar China telah mengeluarkan satu buku panduan khas kepada rakyat negara China yang ingin melancong ke luar negara. Antara perkara-perkara yang ditegah di dalam buku tersebut adalah seperti; jangan 'mengorek' hidung di tempat awam, jangan kencing di dalam kolam renang, dan jangan mencuri jaket keselamatan semasa menaiki pesawat.

Perkara-perkara seperti ini amat memalukan negara China kerana seluruh dunia kini sedang hangat memperkatakan sikap tidak senonoh pelancong dari China yang tidak menghormati budaya satu-satu negara. Negara China malu dengan perilaku yang dilakukan oleh pelancong dari negara sendiri kerana ini boleh menjejaskan persepsi negara luar kepada China sebagai sebuah negara besar yang punyai antara penduduk paling ramai di dunia.

Antara contoh yang boleh dikatakan biadap yang dilakukan oleh rakyat negara China. Tidak boleh dinafikan lagi yang rakyat dari negara China ini memang tidak senonoh dan kurang adabnya. Jadi, bagi mengelakkan perkara sedemikian dari terus berulang, pihak kerajaan China menyarankan kepada seluruh rakyat supaya rujuk kepada buku tersebut jika berada di luar negara.

Cerita yang hampir sama juga berlaku kepada bangsa Cina di Malaysia yang berkelakuan amat tidak senonoh. Tetapi bukan kerana berak dan kencing merata. Kerana sikap kurang adab mereka yang tanpa malu 'tapau' makanan dalam bekas ketika jamuan Hari Raya Aidilfitri.

Namun semua ini tidak pelik di Malaysia. Sedia maklum memang perangai bangsa Cina ini sebegitu rupa. Apa nak dihairankan. Bila tak dapat melalak. Bila dah dapat siap 'tapau' bawa balik rumah lagi.

PELIK!! PEMBANGKANG TOLAK AKTA PENCEGAHAN JENAYAH!!

HAIRAN dan pelik apabila ada sebahagian pihak pembangkang yang bersungguh-sungguh untuk menolak Akta Pencegahan Jenayah atau 'Precaution of Crime Act' yang telah dibentangkan di Dewan Rakyat pada 30 September yang lalu.

Mungkin akibat terlalu terpengaruh dengan sikap pembangkang sejak dua menjak ini apabila menjadikan PDRM sebagai mangsa kerana dikatakan bertindak terlalu kejam dengan penjenayah. Tetapi mereka tidak sedar yang anggota PDRM juga menghadapi ancaman yang besar apabila berdepan dengan penjenayah ini.

Kenapa rakyat terutama dari pembangkang begitu terdesak menyokong penjenayah dengan cara ingin menghapuskan PCA?? Adakah mereka tidak mahu hidup dalam negara yang aman??

Kerajaan persekutuan bersedia untuk mengkaji bantahan mana-mana ahli Parlimen berhubung pemindaan Rang Undang-Undang (RUU) Akta Pencegahan Jenayah (PCA) yang sedang dibahaskan Dewan Rakyat hari ini. 

Menteri Dalam Negeri, Datuk Seri Zahid Hamidi berkata kementeriannya juga tidak menolak untuk PCA dibawa ke Jawatankuasa Pilihan bagi diteliti dengan lebih mendalam.

"Walaupun ada beberapa klausa yang diminta pembangkang, NGO dan Majlis Peguam, ia akan diteliti. Kami bersikap terbuka sebenarnya meneliti beberapa perkara munasabah untuk dilakukan pindaan di peringkat jawatankuasa. 

"Jangan tutup pintu kata kerajaan tidak sedia dibincangkan. Kami akan bincang di peringkat jawatankuasa. Ada berapa cadangan," jelasnya ketika ditanya di perkarangan lobi Parlimen.

Zahid yang juga Ahli Parlimen Bagan Datoh berkata kementeriannya merasakan PCA perlu dibahas secepat mungkin lantaran ia adalah akta yang penting.

"Perbahasan akan dibuat selepas bacaan pindaan, saya fikir oleh kerana ini rang undang-undang pindaan amat penting walaupun beberapa pihak rasa bahawa ia perlu ditangguhkan. 

"Memandangkan keperluan terhadap pelaksanaan mereka yang ditahan tidak dapat dibawa ke mahkamah oleh sebab belum ada pindaan, maka pindaan ini mesti diluluskan. Ya, ia sedia ditambah baik," jelas Zahid. 

Ahli Parlimen pembangkang sebelum ini menuntut untuk PCA dibawa ke Jawatankuasa Pilihan atau ditangguh pembentangannya. 

Mereka selain itu turut membangkitkan soal kekangan masa untuk membahaskan 11 RUU dalam masa tiga hari.

Persidangan Dewan Rakyat, Mesyuarat Kedua, Penggal Pertama Parlimen Ketiga Belas (2013) akan berakhir 3 Oktober ini.

Wednesday, October 2, 2013

HARAKAH AJAK AHLI PAS BEKERJASAMA BERSAMA SYIAH!!!

ENTAH apa yang mangkuk ni meroyan lebih sangat pun aku tak faham. Betul lah kata Harakah tu... benci kafir dan yahudi tapi suruh kerjasama dengan syiah... Apa ada hal.. Kan memang PAS ni Islam antarabangsa.. Tak kira Syiah yang terang-terang songsang pun masih lagi nak buat kerjasama... Siap suruh ahli PAS benci kafir dengan yahudi tapi tak benci Syiah...

Kan Mat Saburit pun cakap... "Saya bukan Syiah, saya hanya mengikut jalan Syiah."

Kan Timbalan Presiden PAS yang cakap sendiri tu... Ahli PAS yang bodoh kenalah ikut kata pemimpin mereka... Syiah bukan ada apa sangat.. Bukan begitu??
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...