Konco-konco ku

Saturday, February 27, 2010

KIAMAT DAN JUMAAT

Cuba Renungkan ........................

27 November 2009 (Hari Raya Aidil Adha) - Jumaat
18 Disember 2009 (Tahun Baru Hijrah) - Jumaat
25 Disember 2009 (Hari Natal) - Jumaat
1 Januari 2010 (Tahun Baru 2010) - Jumaat
15 Januari 2010 (Gerhana Matahari) - Jumaat
26 Februari 2010 (Maulidur Rasul) - Jumaat
28 Jun 2010 (Hari Wesak) - Jumaat
27 Ogos 2010 (Nuzul Quran) - Jumaat
10 September 2010 (Hari Raya Aidil Fitri) - Jumaat
5 November 2010 (Hari Deepavali) - Jumaat

Ingat dan renungkanlah...!!!
  Nabi S.A.W. berpesan salah satu tanda kiamat paling hampir ialah apabila hari-hari kebesaran umat manusia akan jatuh pada hari Jumaat dan di dalam Al-Quran, Allah telah menyebutkan bahawa KIAMAT akan terjadi pada hari JUMAAT!!!!

Banyak kan beristighfar dan berdoa pada Allah, semoga dosa kita akan diampuni.....
SUBHANALLAH....

BULLSHIT ORGANIZATION

BULLSHIT ORGANIZATION...WHEN THE UPPER TALK BEHIND ME, WHEN PEOPLE DON'T WANT TO APPRECIATE ME, WHEN PEOPLE DON'T KNOW WHEN BE ASKED, WHEN THIS STUPID MORON PEOPLE DOESN'T CARE ABOUT OTHER'S FEELING, THAT THE BULLSHIT. I'M QUIT.TIRED WITH EVERYBODY WITH THAT BULLSHIT ORGANIZATION.

DOESN'T MATTER HOW BAD THE PEOPLE I WILL ACCEPT IT BUT IF THAT STUPID MORON LEADERSHIP DOESN'T CARE AND DON'T WANT TO KNOW ABOUT ME IT'S OK. BUT REMEMBER WHEN THE DAY COMES THIS LEADERSHIP STATUS WILL RUIN THE ORGANIZATION THAT I LOVE..I'VE JOINED THIS ORGANIZATION NOT FOR STATUS OR GLAMOROUS BUT WITH ALL MY HEART WITH SINCERE HEART TO GIVE SOCIAL SERVICE TO EVERYBODY. 

BUT WHEN A FRIEND BEFORE THIS CHANGE TO ANOTHER PERSON, BAD ATTITUDE, SELFISH, EGO, STUPID, MORON, I COULD NOT FOLLOW IT ANYMORE, JUST LET IT GO. I'M QUIT SERIOUSLY.  

Wednesday, February 24, 2010

Tidur Seranjang Dengan Suami Orang

 

Teman saya ini (katakanlah namanya Ema, 25 tahun) bekerja dengan satu perusahaan konsultan yang tidak terlalu besar sebagai assistant dan salah seorang partner pada perusahaan konsultan tersebut (Kita sebut saja namanya Andy).Ema sangat mengkagumi profil dan karakter Andy.

Sebut saja semua hal yang baik, maka Andy memilikinya. Otak yang cemerlang, sikap yang profesionaldan gentleman, penampilan yang selalu rapi and nice looking serta usia baru 34 tahun (waktu itu). Ema pula adalah seorang wanita yang memiliki segala yang diidamkan oleh seorang lelaki,bentuk tubuh yang sempurna,paras yang cantik,fikiran matang serta bijak,berpewatakan ceria & suka tersenyum.

Disebabkan Ema selalu bertugas bersama Andy maka Ema akhirnya mulai menyayang i Andy lebih dari team partner & Ema membiarkan saja perasaannya kepada Andy tumbuh tanpa halangan. Semakin hari dia semakinjatuh hati kepada Andy.

Andy bukannya tidak tahu akan hal itu tetapi sikapnya yang profesional
di pejabat yang tidak membiarkan hal-hal pribadi mencampuriurusan
pejabat membuat Ema semakin mengkagumi peribadi Andy.

Suatu hari urusan pejabat membuat mereka berdua harus pergi kebeberapa lokasi di seluruh Negara. Inilah ceritanya.

Untuk memudahkan pergerakan, mereka naik pesawat ke Penang dan menyewa kereta untuk melakukan perjalanan darat di sekitar B'worth , Perak, Kedah dan Perlis dalam rangka melakukan suatu survey khusus untuk kepentingan klien.

Entah bagaimana silapnya mereka, pada waktu malam menginap di sebuah hotel kecil. Sebenarnya Andy ingin memesan 2 kamar tetapi kerana hanya ada 1 kamar maka dia meminta pendapat Ema. Kerana memang sudah sangat penat Ema setuju untuk sekamar dengan Andy (sebenarnya Ema agak "sedikit senang" dengan kondisi darurat tersebut)!

Kerana berasa panas, maka Andy membuka jendela kamar. Masalahnya, kamar tersbut hanya memiliki 1 ranjang berukuran panjang dan tidak memiliki kursi panjang. Tidak mungkin bagi Ema untuk meminta Andy tidur di lantai. Jadi akhirnya mereka tidur sekatil setelah Andy berjanji bahwa dia tidak akan melakukan hal yang bukan- bukan.

Sebenarnya Ema tidak pernah tidur sekatil dengan seorang lelaki apatah lagi Andy adalah suami orang! Sebagai seorang wanita jantungnya berdebar sangat kencang kerana tidur seranjang dengan lelaki sopan yang sangat diadmirekannnya. Kaki mereka beberapa kali saling bersentuhan kerana katilnya memang kecil.

Setelah setengah jam, angin malam yang masuk melalui jendela membuat Ema merasa kedinginan sehingga dia memberanikan diri bertanya kepada Andy:
"Abang Andy, Ema kesejukan nih. Boleh tak minta tolong jendelanya
ditutup saja?"

Andy tidak langsung menjawab dan Ema berpikir Andy sudah tertidur
sehingga dia berkata lagi:
"Abg Andy..."

Kali ini Andy langsung menjawab:
"Ema, kamu kesejukan ya? MAUKAH KAMU MALAM INI KAMU BERTINDAK SEPERTI ISTERI SAYA?"

Jantung Ema terasa berhenti berdetik. Jantungnya langsung gemuruh
mendengar pertanyaan Andy. Dengan hati-hati ia bertanya:
"Maksud abg Andy?"

"Maksud saya, bolehkah Ema tolong tutupkan sendiri tingkap yang terbuka tu, seperti yang selalu dibuat oleh isteri saya dirumah?!"

Wah, wah,wah...tekun baca nmpak... Tension kan . Boleh imagine muka semua orang. Dah sekarang boleh balik buat kerja yang patut dibuat.


[fomat_perak]

Wednesday, February 10, 2010

5 Star Hotel


Why One Should Never Visit a Five Star Hotel...

Question: What would you like to have... Fruit juice, Soda, Tea, Chocolate, Milo, or Coffee?
Answer: Tea please.

Question: Ceylon tea, Herbal tea, Bush tea, Honey bush tea, Ice tea or green tea?
Answer: Ceylon tea.

Question: How would you like it? Black or white?
Answer: White

Question: Milk, Whitener, or Condensed milk?
Answer: With milk.

Question: Goat milk, Camel milk or cow milk
Answer: With cow milk please.

Question: Milk from Freeze land cow or Afrikaner cow?
Answer: Um, I'll take it black.

Question: Would you like it with sweetener, sugar or honey?
Answer: With sugar.

Question: Beet sugar or cane sugar?
Answer: Cane sugar.

Question: White, brown or yellow sugar?
Answer: Forget about tea just give me a glass of water instead.

Question: Mineral water or still water?
Answer: Mineral water.

Question: Flavored or non-flavored?
Answer: I'll rather die of thirst.

Monday, February 8, 2010

LATAR BELAKANG SABAK BERNAM

Daripada apa yang telah dikumpulkan melalui orang tua-tua di Sabak Bernam, bahawa nama Sabak Bernam adalah berpunca dari perkataan Sahabat Berenam :

Adalah diketahui bahawa terdapat enam orang bersaudara telah mudik ke hulu sungai tersebut dan mereka mendapati ada sebatang kayu yang tumbang dan menghalang lalulintas. Kemudian,mereka telah memotong kayu tersebut dan meneruskan perjalanan ke hulu. Sungguhpun demikian, tiada keterangan yang membuktikannya. Serba sedikit yang boleh dijadikan bukti ialah kubur-kubur mereka yang masih boleh ditemui hingga ke hari ini iaitu Landu di Kemboja, Lubok Pusing di Sepang, Keranji dan Teluk Rubiah.

Menurut satu cerita pula, dalam tahun 1880-an, nama Sabak Bernam itu wujud kerana dipercayai ada seramai enam orang iaitu terdiri daripada bekas Pembesar Aceh dan Sumatera. Mereka ini telah meninggalkan negeri masing-masing untuk datang ke Tanah Melayu.Dalam tempoh mereka di Tanah Melayu mereka telah menemui kuala sebuah sungai. Sebelum itu, sungai tersebut belum diketahui namanya. Kemudian, mereka telah mudik ke hulu. Dalam perjalanan mereka untuk bermalam, mereka telah mengambil keputusan bermalam di tebing sungai tersebut, tetapi didapati di sekelilingnya ditenggelami air, hanya mereka terjumpa dengan satu tempat yang sedikit tinggi seperti busut, maka di situlah mereka membuat pondok. Mereka menggunakan tanah sebagai tungku untuk memasak makanan. Maka dapur daripada tanah tersebut itulah dipanggil ‘Sabak’.

Dapur yang diperbuat daripada tanah itu diberi nama Sabak dan mereka pula ada enam orang, maka dengan itu mereka telah menamakan sungai tersebut sebagai Sungai Bernam dan tempat tinggal itu dinamakan Sabak Bernam. Mereka yang berenam itu ialah terdiri daripada Tuan Syed Ahmad, Tuan Sharifah Intan / Mastura, Sharifah Robiah, Haji Salim, Datuk Dalang dan Datuk Menteri.

PANTUN RAYA-tibe2 teringat..hehe..phm2 kan la ek..

Nyimpan jenang nang jero tin
Ngesok arek digowo mareng suro
Keluputan kulo lahir batin
Salah silap njlok dingapuro


Bocah cilik mangan sego
Sego dipangan karo gulo
Wes suwi orak ngomong Jowo
Dino royo njalok ngapuro


Mangan kupat karo serunding
Meneh enak sambel ditotoli
Emboh kapan nek arek runding
Reroyo kito tahun iki?


Ngodok kupat nang ngisor ondo
Godong'e nipah digawe atep
Salah silapku njalok ngapuro
Ketemu meneng taun ngarep


Royo-royo coti sekolah
Mangan sego lawuh'e iwak patin
Keluputan kulo seng kanah-kanah
Njalok dingapuro lahir batin....


Godok ketupat nang ngisor ondo
Godonge palas digawe atep
Salah silapku njalok ngapuro
Ketemu meneng nang taun ngarep


Buko poso lawuh'e gereh
Njegor sunge dicaplok boyo
Keluputanku sing akeh-akeh
Kito 0 - 0 lah yo

Sunday, February 7, 2010

AKU INGIN KAU KEMBALI

Aku melihat kesedihan di wajahmu
Begitu besar kau coba untuk menyembunyikannya ...
Aku ingin berada di dalam pelukan wangi tubuhmu...
walaupun hanya sesaat ...
dan itu terus terulang kembali, lalu muncul sesuatu di benakku.
Mengapa aku yang kau tinggalkan dahulu...oooo

Aku tak ingin kau menangis bersedih..
Sudahi air mata darimu

Andai saja kau masih sendiri..
Ku akan jadi sebahagian hidupmu…
Karena aku pun kini kesepian…

malam menangis karna kau tlah pergi…
terluka karna kau telah menjauh…
aku minta dengan sepenuh hati…
dengarkanlah aku memanggilmu…
aku ingin kau kembali…

Ku ingin seperti dulu,
Bersama menjelajah dunia.
Kekuatan, kebanggaan, ...
Bila kau tak di sini oh..
Izinkan aku berlutut mengharap kau tuk kembali ...

Chocolate Is Better Than Sex

1. You can GET chocolate.

2. Chocolate satisfies even when it has gone soft.

3. You can safely have chocolate while you are driving.

4. You can make chocolate last as long as you want it to.

5. You can have chocolate even in front of your mother.

6. If you bite the nuts too hard the chocolate won't mind.

7. Two people of the same sex can have chocolate without being called nasty names.

8. The word "commitment" doesn't scare off chocolate.

9. You can have chocolate on your workbench/desk during working hours without upsetting your co-workers.

10. You can ask a stranger for chocolate without getting your face slapped.

11. With chocolate there's no need to fake it.

12. Chocolate doesn't make you pregnant.

13. You can have chocolate at any time of the month.

14. Good chocolate is easy to find.

15. You can have as many kinds of chocolate as you can handle.

16. You are never too young or too old for chocolate.

17. When you have chocolate it does not keep your neighbors awake.

18. With chocolate size doesn't matter.

3 pesalah

Tiga lelaki, seorang ahli falsafah.. seorang pakar matematik dan seorang pelawak ditangkap
atas kesalahan mengendap itik buat projek…
Lalu hakim berkata..
"kamu boleh menanyakan satu soalan kepada ku.. kalau aku dapat menjawab.. kamu akan ditahan
di penjara.. tapi kalau aku tidak dapat menjawab… kamu akan dibebaskan..

Ahli Falsafah mula berkata..
"Saya mahukan Yang Arif membawa sebuah buku falsafah yang lengkap dari Socrates.. Jika Yang
Arif berjaya membawanya.. saya rela dihukum…".

Lalu Hakim mengarahkan pekerjanya pergi mencari buku yang diperkatakan.. lalu buku itu di
berikan kepada ahli falsafah untuk di sahkan…
"Ya benar sekali ini lah bukunya yang Arif…"
Lalu Ahli Falsafah dipenjarakan…

Kemudian giliran pakar matematik mengajukan pertanyaan…
"Cuba jawab 1253*254-45557+(5454*25451) dalam masa 5 saat..".
Sambil menekan kalkulator dengan pantas.. Hakim memberikan jawapannya.. dan ternyata tepat..
Lalu Pakar Matematik pun dipenjarakan..

Giliran terakhir pergi kepada pelawak..
"Berikan saya sebuah kerusi yang mempunyai 7 lubang ditempat duduknya!". kata si pelawak..
Apabila kerusi disediakan.. pelawak itu duduk dan tiba-tiba melepaskan kentut yang kuat..
Lalu dia berdiri dan bertanya kepada Hakim..
"Yang Ariff.. dari lubang mana kentut saya tadi keluar?"

Setelah membelek kerusi dan melihat lubang yang berada tepat dibawah punggung si pelawak tadi..
hakim berkata…
"Kentut mu keluar dari lobang yang ketiga dari sebelah kanan ini..".

"Salah!!!" Sebenarnya kentut saya dari lubang punggungku ini !!!".
Pelawak itu kemudian dibebaskan.

Friday, February 5, 2010

Cerpeng Karangang Utk Rilek Sebetor

Assalamualaikum

Sila baca:
Mamat rase malassang nök bangung tiddo. Nye gulling-gulling atah katil.
Pusing kiri, pusing kanang. Serba dök kene dia berase. Mök Lijöh blèbèr
hanyaar kot luör pitu, “Mat! Matahari nök tinggi galöh döh ning, ka’ak rezeki
kalu bangung lèwat-lèwat. Mung tak dök kheje ke ari ning?”

Dök tahang kene blèbèr Mamat Ppayang pong bikah bangung ceggat dari katil.
Baru dia teringat pukol 11 ada kene wat kheje sikit hök Böh dia suroh
kemarèng. Mamat pong jungaa tangang dia ambèk tuala. Pèsèngang mandi P.
Ramlee pulök pagi ning, al maklunglah pukol 10.30 döh. Dari Manir nök jembe
ke Jalang Batah Baru tu jauh jugök. Pah tu nök kena bereti stèsèng minyok
Petronah pulök dekat sipang trapik lait Pulau Musang. Döp ingat starang nok
tamböh minyök kemarèng. Dök dang 10 minit Mamat siap belake döh. Minung air
kopi-ö setegök dua lepah tu pakaa kasut kulit atah tangge kak lambo. Baru
beli minggu lepah tu kasut tu. Bekilat ssiö! Lepah tu Mamat pong stak möto
vroooooong hale ke bandö. Mötosika sèkèng hèng jer, tapi boleh tahang lah.

Jalang Batah Baru ader banyök bangunang jabbat dengang kedaa. Kalu hale ke
depang sikit ada kedaa Astro, hök tv kene bayö bulang-bulang tu. Kalu tebèng
dök bayö jer kena pötöng hanyaar. Lepah pada suraa Flat Batah Baru tu ada
lèrèk kedaa èkong. Kedaa makang pong ada gök. Kalu jallang sikit lagi
sebelum kedaa Astro tu, ada kawasang lapang tepat juaa khète baru cap
Hyundaa dengang Kia.

Di antara kedaa èkong dengang kedaa Astro tu ada celöh-celöh tu jabbat löyar
baru buka. Pèsèngang baru pah jadi löyar tu Mamat mari mmkir sörrang.
Slo-slo Mamat naèk tikat dua. Napök gaye ader dua örang jer kherani. Llaki
sörang, ppuang sörang. Boleh tahang hök ppuang tu. Tapi pakaa cicing molèk
ngak kat jari manih tu. Ttunang döh pèsèngang tu.. Dök napök gambö starang.
Berat nnanang. Mamat kabö ke kherani ppuang tu dia nök jjuper Tuang Löyar.
Hayat hidup Mamat dök rajing jjuper löyar skali habuk. Cakkak dengang löyar
jauh skali.. Nye mari debö wèh.

Mamat pong ketok pitu masok. Löyar tu tengöh pegang gagang talipung cap
Panasonic kat telinga dia. Wayar talipung tu tengöh beseranggöh lagi. “I dah
uruskan fixed deposit you sebanyak RM10 juta tu. Lagi satu, minggu depan ni,
I nak you ikut I ke Singapore. HSBC Singapore dah buat arrangement untuk
finance syarikat klien I, tak banyak, dalam 20 juta Sing dollar. Firm I jadi
lawyer jugak tu. I turun KL minggu ni, kita dinner kat Shook di Starhill
ok?”

Mamat bukang pandaa sangat cakak orang putih. Tapi bila dengö haa pitih die
pahang. Mainang apa juta-juta ning? Mamat mari mmikir.

Löyar muder tu pong letök gagang talipung sambil-sambil kheling ujung mata
tengök ke Mamat. “Yer, nök mender? Saya sibuk sangat ni, dök tengök ker?”
löyar tu tanye Mamat.

Mamat pucat kesi. Dök tahu nök kata mende. Nök jawak salöh. Tak mboh jawak
salöh. Macang mase nök bangung tiddo sakning. Serbe dök kene. Sudöhhang
Mamat tebèng jugök jawak.

“Sebenörnyer tuang, sayer ning kheje dengang sarikat Teleköng. Saya mari nok
sambung wayar talipung hök tuang cakkak sakning. Dök sambung lagi wayar tu,
guaner lah tuang boleh cakkak döh!”

Muka tuang löyar tu jadi biru stor dok stabukk!

Döh nök wat guana starang! Nök èksèng dök betepat! Ada jugök löyar kècèk
orang dèh! Pecöh bo! Orang jamang lening kata “kantoi”! Paddang muke...

Thursday, February 4, 2010

http://komuniti-blogger.com/kempen/recent-campaign/

Bencana Facebook dan Internet – Hina Nabi,Hina Melayu dan Provokasi

Bermula dengan isu sensitif pembakaran gereja dan provokasi yang dibuat oleh pelajar ASWARA dilaman facebook.com yang dikatakan boleh mengancam keselamatan negara. Mungkin apa yang ditulis dalam akhbar tidak sama dengan apa yang sebenarnya ditulis oleh nya.
Inilah komen yang membawa padah kepada Mohamad Tasyrif:
 
 

Pendapat saya komen yang diberi oleh Tasyrif ini hanya lebih kepada gurauan tetapi tidak dapat dinafikan satu gurauan yang tidak bertempat.
Kemudian timbul pula aduka taruna, kali ini bukan di facebook tetapi di laman blog kena menggunakan kata-kata yang kurang sopan mengenai artikelnya tentang kemangkatan Sultan Johor.
 
 
 
Adakah dia akan dikenakan tindakan jika kita tukar perkataan yang digunakan dengan perkataan yang lebih sopan tetapi memberi maksud yang sama.
Dah mangkat buat cara dah mangkat la. Boleh plak simpan jenazah nak tunggu Datuk Bendehara balik dari shopping. Boleh mesyuarat istihar sedang gering. Padahal dah mangkat pagi tadi.. Pergi mati sama lu. Bodoh punya kerajaan spesis bodoh.
Apabila ditukar dalam ayat sebegini saya tidak pikir aduka taruna ingin mengutuk Al-Marhum sultan. Ok ayat dia tetap buat orang ramai sakit hati dan biarlah polis yang menentukan hukumannya.
Masalahnya ramai orang geram,marah, nak pukul la apabila ini aduka taruna melakukan hal yang demikian.
 
 
 

Hati yg sudah hitam tak kan FWD email ini



send these  5 names to 11 muslims, believe me   ur  biggest problem will be solved Insha Allah.  
Ya    ALLAH            
Ya    KARIM

Ya    AWWAL  
Ya    AAKHER
 
Ya    MUJEEB

Don't delete it. Try it even if u don't believe it.

 



   
SAMA-SAMALAH KITA MENGHAYATINYA...........




Siapakah orang yang sibuk?
Orang yang sibuk adalah orang yang tidak mengambil berat akan waktu solatnya seolah-olah ia mempunyai kerajaan seperti kerajaan Nabi Sulaiman a.s

Siapakah orang yang manis senyumanya?
Orang yang mempunyai senyuman yang manis adalah orang yang ditimpa musibah lalu dia kata "Inna lillahi wainna illaihi rajiuun." Lalu sambil
berkata,"Ya Rabbi Aku redha dengan ketentuanMu ini", sambil mengukir senyuman.


Siapakah orang yang kaya?
Orang yang kaya adalah orang yang bersyukur dengan apa yang ada dan tidak lupa akan kenikmatan dunia yang sementara ini.

Siapakah orang yang miskin?
Orang yang miskin adalah orang tidak puas dengan nikmat yang ada sentiasa menumpuk-numpukkan harta.

Siapakah orang yang rugi?
Orang yang rugi adalah orang yang sudah sampai usia pertengahan namun masih berat untuk melakukan ibadat dan amal-amal kebaikan...

Siapakah orang yang paling cantik?
Orang yang paling cantik adalah orang yang mempunyai akhlak yang baik.

Siapakah orang yang mempunyai rumah yang paling luas?
Orang yang mempunyai rumah yang paling luas adalah orang yang mati membawa amal-amal kebaikan di mana kuburnya akan di perluaskan saujana mata memandang.

Siapakah orang yang mempunyai rumah yang sempit lagi dihimpit?
Orang yang mempunyai rumah yang sempit adalah orang yang mati tidak membawa amal-amal kebaikkan lalu kuburnya menghimpitnya....

Siapakah orang yang mempunyai akal?
Orang yang mempunyai akal adalah orang-orang yang menghuni syurga kelak kerana telah mengunakan akal sewaktu di dunia untuk menghindari siksa neraka..

Siapakah org yg KEDEKUT ?
Orang yg kedekut ialah org yg membiar atau membuang email ini begitu sahaja, malah dia tidak menyampaikan pula pada org lain.

Tuesday, February 2, 2010

FAKTA LAWAK

1.Tahukah anda apabila 350ml air yang diambil dari sinki dan kemudiannya dituangkan ke dalam cerek yang mengandungi 150ml air suling dan dibiarkan terdedah kepada nyalaan api bersuhu 100 darjah celcius akan menghasilkan satu cecair yang dinamakan air masak.

2. Percayakah anda yang air sirap merupakan salah satu bahan asas dalam pembinaan sebuah helikopter. Ini kerana kajian telah dibuat, seorang pembina helikopter memerlukan air sirap untuk menghilangkan keletihan semasa membuat helikopter, tanpa air sirap mungkin helikopter tersebut tidak dapat disiapkan.

3. Sebuah kereta yang dipandu selaju 220 km/j tidak akan dapat memotong kereta yang dipandu selaju 40 km/j sekiranya kereta-kereta tersebut dipandu dari arah yang bertentangan

4. Tahukah Anda dalam bahasa Inggeris dan ….Italy…., jurugambar dikenali sebagai paparazzi. Perkataan itu dipercayai diambil dari watak paparazzo dalam filem La Dolce Vita yang diterbitkan oleh Federico Fellini pada tahun 1960. Dalam bahasa melayu pula, ayah kepada seorang budak yang bernama Razzi juga boleh dikenali dengan nama papa Razzi.

5. Tahukah Anda bendera negara Denmark telah dicipta 700 tahun lampau, menjadikan bendera paling lama digunakan di dunia lebih lama daripada penggunaan susu cap bendera.

6. Tahukah Anda magnet ialah sejenis logam yang juga digelar besi berani. Sebagaimana namanya magnet ialah besi yang berani menarik butir-butir besi lain kearahnya. Bagaimanapun orang yang diupah untuk menarik kereta bukanlah magnet.

7. Tahukah Anda cicak memutuskan ekornya apabila diganggu. Apabila cicak menyedari yang dia diekori oleh sesuatu, ia akan memutuskan ekornya supaya benda itu tidak mengekorinya lagi atas alasan tanpa ekor sudah tentu ia tidak akan diekori lagi.

8. Tahukan anda bahawa seorang manusia normal tidak boleh menyentuh telinganya sendiri menggunakan siku.

9. Tahukah Anda burung dapat pulang ke sarangnya walaupun telah keluar kadangkala hingga beribu kilometer daripada sarangnya tanpa sesat atau silap walaupun tanpa bantuan kompas. Ini kerana setiap sarang burung mempunyai alamatnya yang tersendiri sebenarnya.

10. Tahukah Anda bunyi perkataan lempeng dan tempeleng adalah hampir sama walaupun ia berbeza dari segi rupa bentuknya. Tapi, walaubagaimanapun orang yang kena tempeleng masih boleh memakan lempeng apabila dia berasa lapar.

11. Tahukah Anda gunung berapi yang berusia tiga ratus tahun disahkan masih aktif untuk meletup. Tapi mengikut kajian ahli gunung, api elektrik di rumah kita tidak akan aktif jika tidak membayar bilnya selama tiga bulan.

12. Tahukah Anda orang yang tidak pernah kisah langsung tentang wang ringgit, pangkat, kedudukan dan harta dunia ialah Orang Utan.

13. Tahukah Anda ahli sains seluruh dunia bersepakat jika nasi ayam dimakan sewaktu lapar, perut kita akan mengalami satu tindakbalas yang berupa kekenyangan. Nasi ayam juga boleh digunakan sebagai ubat untuk menggembirakan hati kita bila nasi ayam yang dimakan itu dibelanja oleh kawan kita.

14. Dan tahukah anda bahawa hampir kesemua pembaca post ini telah mencuba untuk menyentuh telinga menggunakan siku?

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...