Konco-konco ku

Sunday, January 31, 2010

Juruteknik didakwa hina Almarhum Sultan Johor


Oleh RAIS YEOP JOHARI
rais.johari@kosmo.com.my

SEREMBAN - Seorang lelaki mengaku tidak bersalah di Mahkamah Sesyen di sini semalam atas tuduhan menghina Almarhum Sultan Iskandar Ibni Almarhum Sultan Ismail di dalam blog adukataruna.blogspot.com.

Tertuduh, Khairulizam Abdul Ghani, 29, yang bekerja sebagai juruteknik membuat pengakuan tidak bersalah itu selepas pertuduhan dibacakan di hadapan Hakim Zambri Bakar.

Mengikut fakta kes, tertuduh melakukan kesalahan itu dengan memuat naik ayat-ayat yang mempunyai elemen-elemen menghina Almarhum Sultan Johor menggunakan laman blog itu.

Kesalahan itu didakwa dilakukan di antara pukul 7.25 malam hingga 9.05 malam di No. 297 Rumah Rakyat Panchor di sini pada 22 Januari lalu.

Wednesday, January 27, 2010

KAGET...

Wah!!wes sem last yong neng kene...merem melek, merem melek wes rong taun yong ngaji neng kene.. sem ki sem last..yo akeh kerjan arek gawe..arek gawe event karo unite, seng event karo jpk..wah kesel awak e'.. sa' orong ki ketemu karo miss zura ngomong pasal research..yong arek gawe social network jero skop event. muni ne' koyo angel tapi orak opo lah wes de'e seng wai topik..yong yo sukak, wes la yong ki enek blog,facebook,myspace,friendster kabeh yong enek tp yong orak enek idea arek gawe opo to..sopo sopo seng arek tolong yong yo maju yo..wes la endas e' mumet, awak e meriang, congor e mili wae enek umbel woh! angel arek gawe kerjan sa' iki..seng proposal orong present..koyo opo ki..yong pun orak paham la karo wong duwur ki..arek ngomong kito ki wes la wong cilik..wong seng gedi gedi ki orak enek otak opo..hmm..yong yo pegel..sem ki la sem paling yong orak sukak..pirang pirang masalah..enek wae masalahe..seng kui lah, seng iki lah..dino dino pikirin masalah sampek mumet..arek turu pn orak oleh..wes la..aku arek adus.. awak e wes keringet..kenek banyu sitik ki woh! anyes pas kui turu..bengi ki enek aktibiti meneh..~~~~~~dob~~~~

Monday, January 25, 2010

TO ALL BLOGGERS...

BODOH!!!! 2 je aku dpt rungkaikan kat sini berhubung isu sultan johor yg telah mangkat... ADUKA TARUNA!!!beware!!!and others blogger yg berkaitan ngan isu ni..blog bkn la tmpt nk wat isu2 panas yg macam2..ni tmpt kite curah idea berkongsi info bkn nk kutuk org len sesuke ati..BODOH ADUKA TARUNA!!!!!Tuan polis..pegi je tgkp si haram jadah ni..nyusahkan blogger2 len..xpasal2 kene tempias..hu~

Monday, January 18, 2010

BACA SMPAI HABIS..KISAH YG MENARIK UNTUK DKONGSI BERSAMA...

"Sayang, tengok nih. Cantiknya AlQuran nih. Warna keemasan. Sesuai untuk kita buat hantaran" pekik Jamilah kepada Nabil..

"Sini pun cantik juga. Warna unggu keemasan. M ana satu kita nak beli nih" balas Nabil.

Mereka sedang asyik mencari bahan-bahan untuk dibuat hantaran. Tinggal satu lagi yang masih dicari-cari iaitu AlQuran yang bakal dijadikan hantaran.

"Tapi, yang ni lagi best, ada terjemahan arab" keluh Jamilah.

" Ala , awak bukan reti pun bahasa arab" jawab Nabil. Tergelak Jamilah.  Berbahagia rasanya dapat calon suami seperti Nabil. Prihatin.

"Apa yang saudara cari tu. Nampak seronok saya lihat" tegur pakcik berbaju putih. Jaluran baju ke bawah menampakkan lagi seri wajah seorang pakcik dalam lingkungan 40-an.

"Oh, kami cari AlQuran. Nak buat hantaran. Maklumlah, nak bina masjid" sengih Nabil. Jamilah ikut senyum tidak jauh dari situ..

"Oh. Bagus lah. Adik selalu baca waktu bila?" pakcik menyoal sambil tersenyum.

"Aa... aa.. lama dah saya tak baca, pakcik" teragak-agak Nabil menjawab.  Jamilah sudah di sebelah rak yang lain.
"Kalau gitu, tak perlu lah beli AlQuran kalau sekadar hantaran. Kesian ALQuran. Itu bukan kitab hiasan, dik" tegur pakcik berhemah.

"Alah, pakcik nih. Kacau daun pulak urusan orang muda. Kami beli ni nak baca la" tiba-tiba Jamilah muncul dengan selamba jawapannya.
"Oh, baguslah. Kalau gitu beli lah tafsir ArRahman. Ada tafsiran lagi" cadang pakcik. Mukanya nampak seperti orang-orang ahli masjid.

" Ala , besar lah pakcik. Kami nak pilih nih. Kiut lagi" senyum Jamilah mengangkat bungkusan AlQuran warna unggu keemasan. Saiznya kecil.

"Jangan lupa baca ya" pakcik dengan selamba sambil meninggalkan pasangan tersebut.

"Sibuk je la pakcik tu" Jamilah mengomel.

Nabil kelihatan serba salah. Mungkin 'terpukul' dengan kata-kata seorang pakcik yang muncul secara tiba-tiba.

Hari yang dinantikan sudah tiba. Mereka sudah bersolek. Hari nan indah..Terlalu indah buat pasangan teruna dan dara yang bakal disatukan.. Nabil dan Jamilah tidak sabar-sabar menantikan ucapan indah tersebut. Pak imam baru sahaja sampai.

"Assalamualaikum semua" ucapan salam Pak Imam bergema.

Nabil bagai hidup semula. Dirinya terkejut. Jantung bagai gugur serta merta. Mungkin tidak percaya apa yang dipandangnya dihadapan. Ahli-ahli keluarga berebut-rebut bersalaman dengan Pak Imam. Mukanya berseri-seri.  Janggutnya putih. Jubah putih. Rambutnya ada yang berwarna putih.

"Inikah pengantin hari ini?" tegur selamba Ustaz Saad.

"Pak.. Ustaz.. kabar baik, pak... usta.. ustazz.." jawab Nabil mengigil.  Jamilah juga terkebil-kebil melihat kelibat orang yang dikenali di kedai buku 2 bulan lalu.
"Oh, sebelum tu, saya suka mendengar bacaan adik Nabil. Mudah-mudahan kita dapat mengambil manfaat dari bacaan pengantin" cadang Ustaz Saad.  Kelihatan orang ramai mengiyakan. Maklumlah, ustaz Saad merupakan antara orang dikenali oleh ahli-ahli sebagai penceramah tetap setiap hari Khamis selepas maghrib. Nabil menelan air liur. Baginya inilah saat paling menyeramkan bagi dirinya. Peluh membasahi baju melayu satin berwarna putih.
"Ss.. su.. surah apa ustaz?" Nabil cuba mengagahkan diri. Jamilah masih melihat dari tepi tirai. Memegang kepalanya. Seperti mengagak benda yang sebaliknya berlaku..
"Oh, ayat yang mudah ja. Baca 3 ayat Surah ArRa'd" kata ustaz Saad sambil menunjukkan baris giginya yang putih hasil bersugi setiap solat mengikut sunnah nabi.

Surah Ar Ra'd
"Apa benda nih" detik hati Nabil.
"Bismillahirrahmaan irrahim.. ALL..MAA. . RIII..!!" berlagu Nabil.
Kelihatan gemuruh satu rumah pengantin perempuan. Ada yang keluar dari rumah menahan gelak. Ada yang mengeluarkan air mata menahan kelucuan. Ada yang menggeleng-geleng kepala. Ibu bapa Jamilah merah padam wajahnya. Jamilah entah ke mana, mungkin berpura-pura ke tandas.
"Baru ustaz tahu ada kalimah almari di dalam ALQuran. Adik Nabil, cara bacanya seperti begini : A'uzubillahiminnass yaitaanirrajim. .. Bismillahirrahmanir rahim.. ALIF.. LAMM.. MIMMM... RAA.." kedengar suara gemersik Ustaz Sa'ad. Orang ramai kelihatan ingin mendengar lebih banyak lagi alunan irama ALQurannya. Nabil berasa seperti kilat menyambar kepalanya..

"Nabil, kamu jangan merendah-rendahkan kitab petunjuk iaitu AlQuran.

Ianya hendaklah dibaca bukan sekadar dijadikan hantaran. Malah lebih malang perlakuan seperti ini seolah-olah menghina ALQuran. Beli ALQuran kemudian menaruh di tempat-tempat tinggi seolah-olah ianya sudah cukup bagi seorang muslim" tazkirah sudah bermula. Orang ramai memang senang cara penyampaian ustaz Sa'ad.

"Tinggi mana pun kamu belajar, tiada gunanya kitab yang tidak berubah ini tidak mampu kamu baca. Kitab ini pasti begini rupanya, ayatnya tetap sama, kedudukannya tidak sama. Malah, ketahuilah Allah akan menjaganya sehingga hari kiamat. Nabil, kalau kamu tahu orang-orang yang mengaku kitab AlQuran sebagai kitab petunjuk kemudian diabaikan dia pasti dilaknat oleh AlQuran itu sendiri. Tetapi beruntungnya orang-orangnya memanfaatkan AlQuran setiap hari, membacanya, menghafalnya, mengamalkan menjadikan hati terlalu tenang walapun dia bukannya seorang yang tinggi pelajarannya, kaya hidupnya dan sebagainya.. " penutup Ustaz Sa'ad sudah dikagumi orang terutama yang mengikuti ceramahnya.
Hari semakin cepat berlalu. Nabil sudah melalui hari-hari yang indah. Kitab ALQUran yang menjadi hantaran pertunangan sudah menjadi diari kehidupannya yang aktif setiap hari.

Pit.. Pit! Jangan lupa datang rumah ustaz malam nih. Kita belajar sama-sama. Jangan lupa bawa isteri sekali ya Nabil. SMS dari ustaz Sa'ad tiba. Jamilah senyum disisi suaminya, Nabil..
Rasulullah (Sallallahu alaihi wasallam) bersabda :
'Bila seseorang lelaki itu mati dan saudaranya sibuk dengan pengebumiannya, berdiri lelaki yang betul-betul kacak di bahagian kepalanya. Bila mayatnya dikapan, lelaki itu berada di antara kain kapan dan si mati.

Selepas pengebumian, semua orang pulang ke rumah, 2 malaikat Mungkar dan Nakir, datang dalam kubur dan cuba memisahkan lelaki kacak ini supaya mereka boleh menyoal lelaki yang telah meninggal itu seorang diri mengenai ketaatannya kepada Allah. Tapi lelaki kacak itu berkata,

Dia adalah temanku, dia adalah kawanku. Aku takkan meninggalkannya seorang diri walau apa pun. Jika kamu ditetapkan untuk menyoal, lakukanlah tugasmu.. Aku tidak boleh meninggalkannya sehingga aku dapati dia dimasukkan ke dalam Syurga.'

Selepas itu dia berpaling pada temannya yang meninggal dan berkata,'Aku adalah Al-Quran, yang mana kamu membacanya, kadang-kadang dengan suara yang nyaring dan kadang-kadang dengan suara yang perlahan. Jangan bimbang.
Selepas soal siasat dari Mungkar dan Nakir, kamu tidak akan bersedih.'
Selepas soal siasat selesai, lelaki kacak mengatur untuknya daripada Al-Mala'ul A'laa (malaikat dalam Syurga) tempat tidur dari sutera yang dipenuhi bauan kesturi.

Rasulullah (Sallallahu alaihi wasallam) bersabda :'Di hari pengadilan, di hadapan Allah, tiada syafaat yang lebih baik darjatnya daripada Quran, mahupun dari nabi atau malaikat.'

Sila sebarkan Hadis ini kepada semua .......kerana Rasulullah (Sallallahu alaihi wasallam) said:
'Sampaikan pengetahuan dari ku walaupun hanya satu ayat.'

I LUV ISLAM


Sunday, January 17, 2010

2012

Subject: PERISTIWA BESAR 2012 - Dari Perspektif Islam
Peristiwa Besar 2012

Berikutan peristiwa besar 2012 suatu perbincangan diantara ulamak luar telah memutuskan perkiraan mengikut tanda-tanda dan rentetan peristiwa yang telah berlaku di atas muka bumi berkemungkinan besar adalah benar. Pada minggu lepas (26/07-03/08/2009) sahabat ana telah pergi ke KL atas urusan keluarga. Kebetulan sempat berbincang panjang pasal peristiwa besar 2012 dengan seorang Syeikh Maulana (guru) yang banyak menyumbangkan tenaga di dalam menjayakan PERKIM. Beliau suka berbincang dan bertukar pendapat bersama ulamak di wilayah Negara Arab dan Negara timur tengah. Baru-baru ini beliau telah pergi ke Iran,Kaherah…… Beliau mengatakan sejumlah 400 rakyat Iran yang pergi ke Mekah dijangkiti virus selesema babi. Kita ketahui bahawa Mekah dan Madinah adalah kawasan selamat tetapi jangan lupa kekuasaan Allah s.w.t. Di Kaherah, kerajaan telah membuat operasi besar-besaran menghapuskan haiwan babi. Begitu juga di Iran. Persoalannya kenapa Malaysia tidak melakukannya? Berdasarkan hadis dan kajian ulamak tahun 2012 berkemungkinan besar berlaku bencana alam yang megakibatkan banyak penduduk dunia kehilangan nyawa dan harta benda.Wabak penyakit banyak menular. Generasi manusia akan susut. Beliau menambah lagi kenyataan bahawa peristiwa 2012 itu adalah jangkaan tetapi tidak mustahil berlaku lebih awal. Nasihatnya supaya hidupkan zikir dalam diri masing-masing bermula sekarang. Kini beliau sedang perhebatkan dakwah berikutan hal ini di kawasan Kuala Lumpur. Sama ada percaya atau tidak terpulang pada diri masing-masing.
Hadis

1 Ramadan pada tahun 2012 jatuh pada 20 july hari jumaat, jadi 3 august 2012 bersamaan 15 ramadan jatuh juga hari jumaat.Sama dengan hadis nabi pasai huru hara besar yang akan jadi pada tengah malam pertengahan bulan ramadan iaitu hari jumaat 15 ramadan dekat bumi ni yang akan mengejutkan semua orang yang sedang tidur, pasai satu suara yang amat dahsyat akan kita dengar dekat langit,bukan kiamat tapi huru hara tersebut akan melenyapkan umat manusia di atas muka bumi ini sebanyak 2/3,yang tinggal cuma 1/3 shj.(yang NASA Amerika beritahu pada 21-12-2012 planet X akan lintas ke bumi )Adakah kita semua ni tergolong dalam 1/3 tu.......ALLAH sahaja maha mengetahui.. ......... .. cuba kita lihat hadis nabi kat bawah ni dan kenyataan pasal huru hara 2012.

Nu'aim bin Hammad meriwayatkan dengan sanadnya bahwa Rasulullah saw. bersabda:

Bila telah muncul suara di bulan Ramadhan, maka akan terjadi huru-hara di bulan Syawwal...". Kami bertanya: "Suara apakah, ya Rasulullah?" Beliau menjawab: "Suara keras di pertengahan bulan Ramadhan, pada malam Jum'at, akan muncul suara keras yang membangunkan orang tidur, menjadikan orang yang berdiri jatuh terduduk, para gadis keluar dari pingitannya, pada malam Jum'at di tahun terjadinya banyak gempa. Jika kamu telah melaksanakan solat Subuh pada hari Jum'at, masuklah kamu ke dalam rumah kamu, tutuplah pintu-pintunya, sumbatlah lubang-lubangnya, dan selimutilah diri kamu, sumbatlah telinga kamu. Jika kalian merasakan adanya suara menggelegar, maka bersujudlah kalian kepada Allah dan ucapkanlah: "Mahasuci Al-Quddus, Mahasuci Al-Quddus, Rabb kami Al-Quddus!", kerana barangsiapa melakukan hal itu akan selamat, tetapi barangsiapa yang tidak melakukan hal itu akan binasa".

Kajian NASA

Untuk pengetahuan smua, sebuah planet bernama Nibiru atau planet x(olehNASA) sedang melengkapkan putaran orbitnya yang berlaku setiap 3600 tahun. planet ini 100 kali ganda besar bumi dan sama besar dengan planet jupiter( musytari). dijangkakan pada 21/12/2012 planet ini akan memberi kesan paling dahsyat kepada bumi dengan memutarkan kutub2 ke kedudukan terbalik( polar shifting) yang dijangkakan o NASA. bulan mei 2009 planet ini akan jelas kelihatan oleh semua pnduduk bumi.. mereka mengaitkan peristiwa ini seperti yang pernah berlaku banjir besar zaman Nabi Nuh AS dahulu..planet ini tak menghentam bumi tapi tarikan gravitinya yang sangat kuat akan mengganggu bumi.ia hanya akan lalu diantara bumi dan matahari dimana kecerahannya berwarna kemerah-merahan seakan-akan anak matahari.(tanda besar kiamat? objek merah di langit kelihatan) AS dan negara2 barat lain sedang sibuk membuat persiapan menghadapi keadaan ini dengan membina beberapa penempatan sementara di banjaran2 gunung lengkap dengan makanan yang mampu bertahan 3 tahun kerana dianggarkan 2/3 penduduk bumi akan lenyap. di norway misalnya mereka membina sebuah gudang menyimpan segala biji benih di sebuah bukit lengkap dengan ciri2 keselamatan dan dari ancaman bencana(rujuk paper bulan februari, kosmo, BH n lain2)

Untuk rujukan penuh sila cari kat mana2 web tentang NIBIRU or video kat youtube (nak forward besar sgt)..benarlah kata2 RASULULLAH satu ari nanti bumi akan hancur dan satu zaman dipanggil back to ancient berlaku di mana segala teknologi pupus dan manusia akan kembali seperti zaman purba, berperang dengan pedang cara kuno. jadi bersedialah kita umat islam...ALLAHHUAKBAR

merem melek, merem melek...



dino ki lungo neng ulu yam karo konco2 ku seng sporting koyo ketek. mencolot kono, mencolot kene koyo sa' tahun orak weroh banyu. haha..orak opo la..janji rock. aku pon wes suwi orak kubang neng sungei. sa iki enek wong ajak yo lungo wae la. wes sampek neng bilik awak e lesu, arek turu. facebook disek arek delok enek wong comment opo orak. endas e wes mumet koyo arek pitem tapi enak wae delok facebook. dino ki aku bungah banget entok mitu dolan2 karo konco2 ku seng lain. dino setu yo akeh wong neng kono tapi apik la de e lungo dino ki. sesok aku enek kerjan lain arek lungo neng umah kakak idok ku wai laptop seng wes diformat. wes la..aku arek turu. sojo tulis neng blog ki arek kongsi karo kue seng boco, seng paham opo aku tulis. endas e wes mumet, abot koyo enek batu neng jeru ne..slamat bengi..  ~dob~

Monday, January 11, 2010

CONFLICT...CONFLICT...CONFLICT...

Jumaat lepas aku balik kg. blk je mcm2 cite aku dgr pasal kerajaan xkire la kerajaan persekutuan ke, kerajaan negeri ke. dua2 same jek.

1) Sampai je aku kt masjid As-Saadiah, Pasir Panjang. Kg aku la 2. pas solat jumaat dorg wat demonstrasi penggunaan nama Allah oleh pihak gereja. adoi dh mcm ape ntah aku tgk asek nak wat perarakan je. time maal hijrah xda la plak wat perarakan besar-besaran. aku sokong dorg, tp ade la saluran yg btol. ni la bile agama di politik kan. kite doa jela byk2 jgn nk wat kecoh. dunia nk kiamat. umat islam mmg cmni..huhu

2) Adik aku yg skola kt asrama diarahkan balik ke rumah pada setiap ujung mggu sabtu dan ahad kerana jabatan pelajaran negeri selangor kehabisan duit untuk menampung makan pelajar asrama. ape jadah nye dorg ni ntah. aku xphm ape mslh nye. dulu elok je xda mslh kewangan, skrg ni je sejak Pakatan Rakyat pegang selangor mcm2 jd nye. orang lain xdpt tolong sebab dorg ni berlagak. dasar bodoh sombong.

3) Adik aku yg ngah blaja skrg ni kt INTEC Shah Alam, persediaan utk ke oversea mengalami masalah yg sme. krisis kewangan. adik aku ni di taja oleh JPA. die pnh call JPA tanye nape xmasuk duit lg sbb nk bli buku. bukan nye org kaye nk gune duit mak bapak je. JPA  kate die kesuntukan duit n maybe adik aku yg dijangka fly ke U.S. bln julai ni akan ditangguhkan pada masa yg akan diberitahu. Aik??kerajaan persekutuan pn abis duit ke? Nape? Nak bli balik enjin jet yg dh dicuri 2 ke?

Korg bley la tgk akibat dr korapsi nih. susah kan rakyat ade lah. 2 pasal aku mls nk undi sape2. undi kiri kutuk yg kanan, undi kanan kutuk yg kiri. pd hal dua2 same jek. dua kali lima, sepoloh.

~dob~

Thursday, January 7, 2010

terKenanG zAmaN SiLAM


SANI EXPRESS




Lembaga Pelesenan Kenderaan Perdagangan (LPKP) membatalkan permit bas dua tingkat milik Sani Express bernombor pendaftaran WSX 5010 yang terlibat dalam kemalangan di Kilometer 280.3 Lebuh Raya Utara-Selatan sehingga mengorbankan 10 penumpang pada 26 Disember 2009 berkuat kuasa serta-merta.

Kerajaan sepatutnya lebih prihatin terhadap isu ini.  Ini merupakan isu yang berbangkit yang sering kita dengar. Kemalangan ni dah jadi lumrah la kt malaysia ni. xda kemalangan yang disengajakan wahai tuan-tuan. Ini semua ketentuan nya. Kalau la sume bas ekspress kat malaysia ni kemalangan, adakah kerajaan akan membatalkan permit bas semua syarikat bas ekspress ni? fikir-fikirkan lah. Bukan nak mengungkit tapi nak menyarankan kepada kerajaan supaya beringat lah sblm kena. Bukan nya dh kena baru nak buat mesyuarat itu lah, ini lah. Buat perabis duit rakyat jer.

ikutlah resmi padi
makin tua tunduk ke bumi
jangan ikut resmi sawit
makin tua dongak ke langit



~dob~

Tuesday, January 5, 2010

KONDOM MALAYSIA



VS






Pasti ramai di antara kita merindui zaman Dr Mahathir yang tak pernah kasi muka pada Singapura. Ini ada satu cerita bagaimana Lee Kuan Yew dikenakan Dr Mahathir semasa kedua-dua mereka Perdana Menteri.


Ada satu masa Lee Kuan Yew dikejutkan oleh bunyi talipon pada pukul 4 pagi. Dia angkat talipon dan dengar Menteri Kesihatannya menalipon.

Cakap omputih skit. Taulah Singapura ni pisang; kuning diluar omputih di dalam.

“Sir, it’s the Minister of Health here. Sorry to bother you at this hour but there is an emergency! I’ve just received word that the Durex factory in Bukit Timah has been burnt to the ground. It is estimated that the entire Singapore supply of condoms will be gone by the end of the week.”

Rupanya kilang kondom di Bukit Timah terbakar dan Singapura akan kehabisan kondom. Mereka takut ini akan menyebabkan kenaikkan kadar penduduk.

Lee Kuan Yew terkejut, “What a disaster! The economy will never be able to cope with all those unwanted babies - we’ll be ruined! We’re going to have to ship some condoms in from abroad…”

Mereka mahu impot segera kondom.

Menteri tersebut bertanya, “Indonesia?”

Lee Kuan Yew tak mahu, “No chance! The tabloids will have a field day on this one!”

Dia tak mahu pasal malu.

Menteri bertanya lagi, “What about Malaysia?”

Lee Kuan Yew agak selesa tapi perangai kiasu tak mahu kalah tidak boleh buang.

“Maybe … but we don’t want them to know that we are stuck. Call their Prime Minister to tell him we need one million condoms; coloured white and red; ten inches long and eight inches thick! That way they’ll know how big we really are!”

Tak mahu kalah. Macam Cina Singapura punya jaguh-jaguh.

Kesian Menteri tersebut kena panggil Dr Mahathir. Nasib dia sedia menolong puak-puak kiasu ini yang sedang dalam keadaan terdesak.

Tiga hari kemudian, satu penerbangan sampaikan ke lapangan terbang Changi penuh dengan kotal-kotak. Lee Kuan Yew begitu lega lalu dia sendiri berlari mendapatkan kotak-kotak untuk dibuka segera.

Terdapat dalam kotak kondom-kondom seperti yang dipesan. Panjang 10 inci, lebar 8 inci, dan berwarna merah dan putih.

Lee Kuan Yew sedar pada setiap kondom itu ada tulisan kecil. Diambil cermin mata bacanya. Tertulis:

MADE IN MALAYSIA

SIZE: SMALL

Wow! Bab jual Singapura, hanya Dr Mahathir yang cekap.

To All those Born in the 50's , 60's, '70s & early '80s

The article below was written by Patrick Teoh in his blog "Niamah!!".

First, we survived with mothers who had no maids. They cooked /cleaned
while taking care of us at the same time.

They took aspirin, candies floss,fizzy drinks, shaved ice with syrups and
diabetes were rare. Salt added to Pepsi or Coke was remedy for fever.

We had no childproof lids on medicine bottles, doors or cabinets and when
we rode our bikes, we had no helmets.

As children, we would ride with our parents on bicycles/ motorcycles for
2 or 3. Richer ones in cars with no seat belts or air bags.

Riding in the back of a private taxi was a special treat.
We drank water from the tap and NOT from a bottle.

We would spend hours on the fields under bright sunlight flying our
kites, without worrying about the UV ray which never seem to affect us.

We go to jungle to catch spiders without worries of Aedes mosquitoes.

With mere 5 pebbles (stones) would be a endless game. With a ball (tennis
ball best) we boys would ran like crazy for hours.

We catch guppy in drains / canals and when it rain we swim there.

We shared one soft drink with four friends, from one bottle and NO ONE
actually worry about being unhygenic.

We ate salty, very sweet & oily food, candies,bread and real butter and
drank very sweet soft sweet coffee/ tea, ice kacang, but we weren't
overweight because..... .

WE WERE ALWAYS OUTSIDE PLAYING!!

We would leave home in the morning and play all day, till streetlights
came on.
No one was able to reach us all day. AND WE DONT HAVE HANDPHONE S TO BUG
US. And we were O.K. AND WE ARE SAFE.

We would spend hours repairing our old bicycles and wooden scooters out
of scraps and then ride down the hill, only to find out we forgot the
brakes. After running into the bushes a few times, we learned to solve
the problem .

We did not have Playstations, X-boxes, Nintendo's, multiple channels on
cable TV, DVD movies, no surround sound, no phones, no personal
computers, no Internet. WE HAD FRIENDS and we went outside and found
them!

We fell out of trees, got cut, broke bones and teeth and we still
continued the stunts.

We never had birthdays parties till we are 21

We rode bikes or walked to a friend's house and just yelled for them!

The idea of a parent bailing us out if we broke the law was unheard of.

They actually sided with the law!

Yet this generation has produced some of the best risk-takers, problem
solvers and inventors ever!

The past 40 years have been an explosion of innovation and new ideas.

We had freedom, failure, success and responsibility, and we learned



HOW TO DEAL WITH IT ALL!

And YOU are one of them!

CONGRATULATIONS!

You might want to share this with others who have had the luck to grow up
as kids, before the government regulated our lives for our own good.

And while you are at it, forward it to your kids so they will know how
brave their parents were.

PS: -The big type is because Long-sightedness or hyperopia at your age .

he... he...



~ Patrick Teoh


HAI JIWA YANG TENANG,


KEMBALILAH KAMU KEPADA TUHANMU DENGAN HATI PUAS LAGI DIRHEDAI

MAKA MASUKLAH KEDALAM GOLONGAN HAMBA HAMBAKU

MAKA MASUKLAH KE DALAM SURGAKU

AYAT 27-30 SURAH AL-FARJ



SI TANGGANG MODEN

SEREMBAN: Seorang pensyarah universiti yang disaman ibu bapanya kerana tidak memberi nafkah kepada mereka memberitahu Mahkamah Tinggi Syariah, di sini semalam gajinya tidak cukup untuk menampung perbelanjaan bulanan keluarganya. Raja Suzana Kassim, 39, berkata gaji kasar RM4,400 sebulan tidak mencukupi untuk menampung semua perbelanjaan dan terpaksa ditampung pendapatan suaminya, Zulazli Hashim, 43.

Dia turut memberitahu mahkamah mengenai beberapa pinjaman bank, termasuk pinjaman peribadi yang diambilnya, selain gaji diterimanya dibelanjakan untuk makanan, pakaian dan keperluan lain serta membayar insurans pendidikan anak.

Raja Suzana berkata demikian dalam perbicaraan untuk membuat taksiran mengenai kemampuannya membayar nafkah sepanjang hayat kepada ibu dan bapanya. Tahun lalu, Raja Suzana dan suami bersetuju memenuhi tuntutan ibu bapanya, terutama berkaitan nafkah sepanjang hayat dan membenarkan ibu bapanya mendiami rumah di Kampung Jiboi Baru yang sudah dijual kepada orang lain, tetapi disewakan semula dengan sewa dibayar Raja Suzana.

Pada April 2007, Raja Suzana dan Zulazli sebagai defendan pertama dan kedua menghadapi tuntutan daripada pesara, Kassim Othman, 72, dan isterinya, Fatimah Salleh, 64, kerana didakwa memungkiri janji dan mengusir mereka dari rumah yang dipindah milik kepada anak dan menantunya.

Dalam pernyataan tuntutan itu, Kassim menyatakan beliau dianugerahkan sebidang tanah di Kampung Jiboi Baru, Ampangan, pada Ogos 1971 serta mendirikan sebuah rumah dan membesarkan lapan anak, termasuk defendan pertama. Pada 1993 Raja Suzana serta Zulazli mendirikan rumah tangga dan pada 2002, Kassim memindah pemilikan tanah kepada defendan selepas mereka berjanji, antara lain menanggung nafkah plaintif selagi mereka hidup serta membenarkan kedua-dua plaintif tinggal di rumah itu.

Bagaimanapun, defendan memungkiri janji dan mengabaikan kebajikan plaintif.

Pernyataan tuntutan turut menyatakan defendan pertama melakukan kekasaran terhadap plaintif kedua menyebabkan dia cedera. Raja Suzana juga didakwa gagal, abai atau cuai untuk memenuhi janji selepas tanah itu dipindah milik dan gagal melaksanakan tanggungjawab menafkahi plaintif iaitu nafkah furu’.

Hakim kemudian menetapkan 24 Februari depan untuk membuat taksiran yang sama terhadap suaminya.



Bharian.com
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...