Konco-konco ku

Friday, May 31, 2013

BOIKOT PRODUK CINA!! DON'T FEED THE DRAGON!!

BARU-baru ini aku ada ditegur oleh seorang pemimpin yang baru menang jadi YB rasanya sebab aku tak nak tau dan tak akan ambil tau pasal YB sekarang ni. Dia menegur kenapa aku tulis dalam blog beriya-iya sangat nak boikot barangan Cina ni. Apa yang Cina buat kat para blogger pro-BN sampai beriya-iya nak boikot barangan Cina. Aku jawab senang je, "sebab MELAYU perlukan jihad ekonomi.".

Ya! Itulah yang sepatutnya aku utarakan sejak dari mula aku kenal apa itu politik. Sejak aku kenal politik memang aku nampak ramai yang kaya-raya dengan kereta mewah, rumah besar, bercuti luar negara. Sampai satu masa aku pun dah tak hairan dengan kelibat mereka-mereka ini yang kadang-kadang berlagak menunjukkan kekayaan depan rakyat dengan pakaian dan kereta mewah yang mana orang kampung pun naik meluat dengan gelagat masing-masing. Itu baru kroni wakil rakyat, belum lagi adik-beradik atau saudara-mara terdekat.

Kali ini biarlah YB mana sekalipun nak cakap apa, kali ini aku tetap nak teruskan niat aku untuk memboikot barangan dari kedai Cina. Buktikan kepada Cina yang Melayu tak akan mati kalau sehari tidak membeli barangan dari kedai mereka. Melayu akan terus bernyawa malah Melayu akan terus kaya dengan pusingan ekonomi yang diberikan kepada hanya kedai Melayu dan Bumiputra. Kami nak buktikan yang negara Malaysia ini tidak akan bankrap dengan memboikot barangan Cina. Yang bankrap adalah peniaga Cina itu sendiri. PADAN MUKA!!

Tapi kalau setakat kita yang bersuara apa guna kan sedangkan menteri-menteri Melayu masih ramai lagi yang bertuankan Cina ni untuk mendapat habuan lumayan. Menteri Melayu masih berTUHANkan Cina untuk menjadi kaya-raya. Sehingga ada menteri yang baru dilantik mengutuk rakyat marhaein yang cuba memboikot produk Cina kerana takut negara bankrap. Mungkin beliau takut yang habuan beliau tak dapat jadi terpaksa mengikut kata Cina untuk menghalang orang Melayu memboikot perniagaan Cina.

Hanya dengan boikot barang Cina sahaja kita dapat ajar mereka supaya menghormati kembali undang-undang Malaysia. Hormati perlembagaan yang telah termaktub. Hormati Raja Melayu yang berdaulat. Hormati undang-undang negara yang dicipta. Beri amaran kepada orang Cina yang Melayu ini tidak lagi boleh dibeli dengan nilai RM50 dan secawan kopi. Melayu punya maruah yang lebih tinggi dari Cina. BUKTIKAN!!


AKTA MEDIA SOSIAL DIKAJI SEMULA!! PENGAMAL MEDIA SOSIAL WAJAR BERDISPLIN!!

Kementerian Komunikasi dan Multimedia sedang mengkaji undang-undang mengenai penyalahgunaan media sosial yang dilihat boleh mengganggu gugat keharmonian negara. 

Menterinya, Datuk Ahmad Shabery Cheek, berkata pihak kementerian sedang memantau kaedah yang diguna pakai negara lain dalam menangani isu berkenaan.

Katanya, penyalahgunaan media sosial jika tidak dipantau dikhuatiri akan menjurus kepada penyiaran berita yang tidak dapat dipastikan kesahihan sumbernya dan juga berbaur hasutan. 

Isu penyalahgunaan media sosial perlu diteliti kerana dalam melaksanakan undang-undang berkenaan, kita tidak mahu menyekat kebebasan bersuara. 

Semua pengamal media termasuk pengendali media sosial perlu lebih bertanggungjawab terhadap bahan berita yang dihasilkan kerana dikhuatiri akan menjadi punca perbalahan kaum dan agama di negara ini, katanya.

Beliau mengulas kenyataan Presiden Jaringan Melayu Malaysia (JMM), Azwanddin Hamzah, yang menggesa kerajaan Malaysia mengambil contoh Singapura untuk mewajibkan lesen terhadap semua laman web berita di negara ini. 

Azwanddin juga dipetik berkata Suruhanjaya Komunikasi dan Multimedia Malaysia (SKMM) perlu memainkan peranan penting dalam menguatkuasakan lesen kepada pengendali laman web berita bagi memudahkan kerajaan mengambil tindakan terhadap pihak yang menerbitkan berita dan laporan berbaur hasutan. - AP

LUAHAN RASA!! KHIR TOYO PUTUS HARAPAN ATAS KES DI MAHKAMAH!!

SEMALAM Dr. Khir Toyo, bekas Menteri Besar Selangor telah dijatuhkan hukum dan rayuannya kepada hakim mahkamah rayuan telah ditolak oleh ketiga-tiga hakim yang bertugas. Kes rumah yang menjadi penyebab beliau diheret ke mahkamah seperti mahukan Dr. Khir Toyo menjadi 'kambing hitam' kepada kerajaan pimpinan Najib Razak agar dilihat sistem perundangan di negara ini kelihatan telus tetapi biarlah diperjelaskan dalam mahkamah tentang segala pertanyaan Peguam Pembela.

Jom kita baca sendiri luahan hati Dr. Khir Toyo.....

1. Semalam, Panel tiga hakim Mahkamah Rayuan telah membuat keputusan sebulat suara menolak rayuan saya. 

2. Saya akan merayu di Mahkamah Persekutuan terhadap keputusan ini tapi saya tidak mengharapkan peluang untuk dibebaskan secerah semasa kes ini di Mahkamah Rayuan.

3. Saya hadir ke Mahkamah Rayuan dengan harapan yang tinggi kerana saya percaya saya tidak melakukan apa-apa kesalahan rasuah mahu pun pecah amanah.

4. Saya membeli rumah dengan harga pasaran. Saya tidak memberi apa-apa keistimewaan kepada Shamsudin Haryoni berbanding syarikat-syarikat lain yang melakukan usahasama dengan Perbadanan Kemajuan Negeri Selangor.

5. Saya dimaklumkan bahawa tuduhan ke atas saya di bawah Perkara 165 Kanun Keseksaan tidak memerlukan sebarang bukti ada keistimewaan diberikan kepada Shamsuddin. Dengan kata lain, apa yang perlu dibuktikan ialah saya telah membeli sesuatu barangan dengan harga yang tidak mencukupi daripada seseorang yang diketahui mempunyai hubungan rasmi dengan saya sebagai penjawat awam. 

6. Saya tidak pasti bagaimana mahu membeli rumah kerana hampir kebanyakan "developer" mempunyai hubungan rasmi dengan saya sebagai Menteri Besar Selangor.

7. Sudah tentu ada yang berkata belilah rumah mengikut harga sebenar. Saya bersetuju dengan pandangan tersebut. Sebab itu saya minta diadakan penilaian ke atas rumah separuh siap yang mahu dijual oleh Shamsuddin kepada saya. Baca lagi di SINI.

Thursday, May 30, 2013

RAYUAN KES RASUAH DR. KHIR TOYO DITOLAK TIGA HAKIM MAHKAMAH!!

Bekas Menteri Besar Selangor, Dr. Mohamad Khir Toyo kalah dalam perbicaraan kes rasuah yang dikenakan terhadap dirinya dan mengekalkan hukuman penjara 12 bulan.

Mohamad Khir didakwa mendapatkan untuk dirinya dan isteri Datin Sri Zahrah Kechik, 45, dua lot tanah dan sebuah rumah di alamat NO 8 & 10, Jalan Suasa 7/1L, Shah Alam daripada Pengarah syarikat Ditamas Sdn Bhd  Datuk Seri Shamsuddin Hayroni, tahun lepas.

Menurut rekod, Mohamad Khir mendapatkan hartanah tersebut dengan harga RM 3.5 juta sedangkan Ditamas membeli dengan nilai RM 6.5 juta pada 23 Disember 2004.

Beliau didakwa melakukan kesalahan tersebut pada 29 Mei 2007 di kediaman rasmi Menteri Besar Selangor (pada waktu itu) di Jalan Permata 7/1, Seksyen 7, Shah Alam.

Tiga panel hakim yang diketuai Datuk Seri Abu Samah Nordin bagaimanapun membenarkan peguam perayu Datuk Seri Mohamad Shafee Abdullah agar menangguhkan pelaksanaan hukuman sementara menantikan keputusan rayuan Mahkamah Persekutuan.

Hakim Datuk Azahar Mohamed yang membacakan penghakimannya selama hampir dua jam berkata panel tiga hakim yang turut dianggotai Datuk Aziah Ali telah sebulat suara berpendapat bahawa tiada sebab untuk mahkamah rayuan mengganggu dapatan fakta serta penyabitan yang dibuat oleh hakim mahkamah tinggi pada 23 Dis, 2011.   

Beliau berkata setelah meneliti semua rekod rayuan, serta hujah daripada kedua-dua pihak, panel bersetuju bahawa hakim perbicaran telah membuat keputusan yang tepat dan tidak terkhilaf dalam menyabitkan Dr Mohamad Khir dengan pertuduhan itu. - KLPos

KPM MOHON AMBIL PERHATIAN SEGERA!! GURU CINA SEMAKIN RASIS!!

KISAH gempar yang berlegar 2-3 hari kebelakangan ini berkenaan seorang guru berbangsa Cina yang mengajar di Sekolah Menengah Kebangsaan Gelang Patah berjaya menarik minat pengguna media sosial. Pelbagai cerita disampaikan sehinggakan sekolah ini dilihat sebagai salah sebuah sekolah yang durjana.

Bukan salah sekolah kerana punyai guru RASIS seperti Poh Kim Thye yang mana mulutnya memang tak lepas dari menghina "Melayu BABI, Melayu BANGANG, Melayu SIAL, Melayu BODOH" hampir setiap hari semenjak mengajar di sekolah yang mana majoritinya adalah pelajar Melayu. Sikap double standard guru ini juga dipertikaikan oleh si pengadu dengan mengabaikan tanggungjawabnya terhadap pelajar berbangsa Melayu dan India, malah pelajar Cina diberi layanan yang cukup istimewa.

Tapi sampai bila Kementerian Pelajaran nak diamkan perkara ini? Mohon jangan ditukar ke sekolah mana-mana kerana selagi Poh Kim Thye ni berkhidmat dengan Kementerian Pelajaran dan terus dibenarkan mengajar selagi itulah sikap RASIS nya tidak akan hilang. Beri amaran dan buang dengan serta merta. Kita mahukan perpaduan kaum bukannya guru RASIS seperti Poh Kim Thye ni.

Jika dulu ada seorang guru MELAYU yang cuma memarahi dan mendenda seorang pelajar CINA, habis dicanangnya seperti guru tersebut terlampau rasis sedangkan beliau hanyalah menjalankan tanggungjawabnya untuk memberi pengajaran akibat pelajar CINA itu tidak membuat kerja sekolah. Tetapi ini lain pula kesnya. Laporang polis juga telah dibuat. Mohon jangan terus disenyapkan perkara serius ini.


TERKINI!! HARGA SEWA KEDAI PKNS NAIK RM9000 BERMULA RAMADHAN INI!!

BERITA terkini yang baru diterima dari salah seorang sahabat memberitahu kepada salah seorang admin Jawa Bernam bahawa selepas pakatan memenangi kerajaan negeri Selangor pada PRU13 yang lalu, pengurusan PKNS dibawah kerajaan negeri telah bermesyuarat dan bersetuju untuk menaikkan sewa kedai di Kompleks PKNS, Shah Alam kepada RM9000 sebulan berbanding sewa sebelum ini yang hanya RM4000 sebulan.

Perkara ini didedahkan sendiri oleh peniaga yang berada disitu dan arahan itu akan berkuatkuasa bermula pada bulan Ramadhan akan datang. Jika semasa pemerintahan Barisan Nasional menerajui Selangor, sewa di Kompleks PKNS tersebut hanya sekitar RM3000 sebulan namun keadaan terus berubah semenjak pertukaran tampuk pemerintahan. Inilah negeri kebajikan yang diwar-warkan oleh pakatan serta barisan kepimpinan dalam pakatan yang lebih mengutamakan untung dari kebajikan rakyat.

Untuk rekod, hampir 90% peniaga yang menyewa kedai di sini adalah kaum Melayu yang mana mereka sudah tidak dapat mencari tapak lain selain PKNS kerana rata-ratanya didominasi oleh kaum Cina. Malah peniaga di sini juga memberitahu, sudah ada peniaga Melayu yang bungkus dan menutup kedai kerana sewa yang terlalu tinggi dan naik setiap tahun. Justeru, kedai yang ditinggalkan disewa pula oleh kaum Cina. Apa yang Melayu ada lagi di Selangor?

Perkara ini bukan baru tetapi telah lama semenjak pertukaran kerajaan negeri. Orang ramai juga sudah kurang mengunjungi PKNS kerana keadaan kompleks yang tidak diselenggara dengan betul. Untung diambil oleh kroni Khalid tetapi nasib peniaga Melayu di Shah Alam tidak dibela. Kerajaan kebaijakan ke macam ni?

GEMPAR!! PEGAWAI KHAS XAVIER DIHALAU KELUAR ANWAR DARI MESYUARAT!!

PERBALAHAN berkenaan pemilihan exco Selangor yang baru ini kembali memanaskan suasana apabila senarai nama akhir bagi barisan exco telah disahkan oleh Sultan Selangor sendiri. Malam semalam bertempat di kediaman Anwar Ibrahim di Segambut, satu rombongan khas dari kepimpinan pakatan Selangor telah bermesyuarat untuk memujuk Anwar supaya merombak kembali barisan exco yang telah ditetapkan oleh Khalid Gagap.

Dalam mesyuarat tersebut, wakil Xavier Jayakumar (ADUN Seri Andalas) telah dihalau keluar oleh Anwar sendiri kerana berlaku ketegangan dalam proses memujuk supaya Xavier dapat kembali menjadi exco bagi mewakili masyarakat India di Selangor.

Tetapi malangnya ditolak oleh Anwar dengan alasan Sultan Selangor yang menolak pemilihan ADUN Seri Andalas tersebut. Suasana yang panas tersebut menyebabkan ada yang hilang sabar dan bertindak keluar dari bilik mesyuarat.

Selain Xavier, seorang lagi bekas exco turut digugurkan oleh Khalid Gagap iaitu Yaakob Sapari (ADUN Kota Anggerik) yang dikatakan adalah rakan karib Azmin Ali dalam agenda menjatuhkan Khalid Gagap sebagai Menteri Besar.

Nampaknya pertembungan antara dua kem (Azmin-Khalid) semakin menarik untuk diperhatikan.

Wednesday, May 29, 2013

TERKINI!! SENARAI BARISAN EXCO KHALID TIADA KRONI AZMIN!!!


Nampaknya rombakan secara besar-besaran oleh Khalid Gagap bagi memastikan tiada seorang pun kroni Azmin dalam barisan exco Selangor menjadi kenyataan. Selepas menghantar nama buat kali yang kedua untuk nama dalam barisan tenteranya, dijangka inilah yang muktamad buat setakat ini.

Tahniah kepada ADUN aku, Us. Salehen Mukhyi........

CAJ PARKING NAIK 20SEN?? NEGERI KEBAJIKAN KONON!!

Tahniah lah kepada rakyat Selangor kerana telah memilih kerajaan 'kebajikan' yang diimpikan. Sebagai salah seorang yang mencari rezeki di Shah Alam aku juga akan terkesan dengan kadar kenaikan caj parking oleh MBSA ini.

Barang naik pasal Cina yang main harga korang tak bising. Ni caj parking dah jadi macam beban pulak. Ingat kekal kerajaan, kekal la kebajikan tapi haraaaammmm....

Published with Blogger-droid v2.0.10

PESURUHJAYA PAS SELANGOR TERCICIR DARI BARISAN EXCO KHALID GAGAP!!

TERKEJUT dengan berita yang macam tak percaya ni. Dr. Abdul Rani Osman, ADUN Meru yang juga Pesuruhjaya PAS Selangor sekali lagi tercicir dari nama barisan exco yang bakal dilantik untuk menerajui negeri Selangor. Malang bertimpa-timpa selepas beliau memerangkap Hasan Ali sehingga terbuang dari PAS Selangor.

Mungkin ada agenda tersembunyi yang telah dirancang oleh PAS Pusat bagi memberikan tugas khas kepada Rani untuk menstabilkan kembali sokongan rakyat Selangor terhadap parti dalam pakatan haram ini.

Apa-apa pun, tahniah kepada empat orang ADUN Selangor yang bakal terpilih mewakili PAS Selangor untuk menjadi Exco Selangor iaitu Dr. Halimah Ali (Selat Klang), Dr. Ahmad Yunus Hairi (Sijangkang), Sallehin Mukhyi (Sabak), Iskandar A. Samad (Cempaka). Semoga PAS boleh menjadi kuat dengan pelaksanaan hukum hudud pertama di negeri pakatan.

PERTELINGKAHAN DUA KEM DI SELANGOR PUNCA BARISAN EXCO MASIH TERGANTUNG!!

SEHINGGA ke hari ini barisan Exco bagi kerajaan negeri Selangor masih menjadi tanda tanya kepada semua pihak. Banyak juga pihak yang mempersoalkan sikap lembab Khalid Gagap bagi menyelesaikan masalah yang timbul di Selangor. Ini berikutan desakan dari Azmin Ali yang masih mengharapkan beliau akan dilantik menjadi Menteri Besar Selangor walaupun Khalid Gagap telah mengangkat sumpah di hadapan Sultan Selangor.

Formasi 3:3:4 yang didakwa Khalid Gagap sebagai satu formula yang terbaik bagi menentukan bilangan exco yang adil bagi setiap parti gabungan pakatan menyebabkan pemimpin DAP Selangor mula panas hati dan tidak berpuas hati dengan pembahagian kerusi exco negeri yang memperlihatkan 3 kerusi bagi DAP dan PKR manakala 4 kerusi bagi PAS kerana mempunyai bilangan kerusi DUN terbanyak di Selangor.

Lebih parah lagi apabila kem Khalid Gagap sudah membuat perancangan untuk tidak memberikan sebarang kerusi exco kepada kem Azmin Jamban. Ini diakui sendiri oleh orang dalam bangunan SUK yang memberi berita bahawa tiada seorang pun ADUN dari kem Azmin Jamban akan menjadi exco akibat tindakan Azmin yang mempersoalkan perlantikan Khalid Gagap menjadi Menteri Besar Selangor buat penggal ke-2.

Jika drama ini tidak diselesaikan dengan segera, rakyat Selangor pasti akan muak dengan kepimpinan yang baru ini kerana sepatutnya semua wakil rakyat sudah boleh menjalankan kerja masing-masing, namun pemimpin pakatan terus bertelagah berkenaan pembahagian kerusi yang tidak pernah selesai. 

Masalah di Selangor semakin banyak namun akibat tiada portfolio yang lengkap maka segalanya terpaksa ditangguhkan demi memuaskan hati semua wakil rakyat pakatan. Musibat betul.

AKHIRNYA BEKAS KETUA WANITA UMNO, RAFIDAH AZIZ BUKA MULUT PASAL AIR ASIA X!!

SETELAH hampir berbulan-bulan penghinaan terhadap Utusan Melayu oleh CEO Air Asia X, Azran Osman-Rani (anak saudara Anwar Ibrahim) akhirnya baru hari ini Pengerusi Air Asia X yang juga bekas Ketua Wanita UMNO Rafidah Aziz berani tampil kehadapan dan bersuara. Desakan demi desakan yang dilakukan oleh barisan pengamal media pro-BN menyebabkan beliau sendiri tidak senang duduk.

Tetapi agak mengejutkan apabila Rafidah Aziz sendiri yang seolah-olah menyokong tindakan Azran yang menghina dan mengeji akhbar Utusan Melayu itu. Adakah mungkin Rafidah Aziz sudah lupa tentang siapa beliau sebelum ini. Siapa yang lebih memberikan publisiti kepada beliau jika bukan Utusan. 

Dalam laporan di salah satu akhbar pembangkang, Sinar Harian, Rafidah Aziz menyatakan bahawa kenyataan yang dibuat di dalam twitter oleh Azran adalah pendapat peribadinya sahaja. Seolah-olah bekas menteri kabinet ini tidak dapat mengawal mulut CEO nya sedangkan beliau sendiri Pengerusi. Apa sudah jadi?

Benarlah pesanan Tun Mahathir, "Melayu Mudah Lupa". Mungkin selepas tidak lagi memegang jawatan dalam kerajaan, Rafidah Aziz sudah lupa mana kedudukannya. Dia sudah lupa siapa yang memberi pangkat dan jawatan kepadanya. Dia sudah lupa asal usul nya. Dia sudah lupa segala sumbangan yang diberikan oleh Utusan kerana sekarang yang memberi dia makan dan segala kemewahan adalah Syarikat Air Asia yang telah lama menganiaya orang Melayu itu sendiri. Dia benar-benar sudah lupa akan segala ikrar dan janji semasa menjadi menteri kabinet dahulu.

Inilah salah seorang Melayu yang tidak akan sesekali mempertahankan hak Melayu kerana TAKUT dikatakan RASIS!!!!

AKHBAR CINA HASUT KAUM CINA TINGKATKAN JURANG PERKAUMAN DI MALAYSIA!!

Akhbar Nanyang Siang Pau semalam menyiarkan kebimbangan persatuan ekstremis Cina iaitu Dong Zong dengan perlantikan dua menteri Cina di dalam kabinet Dato’ Seri Najib kerana kedua-dua mereka tidak fasih berbahasa Mandarin. 

Menurut Dong Zong mereka ini yang hanya menamatkan Sekolah Cina separuh jalan tidak mungkin akan dapat mewakili kaum Cina secara efektif sekali gus tidak layak digelar ‘wakil kaum Cina’. Nampaknya, bagi kaum Cina tidak apa jika Zairil Khir Johari yang seratus peratus Cina dijadikan wakil Melayu di dalam DAP, tetapi tidak boleh bagi seratus-peratus Cina dijadikan wakil Cina di dalam BN selagi tidak fasih berbahasa Cina. 

Untuk pengetahuan Dong Zong satu-satunya bahasa yang wajib fasih di Malaysia adalah Bahasa Kebangsaan. Untuk apa seorang wakil Cina wajib fasih bahasa Mandarin sedangkan bahasa kebangsaan negara ini adalah Bahasa Melayu? Dengan menegaskan bahawa wakil Cina wajib fasih Bahasa Mandarin, maka Dong Zong telah mengesahkan bahawa majoriti kaum Cina negara ini memang tidak fasih berbahasa kebangsaan. 

Sudah menjadi kewajipan bagi seluruh kaum Cina yang mengaku sebagai warganegara Malaysia untuk fasih berbahasa Melayu atau mereka tidak layak mengaku sebagai rakyat negara ini. 

Jelas, Dong Zong masih menganggap diri mereka berada di tanah besar China dan masih tidak sanggup menerima hakikat bahawa nenek moyang mereka telah berhijrah ke sini. Pun begitu, mereka tidak sanggup juga untuk kembali ke tanah besar kerana tahu bahawa hidup mereka lebih terjamin dan selesa di sini. 

Maka salahkah kita jika menyatakan bahawa kaum Cina sememangnya sejenis manusia yang semulajadinya tamak haloba dan tebal muka? 

Kaum ini tidak mungkin dapat diajak berbincang kerana segala-galanya hanya akan dapat diselesaikan sekiranya ia menepati kepentingan diri mereka secara total. 

Kerajaan wajar memahami satu perkara penting dalam mengatur langkah seterusnya selepas PRU ini iaitu:- Dong Zong atau kaum Cina tidak pernah berkongsi aspirasi yang sama dengan kaum-kaum lain di negara ini. Kaum Cina tidak pernah inginkan kepada perpaduan kerana mereka tidak melihat keuntungan maksima di pihak mereka melalui perpaduan. 

Kaum Cina tidak melihat jurang perkauman dengan kaum lain yang terbukti dalam keputusan PRU yang lalu sebagai satu masalah kepada mereka. Jika ia merupakan satu masalah kepada negara, maka itu adalah masalah kerajaan, bukan mereka. 

Justeru, mereka bertekad ingin terus mempertahankan sifat perkauman Cina serta mendesak pemisahan kaum itu dari masyarakat keseluruhan sebagai sesuatu yang perlu diterima. 

Dalam kata lain, mereka ingin dipisahkan terus dari aspirasi negara tetapi di masa yang sama ingin terus menerima bantuan dan sokongan kerajaan.

Tidak ada cara lain untuk menangani masalah dengan manusia seperti kaum Cina selain dari bertindak tegas dan mengabaikan segala rungutan dan tuntutan mereka. 

Sudah sampai masanya kerajaan mengambil tindakan ke atas Dong Zong kerana menghalang perpaduan dan mencabar kedudukan bahasa kebangsaan. Inilah saja penyelesaian yang terbaik untuk kesejahteraan negara dalam masa panjang. 

Tuesday, May 28, 2013

MENTERI TAK NAK KOMEN KE CINA BOIKOT PRODUK MELAYU?? #BBC

BILA orang Melayu mendesak di laman-laman sosial media supaya memboikot barangan Cina maka berbondong-bondonglah Melayu yang tidak sedar diri tampil untuk menjadi hero silap mata. Hinggakan ada yang menghina dan mengutuk tindakan bangsanya sendiri dengan memboikot barangan Cina boleh menyebabkan EKONOMI NEGARA BANKRAP!!

Tetapi apabila ada sebahagian bangsa CELENG ni mengwar-warkan kempen boikot mereka tiada seorang pun orang BESAR Melayu yang berkata apa. Malah yang menjadi kemusykilan apabila MENTERI KPDNKK yang sebelum ini begitu lantang mengatakan Melayu tidak wajar memboikot barangan CELENG kerana dikatakan negara bakal bankrap tidak pula berani bersuara apabila bangsa CELENG ini sendiri melancarkan kempen boikot mereka. Kenapa senyap??

Adakah apabila kita menegakkan prinsip kita dan hak kita, kita dikatakan RASIS?? Mana pertimbangan Menteri yang konon Melayu tetapi tidak pernah mempertahankan hak Melayu?? Kenapa takut dengan bangsa CELENG ni? Ada SHARE besar ke???


PENASIHAT PM NAJIB WAJIB DIPECAT KERANA MEMALUKAN PERDANA MENTERI & BN!! - TUN DAIM


Veteran Umno Tun Daim Zainuddin menyifatkan usaha Pakatan Rakyat menghimpunkan sejumlah besar rakyat untuk menunjukkan sokongan terhadap pembangkang sewaktu tempoh berkempen pilihan raya umum lalu umpama strategi 'badut'.

Beliau berkata Barisan Nasional (BN) tidak sepatutnya mengikut rentak pembangkang beranggapan bahawa jumlah besar penyokong akan diterjemah ke dalam undi.

Malah Daim turut berpendapat Najib menggunakan populariti peribadi dalam usaha untuk membantu BN mendapatkan kembali majoriti dua pertiga Parlimen yang hilang pada tahun 2008 sebagai salah.

Pada pilihan raya umum 5 Mei lalu, BN berjaya membentuk kerajaan dengan majoriti mudah selepas menang 133 kerusi daripada 222 kerusi Parlimen, kurang tujuh kerusi berbanding pilihan raya 2008.

Daim yang ditemubual akhbar tempatan China Press, berkata kesilapan itu adalah punca BN hilang undi pada pilihan raya umum lalu.

"Penasihat PM harus dipecat. Jika anda mengaitkan undi untuk BN adalah undi untuk Najib, maka keputusan BN mencerminkan Najib juga," ujar Daim.

"Pada pendapat saya, ia adalah strategi yang salah. Seperti yang saya katakan sebelum ini, ini adalah satu pilihan raya Parlimen, bukan pilihan raya presiden," katanya.

"Biar Anwar menjadi penghibur. Kita bukan penghibur, kita tidak tahu bagaimana untuk menyanyi, menari dan membuat jenaka. Ia adalah satu urusan yang serius memilih kerajaan, jadi mari kita meninggalkan strategi badut ini dan tidak bermain dengan permainan itu. "

Daim turut berpendapat kegagalan BN untuk mendapat majoriti dua pertiga akibat salah agihan sumber peruntukan dalam usaha untuk menawan kerusi bandar serta kerusi majoriti Cina.

"BN tahu kawasan-kawasan majoriti Cina sudah tiada lagi. Mengapa membuang masa dan wang? Sebagai satu strategi, anda perlu menumpukan perhatian kepada kawasan-kawasan di mana anda kalah dengan majoriti tipis pada tahun 2008 dan mengukuhkan kedudukan di kerusi menang pada tahun 2008. Terdapat juga persoalan pemilihan calon, dan sebagai contoh di Pandan.

"Mari kita akui bahawa bukan mudah untuk mendapat majoriti dua pertiga di dalam dunia. Pengundi bandar di mana-mana adalah anti-kerajaan. Kekuatan BN terletak di kawasan luar bandar. Namun terlalu banyak masa dan wang telah dibazirkan di kawasan bandar di mana keputusan itu hampir pasti," katanya.

Daim berkata demikian ketika diminta mengulas mengenai Pulau Pinang, di mana pertubuhan bukan kerajaan (NGO) pro kerajaan, Kelab Kebajikan Pulau Pinang 1Malaysia, telah menghabiskan banyak wang dalam menyediakan makan malam percuma dan konsert pada minggu-minggu menjelang hari mengundi.

"Orang-orang ini amatur. Mereka adalah orang-orang bodoh. Mereka fikir mereka bijak dan membuang wang. Lebih baik beri kepada kebajikan.

"Kenapa BN benarkan program bodoh seperti ini? Rakyat terasa terhina kerana mereka tahu anda fikir mereka boleh dibeli dengan wang, konsert dan makan malam. Jadi mereka datang untuk berehat, makan percuma. Ini adalah pilihan raya. Ia adalah satu perkara yang serius. Biar Anwar menjadi penghibur," kata beliau.

Di Pulau Pinang, BN hanya menang 10 kerusi negeri selepas saingan Pakatan Rakyat memperoleh kemenangan besar dengan mengambil baki 30 kerusi negeri.

Dalam respons kepada soalan lain, Daim berkata BN sepatutnya memberi tumpuan kepada usaha menangani isu-isu yang dekat di hati rakyat seperti rasuah, urus tadbir yang baik, keselamatan, pendidikan, kadar inflasi, graduan muda dan miskin bandar.

Daim dalam pada itu berkata kekalahan BN di Selangor adalah akibat perbalahan dan sabotaj, yang berpunca daripada salah memilih calon.

BN hanya memenangi 12 daripada 56 kerusi DUN Selangor, kurang 20 kerusi berbanding 2008.

"Dengan calon-calon yang tidak turun padang, mengabaikan ketua-ketua bahagian, tidak melawat ahli-ahli dan pengundi, sabotaj, anda tidak boleh menang," kata Daim. - AP

Monday, May 27, 2013

BUAT REPORT PASAL DAKWAT KEKAL JE?? REPORT #BLACKOUT505 TAK NAK BUAT KE??

BUAT kali yang ke sejuta kali rakyat Malaysia terutama pencacai angkat najis pakatan tertipu lagi. Habis basah kuyup sekali lagi dikencing dek Perdana Menteri tak jadi ni. Report polis yang dibuat pagi tadi oleh Anwar Ibrahim hanyalah berkaitan penipuan dakwat kekal oleh SPR. Tiada report untuk BlackOut505, tiada report untuk pengundi hantu dan tiada report untuk penipuan pilihanraya. Apa dah jadi?

Hairan dengan sikap fanatik penyokong pakatan yang dok berhimpun siang malam konon berlaku #Blackout505. Last-last Ketua Penipu sendiri datang balai polis buat report HANYA berkaitan dakwat kekal. Itu je? Habis apa motif rakyat diajak untuk berhimpun konon berlaku black out di pusat kiraan undi? Siapa yang tipu siapa ni?

Seingat akulah, yang nak sangat pasal dakwat kekal ni kan puak pakatan sendiri. Konon nak lebih adil dan tiada penipuan. SPR dah betul la buat dakwat kekal. Tapi dakwat kekal tu nak kekal sampai bila? Sampai MAMPOS!!!

Terpulanglah pencacai pakatan ni nak ulas apa...Yang penting korang semua dah kena kencing.....



LEE KUAN YEW DALANG PENGUNDI HANTU CINA PRU13!! SATU PENDEDAHAN!!


Singapura menerusi Population White Paper mempunyai rancangan penambahan penduduk yang begitu tersusun. Sasaran Singapura adalah untuk mencapai jumlah penduduk seramai 6.9 juta orang menjelang 2030. Pada tahun 2011 sahaja penduduk Singapura telah bertambah seramai lebih 600 ribu orang atau 12.9%. Ini menjadikan penduduk Singapura sekarang adalah 5.18 juta orang. Pertambahan penduduk pada kadar 12.9% setahun adalah suatu pertambahan yang amat besar. Purata kadar pertumbuhan penduduk dunia hanyalah sekitar 1.8% setahun sahaja sementara untuk negara kita Malaysia kadar pertumbuhannya adalah 2% setahun. 

Adalah amat mustahil sesebuah negara dapat menambah penduduk pada kadar yang amat drastik sekali sebagaimana apa yang berlaku di Singapura. Dari mana Singapura mengimpot bangsa cina untuk menambah penduduk di pulau tersebut? Ianya adalah dari Taiwan dan Tanah Besar China. Hari ini sehingga setakat Julai 2013 jumlah penduduk Singapura akan mencapai 5.46 juta orang (anggaran oleh CIA). Dengan penduduk seramai 5.46 juta orang Singapura berada ditempat ke 105 dalam senarai jumlah penduduk negara-negara di dunia. Sementara dari segi keluasan pula Singapura berada pada kedudukan 192 dunia. 

Keluasan pulau Singapura hanyalah 697 km persegi, tidak sampai separuh keluasan Negeri Melaka atau ianya sedikit lebih kecil dari keluasan Negeri Perlis yang jumlah penduduknya tidak sampai 250,000 orang. Masalah Amat Besar Singapura dalam menjayakan dasar penambahan penduduk ini tiada lagi lagi TANAH untuk menempatkan penduduk dan tiada lagi TANAH bagi membuka kawasan perindustrian dan perdagangan baru bagi menampung keperluan penduduk yang luar biasa jumlahnya ini. Begitu juga dengan masalah perbekalan bekalan asas seperti air dan tenaga elektrik yang sememangnya suatu beban berat bagi negara pulau tersebut. 

Apa yang paling menarik ialah Singapura memerlukan TANAH DAN AIR MALAYSIA. Hasrat Singapura boleh dicapai melalui kerjasama belakang tabir mereka dengan parti cina DAP secara khususnya dan PAKATAN RAKYAT amnya. Justru itu kita tidak hairan jika dalam pru yang lepas parti PAP dari Singapura bertungkus-lumus membantu PAKATAN RAKYAT.

ZAHID HAMIDI SEBAGAI MENTERI KDN, TERASA UNDANG-UNDANG BERNYAWA KEMBALI!!

ARTIKEL khas kepada Menteri KDN yang baru, Dato' Seri Ahmad Zahid bin Hamidi yang sebelum ini memegang erat Kementerian Pertahanan sehingga berjaya meletakkan barisan hadapan negara ini berada dalam kelasnya yang tersendiri. Itulah kehebatan anak jati Bagan Datoh, Perak ini.

Setelah bertahun-tahun mengharapkan satu perubahan besar dalam pengurusan dan ketegasan Menteri KDN, akhirnya Zahid Hamidi berjaya menunjukkan taringnya dengan jaya. Dengan lantang, dengan tegas tanpa mengambil kira siapa saja, Zahid Hamidi berjaya menggerakkan institusi PDRM yang sebelum dilihat malap kembali bercahaya. Syabas Dato' Seri.

Penulis malas nak buat perbandingan antara Menteri KDN yang lama dengan yang baru ini kerana memang amat jauh bezanya. Kita kenal bagaimana Zahid Hamidi dikenali dengan ketegasannya. Kita mengetahui bagaimana sifat seorang pemimpin yang disanjung menjalankan tugasnya. Jadi tak perlu rasanya ada segelintir pihak yang memutarbelit fakta atau memfitnah beliau dengan caci maki. Apa tugas seorang Menteri jika tidak pandai menjalankan amanah yang diberi. Kita sebagai rakyat Malaysia seharusnya berbangga apabila PM Najib mentransformasikan kementerian bersesuaian dengan sikap dan sifat barisan menteri kabinet yang baru. Biarlah Menteri KDN yang lama menjalankan kerjanya di Kementerian Pertahanan yang mana Zahid Hamidi telah 'polish' habis dari pengurusan atasan hinggalah kepada yang dibawah. Rasanya Kementerian Pertahanan yang cukup kuat untuk menjalankan tugas kerana berkat tangan Zahid Hamidi yang menguruskannya satu masa lalu.

Semenjak Zahid Hamidi mengepalai barisan Kementerian Dalam Negeri, negara Malaysia ini umpama telah bernafas kembali dengan undang-undang. Jika dahulu hanya AMARAN yang diberikan, kali ini ketegasan menteri diperlukan. Tiada lagi AMARAN yang hanya sekadar dimulut, tiada lagi AMARAN yang hanya bagai melepaskan batuk di tangga. Zaman sekarang adalah zaman TINDAKAN. Bertindaklah dengan bijak agar rakyat Malaysia yang dahagakan keamanan dan keadilan dapat merasai masih ada undang-undang di Malaysia.

Tangkaplah, dakwalah para pengkhianat negara yang selama ini bebas ke merata tempat tanpa ada sebarang sekatan hinggakan negara bergolak. Buktikan kepada majoriti rakyat Malaysia yang masih menyokong Barisan Nasional bahawa Menteri KDN bukan lagi hanya mampu memberi AMARAN. Buktikan kepada mereka yang fanatik dengan keganasan dan huru-hara agar negara ini masih berdaulat dan masih punyai undang-undang yang perlu semua rakyat yang mengaku sebagai warganegara patuhi. 

Kami sebagai rakyat majoriti yang menyokong kepimpinan Perdana Menteri, Dato' Seri Najib Tun Abd. Razak akan terus memberi kepercayaan kepada barisan Yang Berhormat yang dipilih oleh rakyat Malaysia. Jangan dibiarkan petualang-petualang negara terlepas bebas. Jangan dibiarkan lagi mereka melakukan perkara yang menyusahkan rakyat Malaysia. Kami majoriti rakyat yang mana Barisan Nasional mendapat mandat 133 kerusi parlimen mengharapkan satu perubahan besar dalam penguatkuasaan undang-undang negara. Tangkap dan penjarakan mereka semua agar negara akan terus aman di bawah lembayung Duli Yang Maha Mulia Yang Di-Pertuan Agong.

Kembalikan teras Melayu dan Islam di Malaysia. Kembalikan sejarah yang semakin dilupakan oleh generasi muda. Tiada sejarah, tiadalah masa kini. Buktikanlah kepada rakyat sekalian yang pemimpin Barisan Nasional ini adalah pemimpin yang tegas dan bersungguh untuk menjalankan tanggungjawab kepada rakyat yang memilih. Bukannya hanya pandai berkempen ceramah, berhimpun tetapi apabila melakukan transformasi terpaksa mengikut garis panduan yang ditetapkan oleh orang lain. 

Kuatkan hati, kuatkan semangat Dato' Seri. Kami majoriti rakyat Malaysia yang menyokong Barisan Nasional akan terus berdiri teguh dibelakang Dato' Seri dan kepimpinan BN yang lain.

MUSUH UTAMA!! RED BEAN ARMY ATAU 'GUNTING DALAM LIPATAN'??

SEJAK berlalunya pilihanraya umum yang ke 13 pada 05 Mei yang lepas, kita didendangkan dengan kemerosotan undi dari kaum Cina yang ternyata jelas dilihat bahawa sokongan pengundi dari masyarakat Cina terutama golongan muda tidak terarah kepada BN. Malah bukan itu sahaja, sokongan pengundi muda bagi kaum-kaum lain juga dilihat bukan lagi menyokong Barisan Nasional. Di mana silapnya?

Persoalan menarik yang cuba aku ketengahkan adalah, adakah PM Najib lebih gerunkan batalion 'Red Bean Army' yang dibiayai jutaan ringgit dari luar negara atau takutkan individu 'Gunting Dalam Lipatan' yang dibayar ribuan ringgit di dalam agensi kerajaan sendiri?

Kenapa kita tak melihat penglibatan orang dalam pejabat sendiri yang memberi maklumat SULIT kepada pihak pembangkang untuk menghentam kita. Kenapa kita hanya mampu melihat dan membiarkan mereka-mereka ini menghancurkan kerajaan pimpinan PM Najib dari dalam. Apa tindakan kita sebenarnya?

Tanpa banyak berceloteh, rungkaian salah seorang blogger harus diambil perhatian dengan sewajarnya. Kaji dan bertindaklah sebelum lebih banyak lagi kerusi-kerusi parlimen yang akan terkubur. Baca lagi di SINI.

Saturday, May 25, 2013

ADAKAH ADAM ADLI BENAR-BENAR TIDAK HADIR HIMPUNAN BLACKOUT 505??

ADAKAH ini gambar Adam Adli yang mana selepas dilepaskan dari Balai Polis Jinjang atas kenyataannya di bawah akta hasutan berkata kepada 'peminat'nya yang beliau tidak akan menyertai lagi perhimpunan yang dianjurkan oleh pakatan haram. Cuma bertanya sebelum membuat tuduhan. Tak salah rasanya. Apa-apa pun masih lagi menunggu tindakan dari pihak berwajib PDRM.

Ini pula gambar yang berjaya dirakam oleh abang besar Parpu Kari siang tadi yang berlangsung di AmCorp Mall. Gambar sakan Khalid 'Syiah' Ismath berjaya dirakam dalam himpunan blackout tersebut. Malah ratusan rakyat yang berjaya diperbodohkan oleh Anwar juga turut sama berhimpun atas alasan SPR tipu pilihanraya.

Kadang-kadang aku sendiri pelik. Apabila setiap rakyat sedang sibuk memikirkan untuk menaikkan taraf kehidupan masing-masing kepada yang lebih baik, mereka-mereka yang berhimpun ini seperti tiada komitmen terhadap keluarga dan anak bini masing-masing untuk menjadikan kehidupan mereka lebih senang dari sebelum ini. Atau adakah mereka sendiri sudah tidak kisah dengan kehidupan masing-masing asalkan pakatan berjaya merampas Malaysia dan lebih selesa dibawah pemerintahan DAP Laknatullah.

Berfikir sejenak alangkah senang dan gembiranya hidup para pendemonstrasi ini yang saban waktu hanya keluar ke jalanan untuk berhimpun tanpa memikirkan bagaimana untuk mencari pendapat yang lebih elok dan halal. Umpamanya mereka ini tidak punyai komitmen untuk berjaya dalam hidup. Umpamanya mereka ini sudah boleh hidup senang tanpa memikirkan masalah lain. 

Berbaloikah bagi mereka ini? Berapa gaji yang mereka dapat untuk sekali hadir himpunan seperti ini? Jika kehidupan boleh jadi sesenang ini, aku lebih rela berhenti kerja dan hanya mengikut kemana telunjuk Kit Siang. Tetapi mungkin aku akan berfikir pula seribu kali. Jika beginilah hidup yang aku pilih, jadi apa matlamat yang aku nak capai dalam hidup? Adakah mereka-mereka ini tidak pernah berfikir dan hanya mengikut sahaja segala tohmahan dan adu domba yang dicipta oleh DAP dan Anwar? 

Sedih lihat bangsa sendiri yang berjaya diperbodohkan oleh Cina Kafir ni. Sedih apabila masing-masing sudah dikatakan pandai dan intelektual hanya apabila bergelar mahasiswa di IPT. Segala nasihat orang tua dan yang lebih berpengalaman diketepikan semata-mata mahu mengejar kuasa dan harta. Fikirkanlah.

Thursday, May 23, 2013

KEMENANGAN 133 KERUSI PARLIMEN BN, BUKTI KETUA PENGARAH BTN 'TURUN PADANG'!!

MALAM ini aku nak berkongsi cerita kepada semua pembaca yang sudi menjadi peneman dikala luahan hati aku ini tiada siapa yang nak dengar. Bukanlah aku nak menidakkan tindakan sesetengah agensi dalam kepimpinan Najib Razak tapi hanya sekadar mahu menegur dan menambah baik apa yang aku rasa kurang. Tidak mengapa kalau tidak mahu mendengar luahan hati yang lama terpendam semenjak sebelum pilihanraya lagi tapi aku tetap mahu menulis untuk kebaikan semua pihak. Aku bukan siapa-siapa yang mahukan apa-apa balasan cuma terasa ingin menyampaikan hasrat hati yang telah lama dihalang oleh 'suara ghaib'.

Sedia maklum sekali lagi Barisan Nasional dibawah kepimpinan Najib Razak berjaya mengekalkan kerajaan persekutuan Malaysia sebanyak 133 kerusi parlimen walaupun tidak berjaya merampas kembali Selangor dan hanya Kedah kembali dipangkuan BN. Syabas atas pengorbanan dan keprihatinan Najib Razak yang tidak jemu turun ke kawasan-kawasan yang rakyat mahu lihat Perdana Menteri ini terus berkhidmat untuk Malaysia. Tetapi itu hanyalah kerja keras Najib Razak sebagai orang no.1 negara. Bagaimana pula dengan salah sebuah agensi yang diletakkan betul-betul di bawah Jabatan Perdana Menteri.

Kalau nak bercerita pasal satu agensi ni sampai ke sudah tak akan selesai, cuma mahu bertanya kepada Datuk Raja Arif Raja Ali, Ketua Pengarah Biro Tata Negara (BTN) yang dilihat sejak memegang jawatan tersebut, agensi ini semakin hari semakin malap dengan ketegasan dan kelantangan BTN seperti suatu masa lalu. 

Masih teringat sekitar tahun 1998, aku pernah mengikuti kursus BTN di Ulu Kenas, Kuala Kangsar yang aku rasakan seperti NERAKA dunia waktu itu. Dengan cakap-cakap dan cerita barisan peserta kursus yang pernah mengikuti kursus BTN, mereka mengatakan yang program-program dalam BTN begitu bersifat nasionalis dan mementingkan semangat Melayu dan mempertahankan maruah bangsa Melayu dan Tanah Air. Dengan aktiviti kerohanian, kenegaraan, fizikal serta mental yang ditekan hampir setiap hari selama seminggu membuatkan ada segelintir peserta yang menangis, pengsan, dan bersumpah tidak mahu pergi lagi. Tetapi itu hanyalah sebilangan peserta yang baru pertama kali mengikuti kursus tersebut, walhal setiap peserta kursus BTN yang telah melepasi setiap seksaan dalam program pastinya akan terkesan dan punyai semangat yang kental demi mempertahankan maruah sebuah negara. Pengalaman yang cukup berharga bagi seorang rakyat Malaysia yang masih punyai jiwa mempertahankan negara. Tetapi itu semua dahulu sebelum tampuk Ketua Pengarah BTN bertukar individu 'hebat'.

Kini, segalanya telah berubah. Semenjak kedatangan Ketua Pengarah yang bernama Raja Arif Raja Ali atau nama panggilan manjanya RARA, tiada lagi program-program kenegaraan yang 'tegas' diaplikasikan dalam setiap kursus yang dianjurkan. Tiada lagi seksaan mental, tiada lagi semangat jati diri Melayu, tiada lagi sifat mempertahankan negara. Semuanya telah diubah kepada yang lebih lembut selembut Ketua Pengarahnya. Kursus BTN yang kita kenali bersifat tegas dan menyentuh jiwa telah ditukar kepada kursus yang bersifat lebih sekadar melepaskan batuk di tangga. Tiada nilai kenegaraan yang diterapkan dalam setiap diri peserta kursus. Cuba kaji kembali atau imbas kembali apa yang BTN lakukan untuk mengukuhkan semangat 1Malaysia dan mengeratkan perpaduan Melayu di Malaysia. Adakah Ketua Pengarah kali ini takut dikatakan RASIS oleh pihak pembangkang? Sekadar pandangan.

Masih tidak mahu aku nak menyentuh soal dana yang diturunkan kepada agensi Biro Tata Negara ini bagi membantu Najib Razak dalam kempen pilihanraya 13 yang lalu. Ke mana perginya dana tersebut yang sepatutnya disalurkan kepada rakyat supaya imej Barisan Nasional kembali kuat dan bersih di mata masyarakat. Salah guna kuasa? Itu mengikut pertimbangan masing-masing.

OPS1M (Program Sembang Rakyat 1Malaysia) yang digerakkan oleh BTN disalahgunakan oleh Raja Arif. Jelas kelihatan. Memang benar, Ketua Pengarah turun padang, tetapi turun padang golf mengira lubang-lubang dipadang luas terbentang adalah lebih penting dan mustahak berbanding turun ke padang untuk mendengar luahan hati dan rungutan rakyat. Rakyat tak tahu kalau ada program apa pun, rakyat pun tak tahu bila program tersebut dilaksanakan. Apa yang penting dana yang sepatutnya disalurkan kepada rakyat telah disalahgunakan kepada lubang-lubang padang golf. Cuma bertanya kepada empunya badan benarkah?

Bukan nak menuduh cuma mohon penjelasan dan pencerahan. Apakah fungsi sebenar BTN sekarang? Kalau tidak mahu menjawab tidak mengapa, ini hanya sekadar pandangan dan luahan dari seorang rakyat tepi longkang kepada seorang 'tokoh tersohor negara'.

SUARA RAKYAT!! MUSIM BERLEMBUT SUDAH BERAKHIR.

KENYATAAN 'panas' Menteri Dalam Negeri baharu bagaikan tamparan padu ke muka kumpulan 'puak pemberontak' di negara ini yang mahu mengambil alih pentadbiran negara tanpa mengira kesannya jika berlaku perpecahan kaum mahupun perpecahan orang Melayu sendiri.

Seperti cacing kepanasan, taktik memancing simpati rakyat dirancakkan untuk menunjukkan pihak berkuasa semakin zalim terhadap mereka yang 'memperjuangkan rakyat' melalui media sosial dan blog, seterusnya menyemarakkan lagi kebencian terhadap kerajaan.

Sudah sampai masanya pasukan menteri dan kepimpinan baharu Polis Diraja Malaysia menamatkan dasar berlembut yang diamalkan sejak lima tahun lalu dan mengembalikan ketegasan serta imej 'berani' kepada pasukan beruniform negara.

Walaupun rakyat khususnya majoriti Melayu dan bumiputera berterusan menyokong Barisan Nasional (BN), ramai yang memendam rasa kecewa apabila Akta Keselamatan Dalam Negeri (ISA) dimansuhkan, sementara pelbagai demonstrasi dan rusuhan cuma dibalas 'amaran' serta kenduri makan untuk peserta rusuhan. Rakyat kini mahukan ketegasan dalam pelaksanaan dasar keselamatan dan ketenteraman awam terutama sekali apabila ada gerakan 'Malaysia spring' untuk menggunakan kekerasan menggulingkan kerajaan yang dipilih secara demokrasi dan telah pun mendapat perkenan Yang di-Pertuan Agong.

Perlu dilaksanakan semua undang-undang sedia ada, termasuk Akta Perhimpunan Aman 2012 yang setakat ini tidak nampak impaknya, agar pesalah dilayan sebagai penjenayah dan rakyat tidak lagi dibelenggu provokasi melampau politik jalanan. Presiden Persatuan Pegawai-pegawai Kanan Polis Bersara Malaysia (Respa), Datuk Mohd. Jamil Mohd. Hassan berharap selepas ini tiada lagi 'nasihat' atau amaran kerana sudah sampai masanya untuk penguatkuasaan undang-undang."Kita ada undang-undang dan cukup difahami semua peringkat. Masanya sudah tiba, jangan lagi dibazirkan masa dengan menerima 'kecelakaan-kecelakaan' yang dilakukan mereka yang sengaja mempermainkan undang-undang negara kita.

"Dengan 'orang baharu' yang mengambil alih, kita berharap tiada lagi tolak ansur dan amaran tetapi tindakan tegas terhadap orang-orang yang sentiasa kacau keselesaan rakyat," tegasnya. Beliau bersimpati melihat rakyat khususnya yang mencari rezeki harian terjejas secara langsung akibat perbuatan musibah segelintir manusia yang mempunyai agenda peribadi itu.

Tambahnya, pemansuhan ISA sebelum ini ada baik buruknya, dan walaupun ada yang mahu akta itu dikembalikan tetapi ia tidak perlu dibangkitkan lagi kerana semuanya sudah berlalu. "Kita masih mempunyai undang-undang lain yang cukup untuk menghadapi pelbagai situasi, asalkan dilaksanakan sebaik-baiknya dan akan berkesan jika tindakan tegas diambil, bukannya berlemah lembut (dengan penjenayah)," katanya.

Menurut beliau, mereka yang membuat kesalahan dan perlu ditangkap, tangkaplah, seterusnya segera serah kepada pihak mahkamah jika cukup buktinya. Beliau khuatir jika diteruskan berlembut dan menangguh tindakan tegas, maka akhirnya tiada kesan, khususnya apabila golongan terbabit semakin 'naik minyak' daripada mahukan pilihan raya bersih kepada mahu menggulingkan kerajaan. "Niat buruk mahu guling kerajaan (gunakan keganasan) ini dapat dielak jika ketegasan sedia wujud dalam pelaksanaan undang-undang sepanjang masa. "Jika tegas, tidak akan dapat guling (dengan kekerasan) dan tiada sambutan. Tegas juga bukan makna bertindak kejam tetapi tindakan pantas mengikut kuasa peruntukan undang-undang sedia ada," jelasnya.

Mohd. Jamil turut menempelak pihak yang cuba meracun minda rakyat dengan persepsi serong kononnya pihak berkuasa mahu 'tangkap dan seksa' mereka yang terlibat, sebaliknya hanya mereka yang melakukan kesalahan akan ditahan. Menurutnya lagi, Kementerian Dalam Negeri (KDN), polis, mahkamah, tentera dan agensi kerajaan lain perlu bekerjasama dan bersatu demi menjaga ketenteraman dan keselamatan awam. "Walaupun polis penguat kuasa utama untuk menjaga ketenteraman dan keselamatan, semua pihak berwajib juga perlu bertindak tegas mengikut peruntukan kuasa perundangan masing-masing."

Mereka kata pihak berkuasa mahu guna kekerasan berlebihan, ini tidak wujud pun tetapi hanya mainan persepsi. Kita cuma tidak mahu ada yang cedera, apatah lagi maut kerana perbuatan segelintir manusia ini," ujarnya.

Bagi pemerhati antarabangsa dan keselamatan, Mohamad Faisol Keling pula, pelantikan Datuk Ahmad Zahid Hamidi mengetuai KDN akan meningkatkan keberkesan kementerian tersebut khususnya mengambil kira pengalaman beliau selaku Menteri Pertahanan sebelum ini. "Pengalaman Ahmad Zahid menguruskan angkatan tentera akan mendorong keutamaan diberi kepada keselamatan dan ketenteraman rakyat dan KDN akan lebih berkesan dalam melaksanakan dasar-dasar kedaulatan perundangan.

"Namun, KDN kini perlu beri penegasan keamanan secara komprehensif di dua peringkat iaitu di bandar dan juga luar bandar. Ini akan menyuntik keyakinan rakyat terhadap keamanan negara dan kedaulatan undang-undang," kata pensyarah Universiti Utara Malaysia itu. Tambahnya lagi, suntikan keyakinan kepada rakyat akan membawa kepada pembangunan politik, ekonomi dan sistem sosial yang lebih stabil untuk kemakmuran negara kelak.Beliau turut menegaskan tindakan pihak berkuasa melaksanakan undang-undang bukannya satu usaha menyekat kebebasan sebaliknya menetapkan satu tanda aras maksimum kesempurnaan hidup.

"Pelaksanaan undang-undang itu asas untuk masyarakat, organisasi mahupun negara mempunyai sebuah kehidupan teratur, maka agensi dan badan kerajaan terbabit perlu beri penegasan dalam aspek kedaulatan undang-undang. "Undang-undang juga dapat mengawal akhlak masyarakat agar lebih beretika dan membentuk perilaku serta kehidupan lebih bertata susila. Kalau ada sistem perundangan tetapi tidak dilaksanakan, maka akan runtuhlah masyarakat dan negara itu sendiri," ujarnya.

Mengambil contoh kecenderungan sesetengah pihak di negara ini mengadakan demonstrasi, beliau menegaskan tidak salah melakukan bantahan selagi tidak melanggar undang-undang sedia ada mahupun mengancam keselamatan awam. Mohamad Faisol turut mempersoalkan gerakan tersebut yang jelas bertentangan dengan peruntukan undang-undang negara tetapi menuduh pihak berkuasa kejam pula apabila tindakan perlu dilaksanakan.

"Kalau berani buat, kena berani tanggung akibatnya. Bukan dihalang pun nak demonstrasi tetapi kenalah ikut batas-batas perundangan, Islam pun pentingkan undang-undang sebagai garis panduan - jangan fitnah, umpat dan buat perkara yang dilarang. "Isu kredibiliti Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR), beberapa pemimpin mereka sendiri menerimanya (malah sudah angkat sumpah), negara luar pun iktiraf. Jika tetap mahu gulingkan kerajaan yang dipilih secara sah, bersedialah terima akibatnya," tegasnya.

Dari Sumber...

POLIS DIHINA, DIKEJI, DIMAKI KERANA MENJAGA KEAMANAN NEGARA!! #Black505

Malam tadi bertempat di Balai Polis Jinjang, Sentul lebih kurang 18 orang penyokong pembangkang yang berkumpul dihadapan balai dengan membuat bermacam-macam provokasi telah ditahan oleh pihak polis kerana cuba merusuh dengan mengepung balai polis berkenaan. Pihak FRU terpaksa dipanggil untuk mengawal keadaan bagi menghalang balai polis itu diserang.

18 orang yang ditahan terdiri daripada 14 lelaki Cina, 2 wanita Melayu dan 2 wanita Cina. Mereka kononnya mahu menuntut keadilan bagi Adam Adli 'jambu Anwar' yang ditahan atas akta hasutan. Lebih kurang 3 hari sudah mereka berkumpul di hadapan balai sambil memegang lilin ala-ala kristian. Mereka kelaparan, kepenatan sedangkan didalam lokap Adam Adli sedang seronok bersantai sambil berbaring.

Untunglah mereka-mereka yang sedang berkumpul ni, tak perlu kerja sebab masing-masing dah jadi taukeh, tak payah kerja pun dah boleh hidup senang. Untuk mengisi masa lapang maka berhimpunlah mereka untuk melakukan perkara yang sia-sia dengan menuntut keadilan kononnya untuk Adam Adli. Tak fahamlah aku apa yang dibanggakan dengan budak nama Adam ni. Kalau kata pejuang, apa yang diperjuangkannya?

Minta maaf cakaplah ye. Korang memang bodoh sebab berhimpun menuntut benda yang telah nyata. Negara ni kan punyai undang-undang yang telah digunakan sejak lama dulu. Kenapa time Anwar jadi TPM dulu korang tak melalak apabila Anwar mengarahkan polis menahan barisan pemimpin PAS dibawah akta ISA? Kenapa baru sekarang nak bising-bising macam Anwar ni datang dari perut mak korang.

Pilihanraya dah lepas. Sekarang masa untuk buat kerja bukan lagi berpolitik bodoh seperti Adam Adli ni. Buat apa nak gulingkan kerajaan melalui jalanan? Nak jadi macam Arab Spring? Yang rugi peniaga Cina juga kalau ada yang bisnes kacau. Ke orang Cina ni tak marah kalau tiba-tiba kedai mereka terbakar?

Masing-masing dah besar. Bolehlah kiranya berfikir dengan lebih waras dan matang.


Tuesday, May 21, 2013

SAMPAI BILA KITA NAK BIARKAN MALAYSIA DIJAJAH?? AYUH JIHAD EKONOMI!!

Mulakanlah berjihad. Zaman sekarang bukan lagi berjihad hanya dengan pandai menghunus senjata, zaman sekarang bukan lagi berjihad hanya dengan membunuh kafir laknatullah. Zaman ini adalah zaman kita berjihad dengan cara yang lebih halus, dengan cara yang lebih terperinci biar bangsa dan agama lain tau yang Melayu dan Islam ini bukanlah ketinggalan zaman seperti yang mereka momokkan.

Mulakan jihad kalian dengan menghindarkan diri dari membeli barangan golongan yang menghina kita. Mulakan dari sekarang kerana mereka telah pun memulakan boikot barangan Muslim sejak zaman berzaman yang lalu hinggakan kita Melayu Islam yang dahulunya hebat dengan agenda perniagaan kini longlai akibat dari tekanan dari mereka. Buktikan yang kita juga mampu mengawal ekonomi.

Kita bukannya bodoh jika masuk bab berkenaan ekonomi. Kita bukan bodoh seperti yang mereka sangkakan dengan mengatakan Melayu Islam sudah berlemak kerana dari kecil hingga mati penuh dengan bantuan subsidi kerajaan. Apakah mereka lupa yang tanah air yang mereka tumpang ini adalah Tanah Melayu pada asalnya?

Tunjukkan kekuatan kita. Permulaan ekonomi ada dalam tangan kita. Penuhkan pembelian di kedai-kedai milik bumiputra. Boronglah barangan di Mydin. Belilah barangan keluaran bumiputra yang halal dan tidak meragukan. Buktikan kepada mereka yang kita juga mampu menjana ekonomi Malaysia dan buktikan kepada mereka yang negara tidak akan bankrap kalau tidak membeli di kedai milik mereka. 

Mulakan dari sekarang.

JAWATAN MENTERI KDN BUKAN TIKET TUNJUK KUASA?? PAS DAH TAKUT!!!

Belek-belek laman portal milik pembangkang pagi ini maka terbacalah satu artikel menarik yang dikeluarkan oleh Harakahdaily yang bertajuk "Jawatan Menteri KDN bukan tiket tunjuk kuasa". Walau tajuk nampak macam biasa namun bagi aku yang merupakan rakyat marhaen yang berkehidupan asal dari longkang berjaya menarik perhatian aku yang mahukan negara Malaysia ini akan terus aman hingga bila-bila.

Ketua Dewan Pemuda PAS Malaysia, Nasrudin Hassan mempertikaikan ketegasan Dato' Seri Dr. Ahmad Zahid Hamidi berkenaan himpunan 'Black505' yang kononnya mahu membantah penipuan yang berlaku dalam pilihanraya pada 5 Mei yang lalu.

Apa-apa hal pun aku sokong tindakan Zahid Hamidi yang dilihat tegas dalam menjalankan tugasnya. Aku sangkal sekeras-kerasnya dakwaan Nasrudin yang mengatakan jawatan Menteri KDN bukan tiket tunjuk kuasa. Jawatan Menteri KDN memang bukan tiket tunjuk kuasa tetapi tindakan tegas dan kelantangan Zahid Hamidi dalam menangani isu ini adalah bukti yang beliau sedang bekerja untuk rakyat. Beliau bekerja untuk mengekalkan keharmonian dalam negara Malaysia ini. Jadi apa masalahnya?

Nasrudin juga berkata yang perhimpunan yang dianjurkan sebelum ini seperti Bersih tidak pernah berlaku keganasan. *gelak kejap ~ Dah sah-sah Nasrudin tak pergi ikut berhimpun semasa Bersih 3.0 yang mana ada anggota polis yang cedera parah, kereta polis di terbalikkan, polis ditendang bersama motornya dan ada anggota keselamatan yang pulang dengan darah berlumuran dikepala. Itu masih belum boleh kira sebagai keganasan ke? Kalau belum, KEGANASAN bagaimana yang cuba Nasrudin maksudkan?

Berhimpun beramai-ramai dengan niat untuk menggulingkan kerajaan melalui jalanan adalah bukan aspirasi semua rakyat Malaysia. Majoriti rakyat Malaysia masih mahukan keamanan dan masih berharap kepada Barisan Nasional untuk memerintah Malaysia berdasarkan kepada keputusan pilihanraya yang mana 133 parlimen dimenangi oleh BN manakala PR hanya memperolehi 88 parlimen sahaja. Suara rakyat yang macam mana pihak pembangkang mahu dengar? Suara majoriti atau minoriti?

Kalau betul ada rasa tak puas hati dengan Suruhanjaya Pilihanraya (SPR) kenapa perlu ada perhimpunan jalanan yang boleh menggugat kestabilan negara. Kenapa tidak dimajukan sahaja surat bantahan atau dokumen lengkap bersama bukti penipuan (jika ada) terus kepada pejabat SPR. Minta mereka penjelasan dan jika masih tidak berpuas hati berhimpun sahajalah di hadapan pejabat SPR. Kenapa perlu turun di jalanan Kuala Lumpur bagi menyemakkan penglihatan dan melambangkan negara Malaysia ini tidak aman?

Sudah kalah tu kalah laaaa... Sedangkan Menteri Besar Kelantan yang baru pun tak merestui perhimpunan jalanan, inikan pula ahli biasa. Ciri-ciri seorang muslim sejati tu kan kena redha dan bermuhasabah diri dan kaji kembali sebab kekalahan, bukan nya terus melancarkan himpunan jalanan yang bakal menyusahkan orang ramai yang mencari rezeki di ibu kota. Ini namanya menzalimi manusia lain. 

Tindakan tegas Zahid Hamidi kena pada tempat dan masanya. Jika tak dicegah aku percaya akan berlaku perkara buruk malah lebih dahsyat dari Bersih 3.0. Jangan tertipu dengan agenda Anwar dan DAP yang mahukan Malaysia ini menjadi sebuah negara republik. Negara demokrasi, kalau masih nak rampas negara susun strategi dan rampas lah semasa PRU14 akan datang. Sekarang adalah masa untuk bekerja, bukan untuk berdemo meratap kekalahan pilihanraya. Fikirkan.

HUBUNGAN ERAT DUA TOKOH 'KORPORAT' MALAYSIA!! BIAR GAMBAR BERBICARA!

sumber
Ada kenal ini dua tokoh 'korporat'? Mohon pencerahan.

Monday, May 20, 2013

LAAAA...AIR ASIA NI TEMPAT KUMPUL LGBT RUPANYA!!!

ASTAGHFIRULLAH AL'AZIM.... Patutlah beria sangat menghentam Utusan Malaysia yang dikatakan rasis ni. Rupanya bukan sebab isu Cina tapi sebab dendam lama yang terbiar atas akhbar Melayu ini yang menghina dan mengutuk kaum sejenis Azran Osman, CEO Air Asia X. Rupa-rupanya dia pun dua kali lima dengan mereka semua. Penyokong LGBT tegar gamaknya...ish...ish..ish...

Mungkin mula dari CEO Air Asia, Tony Fernandez yang menjemput gayboy Richard Branson hinggalah ke semua staff Air Asia adalah golongan LGBT yang dihina oleh akhbar Utusan Malaysia. Mungkin jugalah semua pramugari di Air Asia yang berstatus wanita boleh kita ragui. Kalau tak percaya minta dorang tunjukkan bukti yang mereka wanita sejati....




NEGARA INI BUKAN BAPAK ANWAR YANG PUNYA!! - ZAHID HAMIDI

Negara ini bukan BAPAK Anwar yang punya. Negara ini juga bukan BAPAK Zahid Hamidi yang punya. Jadi negara ini milik siapa? Kalau dah masing-masing tak nak mengaku negara ni BAPAK siapa yang punya kira negara ni BAPAK aku yang punya la...Ya! Bapak aku yang punya.

Menteri macam ni la yang aku tunggu-tunggu selama ini. Tegas, berani dan tak gentar dengan sebarang tindakan. Apa nak ditakutkan dengan Anwar aku pun kadang tak faham dengan sesetengah pemimpin yang haprak ni. Takut betul tergugat kuasa yang dah diamanahkan tapi tak takut nak jalankan kerja dengan baik.

Apa lagi...kasi humbanlah Anwar dalam lokap balik. Kalau terus dibiarkan takut Malaysia ni akan jadi macam Afghanistan atau Bosnia. Penatlah Tun Mahathir ceramah ke hulur-hilir serata dunia membawa konsep keamanan namun negara sendiri bergolak dengan kelancangan Ketua Pembangangnya yang tidak pernah nak mengaku kekalahan sendiri.

Syabas Dato' Seri Zahid Hamidi......

KENAPA BOYCOTT BARANGAN CINA DAP TAK BOLEH DI MALAYSIA?? DON'T FEED THE DRAGON!!

HAIRAN dengan sesetengah rakyat Malaysia yang begitu emosional apabila kita mula melancarkan kempen boikot barangan Cina sedangkan perkara ini telah lama berlaku. Hanya baru-baru ini apabila kecenderungan ketara dalam PRU13 maka berpusu-pusu pengguna Melayu Islam yang semakin berani menyuarakan hak mereka untuk memboikot barangan jualan dari Cina. Salah ke?

Bagi aku yang telah memboikot barangan Cina sejak dari dulu lagi tak nampak perkara ini salah dan bertentangan dari hak-hak seorang pembeli. Dalam perniagaan biasalah kalau ada untung, ada rugi. Adat berniaga mana ada yang selalu nak jadi untungkan. Bukan semuanya boleh boikot barangan Cina ni tapi mana-mana yang dirasa berkemampuan silakan bertindak dari sekarang.

Malaysia adalah satu-satunya negara yang langsung tidak memboikot barangan Cina kerana sifat baik hati yang masih menebal dalam hati bangsa Melayu. Melayu di Malaysia tak sampai hati nak tengok Cina susah jika hendak dibandingkan dengan peniaga Melayu sendiri yang berhempas pulas mencari rezeki dan sering kali ditipu oleh peniaga Cina.

Kita ambil contoh di negara-negara luar, banyak negara sebenarnya yang dah memboikot barangan Cina ni terutama barangan cetak rompak dan barangan tipu dari negara China. Mana tak tumpahnya kuah kalau tak ke nasi kan? Siapa yang tak kenal dengan barangan atau produk dari China ni... Semua penipu, baru pakai tak sampai seminggu dah rosak. Sekali cek rupa-rupanya barang tak ori yang diciplak sebijik macam ori.


Kita sendiri terlalu baik dan terlalu berlembut dalam menilai barangan yang cepat rosak. 'Tak pe lah, kalau rosak beli lagi.' Itulah sesetengah mentaliti rakyat Malaysia terutama berbangsa Melayu yang tak kisah ditipu oleh bangsa Cina ini. Barang secondhand dikatakan barang ori dan bukan itu sahaja, harganya juga tidak logik jika dilihat dengan kualiti yang diberikan. Tapi sampai bila?

Sebenarnya bukan nak boikot sangat barangan Cina ni tapi nak bagi pengajaran kepada mereka supaya jujur dalam berniaga. Ambil contoh terdekat di Shah Alam sendiri, barangan alat telekomunikasi di Plaza Alam Sentral tingkat 3 yang dijual oleh para peniaga Cina di sana kebanyakannya adalah barangan tiruan yang diimport dari negara China. Rupa memang sebijik macam original tetapi berhati-hati kerana hampir 80% barangan yang dijual adalah barang secondhand yang cepat rosak dan tidak mudah untuk dibaiki. Ini adalah kenyataan dan ramai pembeli yang sudah tertipu.

Jadi kenapa ada pemimpin sendiri yang nak melenting apabila kita boikot barangan Cina? Salahkah kita nak dapatkan barangan yang setimpal dengan harga yang kita bayar? Atau adakah rakyat marhaen seperti kami ini tidak layak untuk mendapatkan barangan yang cantik kualitinya?

Fikirkan.

TAHNIAH AZRAN CEO AIR ASIA X KERANA MENGHALAU BANGSA MELAYU SENDIRI DI NEGARA ORANG!!!


Kira-kira  jam 8.45 malam tadi,  mengikut  waktu tempatan di  Vietnam, saya terlihat penumpang pesawat  AK 1455,    warga  Malaysia  dihampiri oleh  kakitangan  lelaki  Air Asia. Penerbangan  pulang ke Kuala Lumpur  dijadualkan  berlepas pada jam  9 malam ( 10 malam waktu  Malaysia ).

Setelah  beberapa minit  berlalu, perlahan  saya  kemudian  mendekati kumpulan penumpang itu  dan  mengajukan soalan.

"Ada masalah apa puan?"

"Kakitangan  Air Asia ini berkata,  anak saya  dilarang  menaiki pesawat  kerana dia  demam campak.   Kami  sekeluarga,  dua belas orang,  datang  ke Ho Chi  Minh  pada hari Rabu lalu.  Kami memang  ada  membawa bekalan ubat demam,  jadi bagi kepada dia kalau dia  demam.  Dia  sudah  tidak demam lagi,"  ujar  ibu bayi,   Izan  Suhaila Mohd Ali,  36 tahun.

"The  mother and the baby had to stay here  for  five days. They cannot  board the aircraft," arah  kakitangan Vietnam Air Asia berdiri di sebelah saya.

Mereka  bimbang sekiranya deman terbabit  menjangkiti penumpang lain.

Menurut ahli  keluarga  Izan, semua  beg pakaian  mereka telah dimasukkan ke dalam pesawat.  Setelah  bercuti  selama empat hari,  kandungan beg  bercampur aduk dan barangan  keperluan  asas Izan dan anaknya,  Maryam  sukar dipisahkan.  

Bayi,  Maryam  Sofea Mohd Reza, berusia 14 bulan.

Lalu saya terangkan keadaan sebenar kepada kakitangan  syarikat  penerbangan  tambang murah itu.

"So, all twelve had to stay  then ,"  balasnya.

"I understand the situation, law is a law but  don't  forget, these are human beings not dogs or cats. If she  were going to stay here for another five days, she and the baby need  cloth to wear.  Please refer this matter  to your superior again before making  further decision," balas saya.

Tidak lama kemudian,  muncul seorang penumpang MELAYU memperkenalkan dirinya  sebagai  pegawai perubatan ( medical doctor )  datang menghampiri dan menyentuh  tubuh Maryam. Baca lagi di SINI.

TONY PUA GERTAK KHALID GAGAP TENTANG KERUSI EXCO SELANGOR PADA DAP!!!


DAP Selangor mempersoalkan pembahagian kerusi exco negeri yang diumumkan Menteri Besar Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim semalam.

Timbalan Pengerusi DAP negeri Tony Pua berkata parti itu seharusnya mendapat empat kerusi exco negeri, bukan tiga sepertimana yang diumumkan oleh Khalid.

Tony menegaskan bahawa Khalid dan Pakatan Rakyat Selangor telah bersetuju dalam mesyuarat pada Khamis bahawa DAP akan mendapat empat kerusi exco, manakala PAS akan mendapat tiga.

Khalid pada majlis di Pelabuhan Klang semalam memaklumkan pakatan pembangkang Selangor menggunapakai 'formula 3:3:4' iaitu PKR dan DAP masing-masing tiga kerusi, manakala PAS empat kerusi. Manakala jawatan Speaker akan dipilih di kalangan DAP.

"Malam tadi, kita dapati senarai nama berlainan," kata Tony kepada pemberita.

"Kita mahu tahu kenapa, hari Khamis tiada masalah," beliau menambah.

Tony berkata, beliau hanya mendapat tahu tentang peruntukan kerusi exco melalui mesej Twitter oleh Khalid malam tadi.

"Kami terkejut dengan Tan Sri (Khalid)," kata Ahli Parlimen Petaling Jaya Utara itu.

"Apa gunanya mesyuarat itu?" soal beliau lagi.

Tony berkata pemimpin DAP Datuk Teng Chang Khim dan Teresa Kok telah cuba menghubungi Khalid untuk mendapatkan penjelasan, tetapi tidak berhasil.

Malam tadi, Khalid berkata senarai nama untuk exco Selangor, bersama-sama dengan alternatif yang dicadangkan, telah diserahkan kepada pihak istana, Jumaat lepas.

Beliau berkata exco negeri akan mengangkat sumpah dalam tempoh dua minggu akan datang.

Khalid bagaimanapun enggan untuk menamakan barisan exco berkenaan atau mengesahkan jika nama Timbalan Presiden PKR Azmin Ali dimasukkan ke dalam senarai. - AP
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...