Konco-konco ku

Tuesday, September 22, 2009

Jangan menampal dunia
dengan mengoyakkan akhirat.

Janganlah menjadi begitu masin..
sehingga orang meludahmu..
Dan janganlah pula berlaku
terlampau manis, sehingga
mereka menelan dirimu
begitu saja...

"Be a Rose which gives fragrance
even to those who crash it"

Sunday, September 13, 2009

Syaitan Bernama KHANAZ

Assalamualaikum. ...

..Kisah Syaitan bernamaKhanaz pernah dengar tak?
Cerita nya macam nie..Masa mula-mula Nabi Adam dan Hawa di Bumi.
Syaitan yang tak pernah mengenal putus asa untuk menghancur kan anak
cucu Adam , dok pikir2 cana nak kacau anak Adam dari patuh dengan suruhan
Allah.
Suatu hari c Ibu Syaitan nie.tengah dok pikir "Macammana aku nak kena kan
anak cucu Adam "....dan tiba2 dia nampak anak dia yang bernama Khanaz.
Lalu di panggilnya "Khanaz....mari sini ikut mak...". Lalu di pun pergi
menuju
ke rumah Adam dan Hawa.
Yang pada ketika itu Nabi Adam baru saja meninggal kan rumah untuk pergi
kerja mencari nafkah. Dan tinggal lah Hawa keseorangan di rumah, tiba2,
pintu rumah di ketuk, lalu dibuka oleh Hawa dan bertanya "Siapa kamu.." Ibu

Syaitan menjawab "Tolong jaga kan anak saya...nanti saya akan datang
untuk ambil dia balik" Hawa yang tidak mengetahui apa memberi pertolongan.
Apabila Adam pulang, Adam terperanjat dan bertanyakan Hawa "Anak siapa
nie..?", Lalu Hawa menjawab "Tak tahu lah..tadi ada seorang wanita
menyuruh kita menjaga anak ini." Adam berpikir dan " Ini mesti anak
Syaitan,
yang mahu menganggu anak cucu kita...." ..
"Apa harus kita lakukan sekarang..?" tanya Hawa pada Adam . Setelah lama
pikir-pikir. ..
"Kita potong-potong daging nya sehingga kecil dan gantung kan isi2 daging
nya di pokok luar rumah kita...Nanti bila Ibu nya datang biar dia nampak
dan
tahu anak nya sudah tak de..."Idea Adam .
Keesokkan pagi harinya Ibu syaitan itu pun datang lagi ketika Adam sudah
keluar pergi kerja,
"Mana anak aku...."Tanya Ibu syaitan pada Hawa,
Hawa pun menjawab dan secara tidak sengaja menerang kan apa yang telah
meraka lakukan terhadap anak syaitan "Anak kamu......,, . ..Semalam Adam
pulang ke rumah , lalu ia mengatahui yang anak itu anak syaitan ....lalu
sudah
kami kerat2 anak kamu dan kami gantung kan daging nya di atas pokok luar
sana..."terang Hawa.
"Oh....iye ker?..."jawab Ibu Syaitan dengan nada yang tidak risau.Kemudian
Ibu Syaitan meneriak memanggil anak nya"Khanazzzzz. ...!!!"
Tiba2 daging2 khanaz yang telah dikerat bergantungan di atas pokok itu pun
bercantum kembali dan menjadi hidup dan menjadi Khanaz kembali....dan Ibu
Syaitan masih tidak berputus asa dan masih meminta Hawa menjagakan
Khanaz dan ia berpesan akan kembali lagi esok hari nya,

Apabila Adam pulang dan terlihat lah ia akan anak Syaitan yang bernama
Khanaz itu lagi dan bertanya kan pada Hawa kenapa anak Syaitan itu masih
berada di rumah meraka.Hawa menerang apa yang berlaku.
"Kita tak boleh biar kan usaha Syaitan untuk menganggu hidup anak cucu
kita.." kata Adam .
"Apa harus kita laku kan lagi.."tanya Hawa.
"Begini..kita bakar anak Syaitan ini dan ..abu nya kita buangkan ke Laut,
biar
abu nya di bawa arus laut dan Ibu nya tidak akan dapat mendapatkan anak
nya ini lagi..." terang Adam ..
Keesokan pagi nya datang lah lagi Ibu Syaitan ini bertanya kan Khanaz
ketika
Adam sudah keluar bekerja.
"Mana anak aku?" tanya Ibu Syaitan.
"Anak kamu sudah kamu bakar dan abunya kami buang ke Laut!" jawab Hawa..
"Oh Iye ker? Kata Ibu Sayitan lalu meneriak mamanggil
"Khanaz!!!". ..kemudian bercantum lah kembali daging Khanaz dari abu, dan
menjadi Khanaz kembali.kemudian di serahkan kan kembali pada Hawa untuk
menjaga Khanaz.
Apabila Adam pulang, mendapati anak Syaitan itu masih berada di rumah nya
"Ini tak boleh jadi, kita tak boleh biar kan mereka ganggu anak cucu
kita"kata Adam .
"Apa harus kita laku kan ?" tanya Hawa.
"Begini saja lah...kita belah dua anak dia nie ...kamu telan sebelah, aku
telan
sebelah. Habis cerita!" Cadang Adam .
Keesokan pagi, datanglah lagi c Ibu Syaitan bertanyakan anak nya ketika
Adam sudah keluar bekerja.
"Mana anak aku" tanya Ibu Syaitan.
"Anak kamu ...., kali ini kamu tak dapat balik anak kamu.."jawab Hawa.
"Kenapa..?"tanya Ibu Syaitan.
"Anak kamu telah kami telan....!" Jawab Hawa dengan penuh yakin.
"Iye ke...? Lalu Ibu Syaitan memanggil anak nya ˝Khanaz !!!
Iye Mak....jawab Khanaz dari dalam badan Hawa..
Bagus anak ku..kamu duduk sana , jangan keluar2 ... Arah Ibu Syaitan pada
Khanaz.
Itu lah cerita dia kawan2...duduk lah Khanaz dalam tubuh badan manusia
sehingga hari ini dan hinggá hari kiamat.Syaitan Khanaz nie tugas dia

- Bila kita makan ia pun makan, kita minum ia pun minum.Apa jer aktiviti
kita buat dia kan menyertai JIKA KITA TAK BACA BISMILLAH.
- Bila kita solat dia akan berusaha supaya kita was-was, tulah mana
yang tengah solat tu tiba2 tak ingat berapa rakaat dah kita solat.
- Buat kerja kita keliru dan ingat2 lupa "Eh dah buat ke Belum yer.."
ubatnya banyak kan dengan BERISTAGAFAR. ..
- Khanaz akan belari / bermain dalam darah kita...Ubatnya. ..banyakkan
Zikir...
Sahabat Rasulullah pernah bertanya bagaimana hendak mengelak dari Khanaz
ini.
Pesan Rasulullah, setiap apa yang hendak kita laku kan mula kan lah dengan
baca BISMILLAH dan Doa.sekurang2nya BISMILLAH.
Khanaz akan berasa kelaparan bila kita berpuasa dan akan menjadi
bertambah kurus bila kita makan mulakan dengan baca Bismillah.
Dan mana yang suami Isteri tu sebelum BERSAMA. Baca lah doa2. nanti Khanaz
dan the geng akan ikut serta.
Tengok bagaiman Syaitan yang tak pernah putus asa untuk memperdaya anak
cucu Adam ..
Surah An Nas jua mencerita kan hal Syaitan bernama Khanaz yang sentiasa
buat kita was-was..
Walllahualam. ....
Apa-apa pun mulakan setiap kerja aktiviti dengan nama Allah BISMILLAH.

Thursday, September 3, 2009

Alahai Gadis Melayu!

 
PESERTA GADIS MELAYU TV9

Oleh Serimah Mohd Sallehuddin

Program ubah format ikut selera penonton

APA sudah jadi kepada program realiti Gadis Melayu musim kedua? Program terbitan TV9 yang baru memulakan musim barunya pada 6 Ogos yang lalu seperti lari daripada objektif asalnya mencari sekumpulan gadis yang penuh dengan ciri kemelayuan.

Pada sidang media mengumumkan kemunculan semula program itu, wakil TV9 memberitahu memang wujud perubahan pada program Gadis Melayu kali ini yang berkonsepkan kontemporari dan moden. Seperti yang dijanjikan TV9, apabila program itu memulakan siarannya satu fasa perubahan besar berlaku kepada program berkenaan. Paling ketara, penampilan 12 peserta serta dua hosnya iaitu Sharifah Shawati dan Juliana Evans langsung tidak melambangkan ciri-ciri kemelayuan.



Jika pada musim terdahulu, pesertanya kelihatan ayu berbaju kurung tetapi kali ini terutamanya pada episod yang ketiga, tiada lagi baju kurung atau kebaya tersarung pada tubuh pesertanya sebaliknya baju di paras lutut serta seluar ketat menjadi pilihan.

Kenapakah TV9 mahu memodenkan sebuah program unik? Sepatutnya mereka berbangga kerana belum pernah ada mana-mana stesen televisyen mewujudkan program sebegitu. Apabila Gadis Melayu dikontemporarikan, ia sekali gus meletakkan program ini sama dengan program stesen televisyen lain yang mencungkil bakat wanita muda dalam bidang pengacaraan.

Eksekutif Kanan Penjenamaan dan Pengurusan TV9, Zulkarnain Mokhtar, bagaimanapun menjelaskan biarpun musim ini lebih kontemporari tetapi mereka masih lagi mengekalkan ajaran mengenai adat resam serta budaya masyarakat Melayu.
Katanya, konsep program itu diubah bukan atas kehendak stesen sebaliknya mereka mengambil saranan penonton setia Gadis Melayu yang kononnya tidak percaya wanita Melayu bersifat lemah lembut masih wujud pada zaman ini.

Wednesday, September 2, 2009

AYAM PANGGANG PANAS!!!

Razak pergi ke sebuah restoran kegemarannya dan


memesan ayam panggang seekor.. Beberapa minit

kemudian pesanannya sampai...

Tapi sedang dia menikmatinya makanannya..

pelayan yang lain menghampirinya dan berkata..



"Maaf, Encik... Itu sebenarnya pesanan lelaki yang ada

di sana itu. Dan ini merupakan stok ayam terakhir

yang kami ada... Maaf ya Encik."



Razak menoleh ke arah lelaki yang ditunjuk,

ternyata badannya besar dan gagah.. lalu berkata,



"Kerana terlanjur sudah makan sedikit..jadi ayam ini milik saya.

lagi pun saya juga membayarnya. "



Sementara si pelayan restoran nampak kebingungan,

lelaki gagah tadi dengan wajah marah

sambil membawa pisau menghampiri Razak.





"Hai budak.. jangan sentuh lagi..!!

Apapun yang akan engkau lakukan terhadap ayam

itu akan aku lakukan juga terhadap engkau.

Kalau kau potong kakinya, aku akan potong kaki engkau.

Kalau engkau potong perutnya, aku akan potong juga

perutmu. Pendek cerita.. apapun yang engkau

lakukan, akan aku lakukan juga pada engkau."



Razak terdiam beberapa minit.. lalu perlahan-lahan

Dia mengangkat ayamnya, membawa ke mulutnya

dan menjilat bontot ayam tersebut...

Perfume Barat - Wajib baca/sebarkan

From: Musalmah Ali



Assalamualaikum, Saya ingin memperkukuhkan maklumat yang sahih tentang

persoalan perfume yang saya sendiri selidiki secara kebetulan. Semasa

saya mengikuti pengajian di Kalamazoo , U.S. saya terbaca dalam satu

encyclopedia yang mengandungi maklumat tentang perfume dan proses

pembuatannya. Alangkah terperanjatnya saya apabila mengetahui bahawa

balang besar yang digunakan untuk memerapkan minyak disaluti dengan lard

(lemak babi) bagi tujuan memastikan seperti yang dinyatakan dalam mel-e

yang terdahulu. Saya terus mencari maklumat tentang perfume dalam hampir

all the encyclopedias that I could get hold of at the Waldo Library in

Kalamazoo .



Kesemua encyclopedia yang telah saya baca memberi maklumat yang sama.

Semenjak itu saya tidak pernah membeli perfume dari barat. Setiap kali

saya ke tanah suci saya membeli berbotol-botol minyak wangi seribu

bunga. Saya juga pesan keluarga atau rakan yan! g ke tanah suci untuk

membelikannya.



Sehubungan dengan perkara perfume, para penceramah ada menyentuh soal

pemakaian minyak wangi dan lazimnya isu yang ditimbulkan adalah soal

haram/halal memakainya. Sedikitpun tidak disentuh tentang halal/haram

minyak wangi itu sendiri. Di satu ceramah yang saya hadiri semasa di

PTSL, walaupun penceramah yang hadir seorang yang terkenal, saya

beranikan diri untuk mendedahkan bahawa persoalan tentang perfume yang

lebih serius adalah soal kesucian bahan itu sendiri.



Penceramah tersebut terkejut tetapi beliau turut setuju dengan bukti

yang telah diberi dan menyeru semua yang hadir supaya elakkan daripada

memakai minyak buatan barat. Satu perkara lagi tentang perfume. Jangan

pakai perfume sehingga apabila dibau oleh lelaki selain muhrim kita, ia

ibarat......



Waallahu'alam.

MINYAK PETROL NAIK HARGA SEPTEMBER

Juz 4 info, September juz around the corner.., Our Goverment akan menetapkan pada 1 September minyak hijau RON97 akan dinaikkan ke RM2.00p/liter (it's depends pada harga minyak global). Maka kerajaan memperkenalkan minyak baru RON95 (compulsory pada semua station minyak di Malaysia ) harga syiling dan dikawal sepenuhnya oleh our Goverment seliter RM1.75. So korang dah bleh test ngan minyak baru ni di station minyak yang terpilih.
Kebanyakan kereta sesuai ngan minyak baru nih lagipun ianya murah. Be carefull n lihat listing n jenis kereta yg u all guna.
thanx n regards.
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...